ارسال به دیگران پرینت

ما از طالبان حمایت نکرده ایم|طالبان سازش نخواهد کرد

نخست‌ وزیر پاکستان در گفتگویی با یک رسانه آمریکایی تاکید کرد که واشنگتن واقعاً افغانستان را به هم ریخته و حال دشوار است که طالبان به سازش روی بیاورد.

ما از طالبان حمایت نکرده ایم|طالبان سازش نخواهد کرد

 «عمران خان» نخست وزیر پاکستان با اشاره به خروج آمریکا از افغانستان تاکید کرد که آمریکا در ابتدا سعی کرد تا به دنبال راه حل نظامی در افغانستان باشد اما این راه حل هرگز وجود نداشت.

عمران خان در ادامه گفت: نمی‌دانم هدف آنها در افغانستان چه بود، آیا ایجاد ملت سازی بود یا دموکراسی یا آزادی زنان. علت آن هر چه باشد، راهی که برای آن پیش گرفتند هرگز راه حل نبود.

به گفته عمران خان، وقتی ۱۵۰ هزار سرباز ناتو در افغانستان حضور داشتند، وقت آن بود که به راه حل سیاسی برای این کشور بپردازیم اما اکنون همزمان با خروج آمریکا از افغانستان، طالبان فکر می کند که پیروز شده‌، بنابراین، اکنون سخت است که آنها را به سازش بکشاند و مجبور کردن آنها به یک راه حل سیاسی بسیار دشوار است.

نخست وزیر پاکستان همچنین تنها نتیجه خوب برای افغانستان را یک توافق سیاسی فراگیر و تشکیل دولت با حضور همه جناح‌ها اعلام کرد که طالبان هم بخشی از آن دولت باشد.

جنگ داخلی طولانی مدت در افغانستان از نظر نخست وزیر پاکستان بدترین سناریو است و در این ارتباط گفت: پس از جنگ داخلی ما با مشکل آوارگان و همچنین کشیده شدن جنگ داخلی به پاکستان روبرو خواهیم شد زیرا طالبان اساساً از قوم پشتون هستند و پشتون‌ها در پاکستان بیشتر از افغانستان هستند.

عمران خان همچنین حمایت دولت پاکستان از طالبان افغانستان را رد کرد و گفت: دولت پاکستان در جنگ با ترور به آمریکا کمک کرد و ۷۰ هزار پاکستانی در آن جنگ کشته شدند و بیش از ۱۵۰ میلیارد دلار ضرر اقتصادی داشتیم.

نخست وزیر پاکستان در این گفتگو همچنین حمایت ارتش و سازمان اطلاعات پاکستان از طالبان و عبور ۱۰ هزار عضو طالبان از مرزهای پاکستان به افغانستان را مزخرف توصیف کرد و خواستار ارائه مدرک در این ارتباط شد.

عمران خان همچنین استقرار پایگاه‌های آمریکا در پاکستان را رد کرد و گفت اگر این پایگاه ها در پاکستان مستقر شوند، ما به اهداف تبدیل می‌شویم و بخشی از درگیری خواهیم شد که در ۱۵ سال گذشته بوده‌ایم و دیگر این وضعیت را نمی‌خواهیم.

 

منبع : مهر
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه