ارسال به دیگران پرینت

۱۰۰ بازیکن برتر فوتبال ایران در سالی که گذشت| بخش هشتم

در پایان سال ۱۳۹۹ به برترین بازیکنان فوتبال ایران در سالی که گذشت نگاهی انداخته‌ایم.

۱۰۰ بازیکن برتر فوتبال ایران در سالی که گذشت| بخش هشتم

 انتخاب برترین ها در فوتبال ایران در سالی که به خاطر شیوع ویروس کرونا چند ماهی هم تعطیل بود کار آسانی نیست. بازیکنان مستعد زیادی در این سال عملکرد خوب خودشان را در داخل و خارج کشور نشان دادند تا نسبت به آینده فوتبال کشور امیدوار باشیم. 

قهرمانی پرسپولیس در لیگ و تراکتور در جام حذفی مهمترین رویدادهای باشگاهی فوتبال ایران در این سال بودند. امسال قرار بود تیم ملی فوتبال ایران بازی‌های مهمی نیز داشته باشد که به دلیل شیوع ویروس کرونا به تعویق افتاد.

انتخاب برترین‌ها همیشه پر حرف و حدیث بوده است اما تلاش کرده‌ایم در معرفی ۱۰۰ بازیکن برتر فوتبال ایران در سال ۱۳۹۹ به کلیت عملکرد بازیکنان و موفقیت و تاثیرگذاری آنان توجه شود.

در بخش هشتم این سلسله گزارش‌ها، بازیکنانی که در لیست ۱۰۰ بازیکن برتر سال ۹۹ قرار گرفته‌اند را بدون هیچ ترتیب خاصی مرور می‌کنیم.

کریم انصاری فرد (آ.ا.ک آتن)

کریم انصاری فرد بعد از رفتن از السیلیه قطر توانست در آ.ا.ک آتن یونان بار دیگر خودی نشان دهد. گل بسیار مهم او در پلی آف لیگ اروپا برابر ولفسبورگ آلمان باعث شد تا این تیم یونانی به مرحله گروهی لیگ اروپا برسد. کریم در این فصل در ۱۸ بازی در سوپر لیگ یونان توانسته ۸ گل به ثمر برساند و در لیگ اروپا نیز در ۶ دیدار تیمش را همراهی کرد تا نشان دهد با فضای بازی در فوتبال یونان حسابی آشناست. البته او بعد از شروع خوب در این تیم، نیمکت نشین شد و حتی صحبت از اختلاف او با کادر فنی نیز به گوش رسید.

امیر عابدزاده (ماریتیمو)

پسر اسطوره فوتبال ایران به طور کامل توانسته است خودش را از زیر سایه پدرش خارج کند و فصل درخشانی را در لیگ پرتغال به ثمر رسانده است. ثبات او در فوتبال اروپا باعث شده است تا امیر توانمندی های خودش را در لیگ پرتغال و تیم ماریتیم وبه خوبی نشان دهد. عابدزاده که مرد ثابت بازی‌های ماریتیمو است با کلین شیت های خوبش در این تیم و مهار پنالتی آلکس تلس بازیکن سابق پورتو که به منچستریونایتد رفت، اکنون یکی از بهترین دروازه بان های لیگ پرتغال محسوب می شود و با شایستگی به پیراهن شماره یک تیم ملی ایران رسید و در زمان حضور اسکوچیچ برای ایران بازی کرد.

علیرضا جهانبخش (برایتون)

آقای گل سابق لیگ هلند امسال نیز فرصت چندانی برای بازی در لیگ برتر تحت هدایت گراهام پاتر پیدا نکرد. با این حال او هر زمان که در ترکیب برایتون بود معمولا عملکرد خوبی از خود نشان داد و بازی زیبا و تاثیرگزار او برابر منچستریونایتد یکی از این موارد است. او البته در این فصل با مصدومیت های متعددی نیز روبرو بود و با این حال در ۱۱ بازی در سخت ترین و برترین لیگ جهان یک پاس گل ثبت کرد. بازیکن ایرانی در جام اتحادیه در ۳ بازی توانست ۲ گل به ثمر برساند و یک پاس گل نیز بدهد و در جام حذفی نیز یک بازی برای تیمش انجام داد. باید دید او در تابستان تصمیم به رفتن به تیمی دیگر خواهد گرفت یا در برایتون می ماند.

 رامین رضاییان (السیلیه)

رامین رضاییان مدافع گلزن تیم ملی فوتبال ایران بعد از حضور در الدحیل به صورت قرضی به تیم السیلیه رفت و در این تیم بازی می کند. رامین رضاییان مدافع تیم ملی فوتبال ایران و السیلیه قطر با ۱۰ گل زده در رده نهم جدول گلزن ترین مدافعان جهان در سال ۲۰۲۰ قرار گرفت. علاوه بر این رامین با ارسال ها و پاس گل های خوب خود نشان داد که به شرایط آرمانی خود برگشته است. او در جام جهانی برای ایران به میدان رفت و در جام ملت های امارات نیز در ترکیب تیم ملی قرار داشت ولی مدتی است که از تیم ملی دور بوده و باید دید اسکوچیچ بار دیگر پیراهن تیم ملی را به او خواهد داد یا خیر.

 کاوه رضایی (شارلوا)

گل زیبای او برای تیم ملی ایران در دیدار برابر بوسنی نشان داد که این بازیکن ایرانی نمی خواهد به راحتی پیراهن تیم ملی ایران را از دست بدهد. مهاجم ۲۸ ساله تیم ملی ایران در بهترین شرایط خود قرار دارد و مهره قابل اتکایی برای شارلوا است. او فصل قبل در ۲۳ بازی در لیگ و جام حذفی برای تیمش توانست ۱۴ گل به ثمر برساند و یکی از آماده ترین بازیکنان لیگ بلژیک است. کاوه این فصل نیز در بلژیک تاکنون ۷ گل به ثمر رسانده است و امیدوار است در پایان فصل این آمار خود را نیز بهتر کند و فاصله خود را با صدر جدول گلزنان لیگ بلژیک کاهش دهد.

سجاد شهباززاده (سپاهان)

سجاد شهباززاده با به ثمر رساندن ۱۶ گل در  فصل جدید بهترین گلزن لیگ برتر بود و نشان داد کاملا زیر نظر محرم نویدکیا به یک مهاجم گلزن تبدیل شده که می تواند برای آقای گلی در لیگ برتر تلاش کند. او در لیگ قهرمانان نیز در ۵ بازی توانست یک گل به ثمر رساند. پیشرفت این بازیکن از آنجایی محسوس است که در نظر بگیریم او فصل قبل در ۲۴ بازی در لیگ و جام حذفی تنها ۴ گل به ثمر رسانده بود.

رضا قوچان نژاد (زووله)

مهاجم ۳۳ ساله فوتبال ایران که از تیم ملی خداحافظی کرده است، همچنان شم بالای گلزنی خود را در لیگ هلند نشان می دهد. رضا فصل قبل در تیم زووله توانست در ۱۳ بازی برای این تیم ۷ گل به ثمر برساند که چهار گل او در یک بازی بود آن هم در شرایطی که به عنوان یار تعویضی به زمین بازی آمد. قوچان نژاد به خوبی به تعویض طلایی تیم زووله در لیگ هلند تبدیل شده است؛ لیگی که کیفیتش شاید به لیگ های تراز اول نرسد ولی قطعا در بین لیگ های دیگر اروپایی جایگاه بالایی دارد و درخشش در آن آسان نیست. رضا در این فصل نیز عملکرد خوب خود را در زووله حفظ کرد و فعلا نیز ۶ گل در لیگ به ثمر رسانده است. 

مهدی ترابی (پرسپولیس)

کمتر کسی است که مهدی ترابی را بهترین بازیکن فصل قبل پرسپولیس نداند. درخشش او و گلهای ۳ امتیازی ترابی بود که پرسپولیس را برای چهارمین بار پیاپی قهرمان لیگ برتر ایران کرد. هر چند علیپور نیز نقش پررنگی در قهرمانی قرمزها داشت ولی ترابی در اکثر مواقع و دیدارهای حساس به کمک تیمش آمد و ستاره قرمزها در لیگ بود. ۱۱ گل و ۴ پاس گل باعث شد ترابی فصل بسیار خوبی در پرسپولیس رقم بزند ولی او در پایان فصل انتخاب خوبی نداشت و به العربی پیوست. ترابی در العربی دچار مصدومیت شد و به هیچ وجه آن بازیکن موفق فصل قبل سرخ ها نبود. با این حال او در ۹ بازی توانست ۲ گل به ثمر برساند ولی این برای مسئولان العربی کافی نبود.

شاید اگر ترابی در پرسپولیس مانده بود اتفاقات دیگری برای خود و تیمش رقم می خورد. او در نقل و انتقالات زمستانی به پرسپولیس برگشت و اولین گلش برای این تیم را در دیدار برابر نفت مسجد سلیمان به ثمر رساند.

علی کریمی (الدحیل)

هافبک فصل قبل استقلال در این تیم عملکرد خوبی داشت و در لیگ قهرمانان آسیا نیز آبی های تهران را همراهی کرد و در ۴ بازی توانست ۲ گل از جمله گل زیبا به پاختاکور را به ثمر رساند. او بعد از رقابت های آسیایی از استقلال جدا شد و به تیم قطر و در ادامه الدحیل پیوست و در این فصل در لیگ ستارگان بازی می کند و در جام جهانی باشگاه ها نیز نماینده قطر را همراهی کرد.

مهدی قایدی (استقلال)

ستاره تکنیکی نه فقط استقلال بلکه فوتبال ایران در دو فصل اخیر پیشرفت بسیار خوبی داشته است. زوج او و دیاباته را آندره‌آ استراماچونی در فوتبال ایران جا انداخت و حالا همه روی او حساب ویژه ای باز کرده‌اند؛ بازیکنی که هر وقت پا به توپ می شود بوی گل می دهد. گلزنی او در وقت های اضافه به پرسپولیس در داربی، محبوبیت او را بین هوادارانش بیشتر هم کرد. او در فصل جاری ۴ گل برای تیمش به ثمر رسانده و در لیگ قهرمانان نیز در ۴ بازی در این فصل یک گل به ثمر رساند (گلزنی در پلی آف از سوی کنفدراسیون فوتبال آسیا در آمار بازیکنان محسوب نمی‌شود). 

امسال برای قایدی شیرین هم بود و او در حالی که ۲۲ سال سن دارد توانست اولین گل ملی خود را در دیدار برابر بوسنی به ثمر برساند. او فصل قبل با زدن ۱۰ گل و ۸ پاس گل، روی ۱۸ گل تیمش در لیگ تاثیر مستقیم داشت که آمار چشمگیری برای او بود.

 

منبع : ايسنا
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه