ارسال به دیگران پرینت

افزایش آمار سیگاری‌ها و کشته‌های ناشی از اعتیاد به سیگار

تعداد سیگاری‌های دنیا با یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون نفر به بالاترین رقم تاریخ رسید که تقریبا حدود یک‌سوم آنها (۳۴۱ میلیون نفر) در چین زندگی می‌کنند.

افزایش آمار سیگاری‌ها و کشته‌های ناشی از اعتیاد به سیگار

یافته‌های تازه‌ترین پژوهش درباره آمار استفاده‌کنندگان از سیگار روز پنجشنبه در نشریه علمی لنست منتشر و آشکار شد ۸۹ درصد سیگاری‌ها به ویژه در نسل جوان پیش از سن ۲۵ سالگی به کشیدن سیگار معتاد می‌شوند و پس از این سن کمتر پیش می‌آید کسی رو به کشیدن سیگار بیاورد. با وجود مرگ هشت میلیون نفر در سال ۲۰۱۹ به دلیل استفاده از سیگار، آمار جوانان سیگاری در سال‌های اخیر رو به افزایش بوده است.

گرچه گستره سیگار کشیدن در سه دهه گذشته در دنیا کاهش یافته اما آمار مردان سیگاری در ۲۰ کشور و زنان سیگاری در ۱۲ کشور رو به فزونی گذاشته است. حدود ۶۵ درصد سیگاری‌های جهان در ۱۰ کشور چین، هند، اندونزی، آمریکا، روسیه، بنگلادش، ژاپن، ترکیه، ویتنام و فیلیپین زندگی می‌کنند و از هر سه فرد سیگاری در جهان قطعا یک نفر شهروند چین است.

دلیل اصلی هشت میلیون کشته سیگار در سال ۲۰۱۹ از این قرار بوده است: ۱.۷ میلیون مرگ از نارسایی قلبی، ۱.۶ میلیون مرگ از بیماری مزمن انسداد ریه، ۱.۳ میلیون مرگ از سرطان نای و ریه و نایژه و حدود یک میلیون مرگ از حمله قلبی. پژوهش‌های پیشن نشان می‌داد امید به زندگی سیگاری‌ها دست‌کم ۱۰ سال کمتر از غیر سیگاری‌هاست.

این پژوهش در ۲۰۴ کشور انجام شده و نشان داده است نیمی از این کشورها در جلوگیری از اعتیاد گروه سنی ۱۵ تا ۲۴ سال به سیگار هیچ پیشرفتی نداشته‌اند. میانگین سنی سیگاری‌ها هم حدود ۱۹ سال است؛ یعنی درست زمانی که استفاده از سیگار قانونی می‌شود. بر این اساس، اگر جوانان پیش از ۲۵ سالگی سمت سیگار نروند، به احتمال زیاد دیگر به سیگار معتاد نمی‌شوند.

افزایش آمار سیگاری‌ها و کشته‌های ناشی از اعتیاد به سیگار در شرایطی به مرز بحران در جهان رسیده که ۱۸۲ کشور در سال ۲۰۰۵ معاهده کنترل استفاده از دخانیات و سیگار را امضا کردند. با این حال، بسیاری از کشورها نتوانستند سیاست‌های متناسب و مناسب را برای کاهش استفاده از سیگار به ویژه بین جوانان اعمال کنند.

 

منبع : همشهری آنلاین
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه