ارسال به دیگران پرینت

فشار ترامپ برای تولید واکسن کرونا پیش از انتخابات

رئیس جمهوری آمریکا متهم شده که برای اعطای هر چه سریع‌تر مجوز واکسن کرونا، نهادهای مسئول را تحت فشار قرار می‌دهد. منتقدان ترامپ هدف از این کار را کسب امتیاز در رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری ماه نوامبر عنوان می‌کنند.

 فشار ترامپ برای تولید واکسن کرونا پیش از انتخابات

اصرار دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، برای عرضه هر چه سریع‌تر واکسن کرونا با انتقاد شدید کارشناسان امور بهداشتی و شخصیت‌های ارشد حزب دموکرات روبرو شده است.

خبرگزاری آلمان امروز یک‌شنبه دوم شهریور (۲۳ اوت) به نقل از نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا، گزارش داد که دخالت ترامپ در کار علمی اداره مواد غذایی و دارویی (FDA)، سلامت شهروندان آمریکایی را به خطر می‌اندازد.

او در یک پیام توئیتری نوشت که این اداره وابسته به وزارت بهداشت باید بر مبنای اثربخشی و نداشتن تاثیر جانبی درباره یک واکسن تصمیم بگیرد و"نه تحت فشار سیاسی کاخ سفید".

کایتلین ریورز، اپیدمی‌شناس دانشگاه معتبر جانز هاپکینز در بالتیمور می‌گوید، هر واکسنی باید از سه پیش‌شرط "مطمئن، موثر، و قابل اعتماد" بودن برخوردار باشد.

او افزود، این غم‌انگیز خواهد بود که سیاستمداران با انگیزه‌های سیاسی مسئله‌ای را به خطر بیندازند که می‌تواند بازگشت به زندگی طبیعی را برای شهروندان ممکن کند.

تام فریدن، مدیر پیشین مرکز آمریکایی کنترل و پیشگیری بیماری‌ها، هشدار می‌دهد که در مسیر تولید واکسن انتخاب راه‌های میانبر برای کوتاه کردن زمان دستیابی به آن مجاز نیست و این روند باید شفاف و دقیق باشد.

کنفرانس خبری ترامپ درباره "ویروس چینی"

کایلی مک‌انانی، سخنگوی کاخ سفید، در پیامی توئیتری از برگزاری کنفرانس خبری ترامپ در شامگاه یک‌شنبه خبر داد و نوشت که محور این نشست "پیشرفت چشمگیر درمانی در ارتباط با ویروس چینی" است.

ویروس کرونا که عامل ابتلا به بیماری کووید۱۹ است، نخستین بار دسامبر ۲۰۱۹ در شهر ووهان چین شناسایی شد و از آن به دیگر کشورهای جهان سرایت کرد. دونالد ترامپ با اشاره به این مسئله، کرونا را "ویروس چینی" می‌خواند.

ترامپ پیش از این ادعا کرده بود که عده‌ای از همکاران اداره مواد غذایی و دارویی که با او ضدیت دارند، در مسیر تولید دارو و واکسن کرونا سنگ‌اندازی می‌کنند تا دولت نتواند پیش از انتخابات ریاست جمهوری سوم نوامبر به موفقیتی در این زمینه دست یابد.

 

سازمان بهداشت جهانی و اغلب کارشناسان بین‌المللی بارها تاکید کرده‌اند که پروسه تولید واکسن و آزمایش آن از نظر کارآیی و نداشتن اثرات جانبی روندی زمان‌بر است و این کار پیش از ۱۸ ماه به نتیجه قطعی و قابل اطمینان نمی‌رسد.

با این حال دونالد ترامپ بارها وعده داده است که واکسن کرونا پیش از پایان سال جاری میلادی تولید و به بازار عرضه می‌شود. او از جمله سیاستمدارانی است که در ماه‌های آغاز شیوع کرونا در آمریکا همه‌گیری آن را جدی نمی‌گرفت و به همین دلیل با انتقادهای زیادی روبرو است.

تاکید ترامپ بر "تمرکز بر شتاب"

رئیس جمهوری آمریکا به تازگی در یک پیام توئیتری خطاب به رئیس اداره مواد غذایی و دارو نوشت: «تمرکز ما باید بر شتاب و نجات جان انسان‌ها باشد.»

به رغم تاکیدهای ترامپ درباره شتاب در تولید واکسن کرونا پیش از انتخابات، آنتونی فاوچی، مدیر مؤسسه ملی آلرژی و بیماری‌های عفونی آمریکا و کارشناس ارشد کاخ سفید نیز معتقد است که تولید یک واکسن مطمئن برای مقابله با کرونا تا ابتدا یا میانه سال ۲۰۲۱ زمان خواهد برد.

در حال حاضر شرکت‌ها و موسسه‌های تحقیقاتی زیادی در کشورهای مختلف جهان آزمایش و کارآزمایی واکسن کرونا را در دستور کار دارند. نخستین مجوز دولتی برای چنین واکسنی به تازگی در روسیه صادر شده است، اما درباره طی شدن مراحل لازم تولید آن تردیدهای جدی وجود دارد.

 

مدیرکل سازمان بهداشت جهانی می‌گوید، با وجود پیامدهای منفی جهانی شدن و ارتباط بیشتر افراد کشورهای مختلف، فناروی‌های پیشرفته‌تر این امیدواری را ایجاد می‌کند که در کمتر از دو سال همه‌گیری کووید۱۹ مهار شود.

تدروس آدانوم ۳۱ مرداد در مرکز این سازمان در ژنو خاطرنشان کرد که در نهایت ابزار اصلی مقابله با کووید۱۹ تولید واکسن خواهد بود، اما واکسن نیز به تنهایی همه‌گیری کرونا را ریشه‌کن نخواهد کرد.

حدود یک چهارم مبتلایان در آمریکا

ایالات متحده با فاصله زیاد درگیرترین کشور جهان با همه‌گیری کرونا به شمار می‌رود و ضربه‌ای که این بحران به اقتصاد آن وارد کرده بسیار شدید است.

بر این پایه افزایش شانس پیروزی ترامپ در مقابل جو بایدن، نامزد حزب دموکرات که در نظرسنجی‌ها از او پیش افتاده، به شدت وابسته به رو کردن برگ برنده‌ای چون واکسن کرونا است.

مطابق آماری که پژوهشگران دانشگاه جانز هاپکینز ارائه می‌کنند، تا صبح امروز ۲۳ اوت نزدیک به پنج میلیون و ۶۷۰ هزار مورد ابتلا به کرونا در آمریکا شناسایی شده و بیش از ۱۷۶ هزار مبتلا به کووید۱۹ جان خود را از دست داده‌اند.

تا کنون بیش از ۲۳ میلیون و ۲۰۰ هزار مورد ابتلا در ۱۸۸ کشور جهان شناسایی شده و به این ترتیب حدود یک چهارم کل مبتلایان شهروندان آمریکایی هستند.

منبع : تسنیم
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه