ارسال به دیگران پرینت

علت گرایش زنان به مواد مخدر چیست؟

تعداد زنان گرفتار در دام اعتیاد روز به روز در حال افزایش است.

 علت گرایش زنان به مواد مخدر چیست؟

در سال‌های اخیر، اعتیاد به یکی از پنج معضل اساسی کشور تبدیل شده است. متاسفانه آمار نشان می‌دهد طی این سال‌ها علاوه بر این که گرایش زنان به اعتیاد بیشتر شده است، سن اولین تجربه استفاده از مواد مخدر نیز در کشور کاهش یافته است.

دختران تربیت کنندگان نسل‌های آینده هر کشوری هستند و باید مهارت‌های لازم مربوط به همسرداری و فرزندپروری را به درستی بیاموزند، اعتیاد به عنوان عامل مختل کننده این آموزش‌ها می‌تواند جامعه را در معرض آسیب‌های پیچیده‌ای قرار دهد.

حسین ابراهیمی مقدم روانشناس و استاد دانشگاه درباره اعتیاد دختران گفت: آمار‌های اعلام شده نشان می‌دهد چهارمین علت مرگ و میر در کشور به طور مستقیم یا غیر مستقیم با مواد مخدر ارتباط دارد. در گذشته کسانی که به سمت مواد مخدر می‌رفتند، عمدتا سن بالایی داشتند. اما امروزه سن گرایش به مصرف موادمخدر کاهش پیدا کرده است.

وی بیان کرد: متاسفانه در زمینه اعتیاد، آمار وحشتناکی داریم و آن این است که تعداد خانم‌هایی که به اعتیاد دچارمی شوند، روز به روز بیشتر می‌شود. در گذشته هم از نظر اعتیاد به موادمخدر و هم از نظر مصرف موادی که جامعه کمتر با آن برخورد می‌کند مانند استفاده از سیگار و قلیان و مواردی از این دست آقایان پیشرو بودند.

در سال‌های گذشته برخی از جرایم و رفتار‌های خارج از عرف و ناهنجاردر مردان بیشتر دیده می‌شد. سیگار کشیدن و اعتیاد یکی از همین رفتار‌ها و عادات ناپسندی است که در میان مردان بیشتر دیده می‌شود. اما در سال‌های اخیر دختران گرایش زیادی به استعمال دخانیات و مصرف مواد مخدر پیدا کرده اند.

ابراهیمی مقدم درباره دختران سیگار به دست دراماکن عمومی گفت: دلایل متعددی برای این موضوع وجود دارد. اول از همه این که مشکلات فرهنگی، اقتصادی و مواردی از قبیل ناتوانی خانواده‌ها در برطرف کردن نیازمندی‌های فرزندان مانند نداشتن تفریح باعث شده برخی از اعضای خانواده به اعتیاد روی بیاورند.

وی در ادامه بیان کرد: در دسترس بودن دلیل دیگری است. به این معنا که موادمخدر نسبت به گذشته در دسترس افراد بیشتر قرار دارد و البته مسائل اقتصادی باعث می‌شود خانواده‌ها برای تامین معاش زندگی تلاش کنند. این تلاش چند برابری برای معاش خانواده به معنای حضور کمتر درخانواده و نظارت کمتر بر رفتار فرزندان است که یکی از تبعات آن به بیراهه رفتن فرزندان و حتی اعتیاد آن‌ها است.

ابراهیمی مقدمه در ادامه افزود: در چنین شرایطی حتی گاهی دختران به فکر انجام فعالیت در خارج از منزل و کسب درآمد میفتند. از این رو دخترانی که ساده هستند، خیلی سریع در دام قاچاقچیان و سوء استفاده کنندگان قرار می‌گیرند.

وی تصریح کرد: به دلیل مسائل فرهنگی و اقتصادی و نبود امکان تفریحات سالم برای دختران در مقایسه با پسر‌ها باعث شده است برخی از دختران مصرف موادمخدر را به عنوان یک تفریح در نظر گیرند.

وی گفت: برای مثال پسر‌ها می‌توانند با یک توپ در خیابان به فعالیت ورزشی و تفریح سالم بپردازند، اما دختران به دلیل مسائل فرهنگی و محدودیت‌های پوششی این امکان را ندارند.

برخی از آمار نشان می‌دهد بیشترین زنان معتاد در رده سنی ۱۵ تا ۲۵ سال قرار دارند در حالی که در این سن دختران نیازمند کسب مهارت‌های مربوط به همسرداری و فرزندپروری هستند تا جامعه با آسیب‌های کمتری مواجه باشد.

این روانشناس خاطرنشان کرد: طبق آمار نزدیک ۹۸ درصد ورود به سمت اعتیاد از سیگار و قلیان عبور کرده است. به طور عمده شروع بحث اعتیاد در اوایل دوران نوجوانی است و در اواخر نوجوانی و اوایل جوانی به حداکثر خود می‌رسد و این زمانی است که دختر جدای از علم آموزی باید به کسب مهارت‌های زندگی بپردازد.

عمدتا کسانی که از قشر فرهنگی تحصیلات بالاتری هستند کمتر به سمت موادمخدر کشیده می‌شوند. یک رابطه معکوس میان تحصیلات و ابتلا به اعتباد وجود دارد.

محدودیت‌ها در خانواده باید به درستی تعریف شود اگر چیزی را از فرزندمان می‌گیریم باید جایگزین مناسبی برای آن داشته باشیم. به عنوان مثال، اگر به هر دلیلی نسبت به دوستان فرزندمان تردیدی داریم و یا تفریح و زمانی را که دوست دارد با آن دوستان بگذراند حذف می‌کنیم باید با بازی و تفریح و سرگرمی که دوست دارد این خلا را پر و به عبارتی اوقات فراغت فرزندمان را به درستی پر کنیم.

آموزش‌ها می‌تواند بسیار تاثیر گذار باشد. آموزش می‌تواند مستقیم یا غیرمستقیم باشد، برای مثال درباره موضوعی که در تلویزیون دیده ایم به طور غیرمستقیم با فرزندان صحبت کنیم این رفتار در بازسازی و بهسازی ساختار تفکر او بسیار تاثیر گذار است.

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه