ارسال به دیگران پرینت

سران چین، فرانسه و آلمان بر احیای برجام تاکید کردند

سران چین، آلمان و فرانسه در یک گفت‌وگوی تلفنی سه جانبه بر ضرورت استفاده از فرصت موجود برای رسیدن به توافق بر سر برجام تأکید کردند.

سران چین، فرانسه و آلمان بر احیای برجام تاکید کردند

سران چین، آلمان و فرانسه در یک گفت‌وگوی تلفنی سه جانبه بر ضرورت استفاده از فرصت موجود برای رسیدن به توافق بر سر برجام تأکید کردند.

دفتر ریاست جمهوری فرانسه گفته «امانوئل ماکرون» رئیس جمهور فرانسه، «آنگل مرکل» صدر اعظم آلمان و «شی جی پینک» رئیس جمهور چین در این گفت‌وگوی تلفنی از طرف‌های حاضر در مذاکرات جاری در وین برای احیای برجام خواستند «پنجره فرصت» موجود برای رسیدن به توافق در این خصوص را مغتنم بشمرند.

دولت «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا  مدعی است قصد دارد از طریق مذاکرات جاری در شهر وین، پایتخت اتریش زمینه‌های لازم برای بازگشت کشورش به توافق هسته‌ای برجام را فراهم کند. «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور سابق آمریکا اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ با نقض تعهدات آن کشور از این توافق مورد تأیید شورای امنیت سازمان ملل متحد خارج شد و سیاست موسوم به «فشار حداکثری» را در دستور کار قرار داد.

مقام‌های دولت جو بایدن گرچه بارها به صراحت به شکست سیاست فشار حداکثری اعتراف کرده‌اند، اما تاکنون از انجام اقداماتی که برای بازگشت به این توافق لازم است، سرباز زده‌اند.

با گذشت حدود دو هفته از پایان ششمین دور مذاکرات به منظور احیای برجام در شهر وین اتریش، هنوز زمان دور بعدی مذاکرات وین (دور هفتم) اعلام نشده استو

«هووا جان‌ینگ» سخنگوی وزارت خارجه چین نیز روز یکشنبه تاکید کرد که خروج یکجانبه آمریکا از برجام ریشه بحران کنونی درباره برنامه هسته‌ای ایران است. وی در توییتی نوشت: «خروج یکجانبه آمریکا از برنامه جامع اقدام مشترک و فشار حداکثری علیه ایران ریشه دلایل بحران کنونی هسته‌ای ایران است.»

سخنگوی وزارت خارجه چین در ادامه این پیام توییتری نوشت: «به طور طبیعی، آمریکا باید اقدامات اشتباه خود را تصحیح کند. برای آغاز، این کشور باید به طور کامل تحریم‌های یکجانبه غیرقانونی خود علیه ایران و طرف‌های ثالث را بردارد تا ایران تشویق شود که در مسیر مشابه گام بردارد و باعث دستیابی به موفقیت در مذاکرات شود.»

به گزارش منابع خبری، ماکرون، مرکل و شی جی پینگ همچنین درباره روابط اروپا با چین و اقلیم هوایی به بحث و تبادل نظر پرداختند.

با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه