ارسال به دیگران پرینت

لزوم اتحاد بیشتر کشورهای ناتو برای مقابله با پکن

دبیر کل ناتو روز چهارشنبه ضمن اشاره به قدرت گرفتن چین در زمینه‌های اقتصادی و نظامی اعتراف کرد که دنیا شاهد تغییر در موازنه قدرت است.

لزوم اتحاد بیشتر کشورهای ناتو برای مقابله با پکن

«ینس استولتنبرگ»، دبیر کل ناتو گفت: «غرب نمی‌تواند قدرت گرفتن نظامی یا اقتصادی چین را نادیده بگیرد.»

به نوشته وبگاه «آستریلین» «ینس استولتنبرگ» روز چهارشنبه مدعی شد که پکن تهدیدی علیه جوامع باز و آزادی‌های فردی است. دبیر کل ناتو با توصیه به استرالیا و نیوزیلند برای ارتباط نزدیکتر با ناتو افزود که در پاسخ به تهدید چین به رویکرد جهانی‌تری نیاز است.

استولتنبرگ در ادامه گفت: «ظهور چین به طور اساسی در حال ایجاد تغییرات بنیادین در موازنه قوای جهانی و شدت بخشیدن به مسابقه برای کسب برتری در زمینه‌های اقتصادی و فناوری است. این مسئله تهدید‌های موجود علیه جوامع آزاد و آزادی‌های فردی را دوچندان می‌کند و رقابت بر سر ارزش‌ها و سبک زندگی ما را افزایش می‌دهد.»

وی با اشاره به عواقب امنیتی رشد چین برای متحدان ناتو گفت: «آن‌ها در حال حاضر بودجه دفاعی دوم در جهان را دارند. چینی‌ها سرمایه گذاری‌های بسیاری در قابلیت‌های نظامی پیشرفته کرده و موشک‌هایی دارند که می‌توانند به کشور‌های ناتو برسند.»

این در حالی است که مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفته که چین تهدید علیه صلح جهانی نیست و باید در قبال این کشور رویکردی واقعی در پیش گرفت.

«جوزپ بورل»، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفته که چین ممکن است رقیبی برای نظم اتحادیه اروپا باشد، اما تهدیدی علیه صلح جهانی نیست. وبگاه «پولیتیکو» نوشته بورل این اظهارات را روز سه‌شنبه بعد از یک گفت‌وگوی سه ساعته ویدئویی با «وانگ یی»، وزیر امور خارجه چین برای دفاع از آنچه به گفته او «رویکرد واقعی» در قبال پکن است مطرح کرده است.

اظهارات جدید جوزپ بورل او را در تضاد با ایالات متحده آمریکا و برخی از کشور‌های همسایه چین اعم از ژاپن و هند قرار می‌دهد.

 

منبع : انتخاب
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه