ارسال به دیگران پرینت

تشدید تنش آمریکا با چین، جهان را وارد بحران خواهد کرد

سفیر اسبق آمریکا در چین نسبت به تشدید تنش ها در روابط واشنگتن- پکن هشدار داد و خواستار ترمیم روابط دو کشور شد.

تشدید تنش آمریکا با چین، جهان را وارد بحران خواهد کرد

«جی. استپلیتون روی» سفیر اسبق آمریکا در چین نسبت به تشدید تنش ها در روابط واشنگتن- پکن هشدار داد.

جی. استپلیتون روی که حد فاصل سال های ۱۹۹۱ تا ۱۹۹۵ میلادی سفیر آمریکا در پکن بوده است، در ارتباط با تشدید تنش ها میان دو کشور گفت: سقوط روابط دوجانبه میان آمریکا و چین به بدترین وضعیت در نیم قرن گذشته، شرایط خطرناکی را ایجاد کرده است.

این دیپلمات کهنه کار آمریکایی درباره تشدید تنش های فعلی هشدار داد که در وضعیت فعلی هر گام اشتباهی از سوی هرکدام از طرفین می‌تواند جهان را وارد بحرانی بی‌سابقه کند.

به گفته سفیر اسبق آمریکا، این کشور حالا در شرایطی است که باید خود را با وضعیت بین‌المللی تطبیق دهد و بداند که تنها ابرقدرت جهان نیست و کشورهای دیگری نیز به‌عنوان قدرت‌های بزرگ رشد کرده اند و چین اولین و بارزترین مثال برای یک جهان چند قطبی جدید در حال ظهور به شمار می رود.

این دیپلمات کهنه کار آمریکایی همچنین خواستار ترمیم روابط کشورش با چین شده و گفت: در گام اول برای هردو سودمند است که لفاظی‌های خود را علیه یکدیگر کاهش دهند.

کارشناسان بر این باورند که ایالات متحده، چین را یک تهدید مهم راهبردی می‌داند. از سوی دیگر روابط میان واشنگتن و پکن طی سال‌های گذشته بر سر مسائل مختلف از جمله جنگ تجاری، شیوع ویروس کرونا و فعالیت رسانه‌ها در دو کشور مخدوش شده است. اما آنچه بیش از همه نگرانی واشنگتن را درباره چین بر می انگیزد، پیشرفت و رشد اقتصادی شگفت انگیز چین است. از این رو به نظر می رسد که آمریکا در پی ناکامی در حوزه اقتصادی برای مقابله با چین، حال در تلاش است تا حوزه تقابل خود را به مسائل نظامی و ژئوپلیتیک سوق دهد و چین را درگیر یکسری رقابت های نظامی کند.

 

منبع : مهر
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه