ارسال به دیگران پرینت

تشخیص کرونا توسط سیستم ایمنی بدن انسان

دانشمندان "موسسه ایمنی شناسی لاجولا"(La Jolla Institute for Immunology) آمریکا در حالی که در حال جمع آوری داده‌هایی درباره پاسخ ایمنی ضد ویروسی قوی به "کروناویروس سندرم حاد تنفسی ۲"(SARS-CoV-۲) بودند، دریافتند که سیستم ایمنی بدن می‌تواند کروناویروس سندرم حاد تنفسی ۲ را از بسیاری جهات تشخیص دهد.

تشخیص کرونا توسط سیستم ایمنی بدن انسان

 به نقل از تک اکسپلوریست، طی این مطالعه محققان ۲۰ فرد بهبودیافته از بیماری کووید-۱۹ را مورد بررسی قرار دادند. دانشمندان بر این باورند که اندازه گیری ایمنی بدن در برابر کروناویروس سندرم حاد تنفسی ۲ برای درک بیماری کووید-۱۹ و تولید واکسن امری بسیار مهم است.

"آلساندرو ست"(Alessandro Sette) استاد مرکز بیماری‌های عفونی و تحقیقات واکسن گفت: اگر ما تنها پاسخ‌های ایمنی حاشیه‌ای را مورد مشاهده و بررسی قرار داده بودیم، نگران می‌شدیم، اما آنچه ما مشاهده می‌کنیم واکنش لنفوسیت تی بسیار قوی در برابر یک پروتئین خاص به نام "پروتئین اسپایک"(spike protein) است که این پروتئین نیز هدف دانشمندان برای درک بیماری کووید-۱۹ و سایر پروتئین‌های ویروسی است. این یافته‌ها خبرهای خوبی برای تولید واکسن هستند.

دکتر "شین کروتی"(Shane Crotty) از موسسه ایمنی شناسی لاجولا گفت: تمام تلاش‌ها برای پیش‌بینی بهترین واکسن و انجام اقدامات کنترل کننده این پاندمی به درک پاسخ ایمنی بدن در برابر ویروس بستگی دارد. یکی از نگرانی‌های مردم این بود که بیماری کووید-۱۹ سیستم ایمنی را تحریک نمی‌کند که گزارش‌ها درباره افرادی که مجددا به این ویروس آلوده شده‌اند این نگرانی‌ها را افزایش داد، اما دانستن این نکته که یک فرد با داشتن سیستم ایمنی متوسط می‌تواند پاسخ ایمنی محکمی در برابر ویروس داشته باشد این نگرانی‌ها را کاهش می‌دهد.

دانشمندان در مطالعه قبلی خود از ابزارهای زیست‌داده‌ورزی برای پیش بینی اینکه کدام اجزای کروناویروس سندرم حاد تنفسی ۲ قادر به فعال سازی لنفوسیت‌های تی انسانی هستند، استفاده کردند. در این مطالعه، آنها قصد داشتند دریابند که آیا لنفوسیت‌های تی جدا شده از بزرگسالانی که به بیماری کووید۱۹ مبتلا بودند و بدون هیچ علائم خاصی بهبود یافته‌اند می‌تواند به آنها در پیش‌بینی ساختار پروتئین کمک کند یا پپتیدهای خود ویروس می‌تواند به آنها در پیش‌بینی این موضوع کمک کند؟

دانشمندان پپتیدها را در دو گروه بزرگ جمع آوری کردند: این گروها "استخر بزرگ"(mega-pool) نام دارد و گروه اول استخر بزرگ شامل پپتیدهایی است که تمام پروتئین‌های موجود در ژنوم ویروسی را جدا از پروتئین اسپایک کروناویروس سندرم حاد تنفسی ۲ می‌پوشانند. گروه دوم استخر بزرگ به طور خاص به بررسی پروتئین اسپایک که بر روی سطح ویروس قرار دارد، متمرکز شده بود، زیرا در حال حاضر تقریباً همه واکسن‌های در حال توسعه این پروتئین کروناویروس را مورد هدف قرار داده‌اند.

آنها دریافتند که کلیه بیماران دارای "مجموعه تمایزی ۴ جامد"(solid CD۴) یا "کمک کننده" ، پاسخ لفوسیت تی هستند که به تولید آنتی بادی کمک می‌کند. همچنین آنها دریافتند که بدن همه بیماران "مجموعه تمایزی ۸"(CD۸) خاص ویروس یا قاتل لفوسیت تی تولید می‌کند که سلول‌های آلوده به ویروس را از بین می‌برد.

کروتی در ادامه گفت: ما دریافتیم که ویروس آنچه را که از یک پاسخ ضد ویروسی معمولی و موفق بدن انتظار داریم، تحریک می‌کند.

ست گفت: ما اکنون داده‌هایی داریم که توسط آنها می‌توانیم دریابیم چه تفاوت‌هایی در نوع پاسخ ایمنی در بدن افرادی که پس از ابتلا به این بیماری عوارض شدیدی دارند و نیاز به بستری شدن دارند در مقابل افرادی که می‌توانند در خانه بهبود یابند یا حتی بدون علامت هستند، وجود دارد. علاوه بر آن، ما اکنون یک ابزار مهم داریم که به ما کمک می‌کند دریابیم آیا پاسخ ایمنی در افرادی که واکسن آزمایشی دریافت کرده‌اند با پاسخ ایمنی بدن یک فرد که سیستم ایمنی قوی در برابر مبتلا نشدن به بیماری کووید-۱۹ دارد، شباهت دارد یا خیر؟

منبع : عصر ایران
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه