ارسال به دیگران پرینت

بعد از انتخابات۹۶ باید در دولت می‌ماندم|از آرای روحانی حفاظت کردم

معاون اول رئیس‌جمهور گفت: وفای به عهد بعد از انتخابات ۹۶ این بود که وقتی مردم را دعوت کردیم که رای بدهند، باید در دولت می ماندیم که مسائل را پیگیری کنیم.

بعد از انتخابات۹۶ باید در دولت می‌ماندم|از آرای روحانی حفاظت کردم

اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور امشب (جمعه) در شبکه اجتماعی کلاب هاوس در پاسخ به سوالات کاربران این شبکه اظهار کرد: کلاب هاوس فرصت خوبی است؛ به همه دوستانی که نگران هستند و طوری اظهار نظر می‌کنند که از فضای مجازی و توسعه آن می‌ترسند، می‌گویم که چرا می‌ترسید؟ اتفاقاً شفافیت در همین جا معنا پیدا می‌کند؛ بگذارید مردم آزادانه صحبت کنند.

جهانگیری گفت: اپراتورها در کلاب هاوس اخلال ایجاد کرده بودند، اما آقای جهرمی پیشنهاد دادند که جرائم سنگینی برای اخلال گران در این شبکه اجتماعی ایجاد شود.

وی گفت: با پیشنهاد آقای هاشمی و اقای خاتمی و موافقت آقای روحانی، در سال ۹۶ وارد صحنه انتخابات شدم. وفای به عهد این بود که وقتی مردم را دعوت کردیم که رای بدهند، باید در دولت می‌ماندیم که مسائل را پیگیری کنیم.

معاون اول رئیس‌جمهور گفت: من مسئول بودم که از ۲۴ میلیون رای رئیس جمهور حفاظت می‌کردم.

جهانگیری با اشاره به مساله ارز ۴۲۰۰ تومانی گفت: ما با شروع دولت، سه نرخ ارز داشتیم، ارز ۱۲۰۰، ۲۴۷۷ و ارز آزاد که از اسفند ۹۱ حدود ۴ هزارتومان بود، ولی با شروع این دولت روند کاهشی پیدا کرد.

وی ادامه داد: روزهای اول، دوتا ارز اول را باهم ادغام کردیم، چون فکر می‌کردیم که باید تک نرخی شود. مدتی طولانی در زمان دولت یازدهم، نرخ دلار در محدوده ثابتی حرکت کرد. در پایان دولت یازدهم، دلار در کانال سه هزارتومان بود.

معاون اول رئیس‌جمهور گفت: در سال ۹۵، شوکی در بازار ایجاد شد، عمدتا دیگر بازار رفت روی ساوزکارهای اقتصادی مثل عرضه سکه ولی معلوم شد که پایدار نیست.

جهانگیری اظهار کرد: در مرداد ماه که رئیس جدید بانک مرکزی آمد، جلسه سران سه قوه تشکیل شد، در آن جلسه بحث سیاست های ارزی بررسی شد؛ باید تصمیم جدی گرفته می شد، آنجا براساس اصرار برخی از سران قوای سه گانه، تصمیم بر این شد که ارز ۴۲۰۰ بماند.

وی ادامه داد: اینکه گفته می شود ارز جهانگیری، باید بگویم وقتی آن شب تصمیم گیری شد، اعضای آن جلسه شامل تیم اقتصادی دولت و غیر دولت بودند. پایان تصمیم‌گیری در آن جلسه، اعضای دولت و برخی از مشاورین رسانه ای آقای رئیس جمهور پیشنهاد کردند برای اینکه تحت عنوان تصمیم دولت در جامعه جا بیافتد، جهانگیری آن را اعلام کند، اما من مخالف بودم.

معاون اول رئیس جمهور گفت: این ارز ۴۲۰۰ مصوبه جلسه سران سه قوه است؛ اینکه آقایان درموردش اظهار نظر نکردند خب بعدا به خودشان بر می‌گردد.

جهانگیری تاکید کرد: ارز کنترلی فیکس تقریبا در ۹۰ درصد سال ها انجام گرفته شد. ما در دوره آقای هاشمی، ارزهای مختلفی داشتیم، ۶۰ تومان بود، ۸۰ تومان هم داشتیم، بعد از مدتی ارز تثبیتی ۱۸۰ تومان گذاشتند؛ در دوره اقای خاتمی هم دو نرخی بود.

وی ادامه داد: در دوره آقای احمدی‌نژاد، ارز فیکس ۱۲۲۴ تومان را اعلام کردند و بعد بصورت سه نرخی شد.

معاون اول رئیس جمهور تاکید کرد: اکثر تصمیم های غیراقتصادی از جمله ارز ۴۲۰۰ تومانی به خاطر شرایط جنگ اقتصادی بود.

جهانگیری افزود: من در جلسه مربوط به ارز ۴۲۰۰ تومانی، می‌خواستم ارز ۴۲۰۰ تومانی را شناور کنم تا فیکس نباشد و با نرخ تورم تغییر کند. الان فکر می‌کنم مهمتر از ارز ۴۲۰۰ تومان این است که باید از زندگی مردم حراست بکنیم.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا باید در انتخابات شرکت کنیم وقتی دولت شما می‌گوید نمی گذارند کار کنیم؟ گفت: من فکر می‌کنم که اگر بخواهیم به زبان جوانان شرایط را توصیف کنم، باید بگویم که اگر شهروندان کنار صندوق رای جمع نشوند، ممکن است شهر سقوط کند. هیچ راهی جز رای دادن برای اصلاح امور نداریم. اگر راه دیگری داشتیم که از طریق آن بتوانیم اصلاحات کنیم و شهر را حفظ کنیم و شهر را به مافیا واگذار نکنیم، خب کار دیگری می کردیم.

معاون اول رئیس جمهور گفت: نباید بگذاریم کسانی که برای رای مردم ارزش قائل نیستند، به اسم رای مردم پیروز شوند.

جهانگیری گفت: دود تحریم از دل تحریم انتخابات مثل سال ۸۴ ایجاد شد. اگر وارد انتخابات می‌شدیم، در آن سال افرادی نمی‌آمدند که پرونده ما به شورای امنیت برود.

وی با بیان اینکه ما بین جنگ اقتصادی آمریکا و تحریم ها باید تفاوت قائل باشیم گفت: در شروع کار دولت، ما با تحریم های شورای امنیت یعنی ۷ قطعنامه شورای امنیت و تحریم‌های اتحادیه اروپا مواجه بودیم؛ این تحریم ها در دو سال و نیم اول دولت فعلی هم وجود داشت.

معاون اول رئیس جمهور در پاسخ به این سوال که دولت روحانی اصلاح طلب است یا اصولگرا؟ گفت: آقای روحانی خودش هیچ وقت نگفته است که اصلاح طلب است، هیچ وقت هم نگفته دولت اصلاح طلب تشکیل داده است، همیشه گفته دولت فراجناحی تشکیل داده است. اتفاقا پست های کلیدی در دست کسانی است که سبقه اصلاح طلبی دارند.

جهانگیری تاکید کرد: اصلاح طلبان در دو انتخابات گذشته با حمایت از روحانی می خواستند قطعنامه های تحریمی رفع شود و روند توسعه ایجاد شود.

ادامه دارد...

 

 

منبع : مهر
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه