ارسال به دیگران پرینت

فدراسیون فوتبال در سالی که گذشت| از تاریکی تا روزنه‌های امید

فدراسیون فوتبال در سال ۹۹ روزهای دشواری را سپری کرد که مهم‌ترین آن‌ها محکومیت در پرونده ویلموتس بود اما اصلاح اساسنامه و برگزاری انتخابات، موجب پیدا شدن بارقه‌هایی از امید برای خروج از بحران شد.

فدراسیون فوتبال در سالی که گذشت| از تاریکی تا روزنه‌های امید

فدراسیون فوتبال روزهای سیاهی را در سال ۹۹ سپری کرد اما پایان این همه تاریکی، با برگزاری انتخابات همراه بود تا اهالی فوتبال به آینده و سروسامان گرفتن این وضعیت امیدوار باشند.

به بهانه آغاز سال جدید شمسی، نگاهی خواهیم داشت به آنچه در یک سال گذشته بر فدراسیون فوتبال گذشت.

* عزل و نصب غیرقانونی در فدراسیون فوتبال

فدراسیون فوتبال در حالی وارد سال ۹۹ شد که فضای فوتبال به علت مخالفت فیفا با برگزاری انتخابات در ۲۵ اسفند ۹۸ شوک زده بود و حالا معلوم نبود با ایرادهای فدراسیون جهانی به، چه زمانی قرار است انتخابات برگزار شود اما در همین روزها بود که اتفاقاتی در در فدراسیون فوتبال به وقوع پیوست.

ماجرا از این قرار بود که فدراسیون فوتبال در نخستین روزهای فروردین اعلام کرد که مهدی محمدنبی سرپرست دبیرکلی این فدراسیون شده است. این اتفاق در حالی بود که جلسه‌ برکناری شکوری برگزار نشده بود و حتی خود او برای برگزاری جلسه یا هیات رئیسه نامه نگاری نکرده بود. این موضوع در نهایت به تایید شکوری هم رسید تا فدراسیون فوتبال چند روزی برای حل و فصل این مشکل رایزنی کند. در نهایت کنفدراسیون فوتبال آسیا این فدراسیون را مجاب کرد قوانین را به درستی پیاده کند و بعد از برگزاری جلسه با حضور شکوری، با برکناری او موافقت شد و محمدنبی به عهده دار دبیرکلی شد.

بعد از گذشت ۱۶ ماه از دبیرکلی غیرقانونی شکوری و تغییر قدرت در فدراسیون فوتبال و برگزار نشدن انتخابات، تغییراتی با توجه به فشارهای موجود از بیرون فدراسیون فوتبال شکل گرفت. در نتیجه این اتفاقات، دبیرکل وقت یعنی شکوری به شکل غیرقانونی از سمتش برکنار شد و خطر تعلیق این فدراسیون فوتبال را از ناحیه کنفدراسیون فوتبال آسیا تهدید کرد که در نهایت با برگزاری جلساتی، موضوع حل شد.

* محکومیت تاریخی فوتبال ایران در پرونده ویلموتس

بدترین اتفاق در فوتبال ایران در چندین سال گذشته پرونده مارک ویلموتس بود؛ سرمربی بلژیکی که تیم ملی فوتبال را به بیراهه برد و فدراسیون را در آستانه ورشکستگی قرار داد و مهدی تاج و عملکردش در فوتبال ایران را نیز بی‌اعتبار کرد و موجب پیدایش سلسله اتفاقاتی شد که آینده فوتبال ایران را با سناریوی تازه ای جهت داد.

بی برو برگشت، مهم‌ترین ضربه به فدراسیون فوتبال در تاریخ حدود یکصد ساله این فدراسیون، مربوط به انتخاب مارک ویلموتس است. مهدی تاج که از هیات رئیسه برای انتخاب سرمربی ماموریت داشت، دست روی فردی گذاشت که تیم ملی را قهقرا هدایت کرد و این تیم در مرز حذف از انتخابی جام جهانی است و از طرفی غرامتی ۶.۲ میلیون یورویی به فوتبال ایران تحمیل کرده است. این غرامت به اضافه ۲ میلیون یورویی است که فدراسیون از شستا برای پرداخت قسط اول و دوم ویلموتس قرض گرفت.

این پرونده با تشکیل تیم حقوقی همراه شد و ایران طی هفته‌های گذشته نسبت به درخواست تجدیدنظر در این حکم ۲۰۰ میلیارد تومانی شده است. فوتبال ایران امیدوار است با کاهش این غرامت، فدراسیون فوتبال از شر این بدهی هنگفت خلاصی یابد.

* ورود نافرجام دستگاه قضایی برای برخورد با متخلفان قرارداد ویلموتس

در واقع بعد از فاجعه بزرگ در قرارداد مارک ویلموتس و محکومیت فدراسیون فوتبال ایران، مجلس و قوه قضاییه تحقیق و تفحص در این پرونده را شروع کردند. پیش از همه سازمان بازرسی کل کشور پیش قدم شد و بعد از بررسی مدارک، اقدامات هیات رئیسه وقت را غیرقانونی قلمداد کرد و با تکمیل جزییات، پرونده راهی قوه قضاییه شد. با این حال در همان زمان اعلام شد که حکم توقیف اموال اعضای هیات رئیسه صادر شده تا بنوعی رسما رسیدگی به این پرونده آغاز شده باشد.

از سوی دیگر مجلس شورای اسلامی از طریق دیوان محاسبات و کمیسیون اصل ۹۰ به این پرونده ورود کرده و جلساتی با حضور هیات رئیسه برگزار شد و احتمال می‌رفت از این سمت و سو هم نتایج ملموسی برای شفافیت بیشتر این پرونده حاصل شود. هرچند در ادامه نیز عده ای با توجیه اینکه تکلیف نهایی پرونده ویلموتس به علت درخواست تجدیدنظر فدراسیون فوتبال هنوز مشخص نیست، به دنبال توقف رسیدگی قضایی این پرونده بودند.

با همین استدلال‌ها این موضوع نیز از روند پیگیری قضایی خارج شد، چرا که سئول نشینان ادعا می‌کردند محکومیت هیات رئیسه فدراسیون فوتبال به معنی خطاکار بودن فدراسیون در این پرونده است و ممکن است وکلای ویلموتس از این موضوع به نفع خود استفاده کنند.

* حراج ساختمان فدراسیون در ازای بدهی به شستا

شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی به منظور وصول طلب ۲ میلیون یورویی از فدراسیون فوتبال – بابت پرداخت قسط اول و دوم دستمزد ویلموتس - اقدام به توقیف اموال فدراسیون از طریق مراجع قضایی کرده بود. این هلدینگ اقتصادی از حراج ساختمان این مجموعه طی مزایده‌ای خبر داد. همچنین چندی بعد ساختمان باشگاه پرسپولیس هم به واسطه مالکیت فدراسیون فوتبال به این پرونده باز شد که اعتراض مدیران این تیم را به دنبال داشت.

در هر حال توقیف و حراج ساختمان فدراسیون فوتبال عملی نشد چرا که در اواسط دی، محمد شریعتمداری، وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی از وساطت وزیر ورزش و جوانان برای توقف روند حراج ساختمان مذکور متوقف شد و اعلام کرد به فدراسیون فوتبال تا پایان سال برای تسویه حساب بدهی خود زمان داده شد.

با گذشت چند هفته، وزارت ورزش که در این پرونده دخیل بود، اقدام به تسویه حساب بدهی شستا کرد تا قبل از اتمام سال جاری، بدهی فدراسیون به شستا حل و فصل شود.

* تصویب اساسنامه فدراسیون فوتبال

اصلاح اساسنامه مهمترین ماموریت فدراسیون فوتبال برای عبور از بحران بود. تا زمانی که اساسنامه جدید تایید فیفا و مجمع را اخذ نمی‌کرد، امیدی هم به بهبود اوضاع نبود. در نتیجه بعد از ماه‌ها رفت و آمد و مذاکرات آنلاین با نهادهای داخلی و خارجی، فدراسیون فوتبال با تاخیری چندین ماهه، از اساسنامه جدید و مصوب خود از سوی فیفا رونمایی کرد که اصلاحاتی در برخی از بخش‌ها داشت.

در نهایت در ۸ آذر سال گذشته، مجمع عمومی مفاد این اساسنامه را در جلسه‌ای آنلاین و با اکثریت آرا مصوب کرد تا فضا و شرایط برای برگزاری انتخابات فراهم شود.

* انتخابات و پیروزی عزیزی خادم

در نهایت نوبت به برگزاری انتخابات رسید. از زمان نام‌نویسی نامزدها تا برگزاری انتخابات، اتفاقات مختلف از جمله رد صلاحیت حیدر بهاروند رخ داد ولی هر طور که بود در دهم اسفند اعضای مجمع و نامزدهای انتخاباتی دور هم جمع شدند تا تکلیف این فدراسیون را بعد از یک سال تاخیر مشخص کنند.

در رقابتی که شامل علی کریمی، مصطفی آجرلو، کیومرث هاشمی و شهاب‌الدین عزیزی خادم می‌شد، این عزیزی خادم بود که گوی سبقت را از بقیه ربود و بعد از سال‌ها به صندلی ریاست رسید. همچنین هیات رئیسه فدراسیون فوتبال هم با ترکیبی از اعضای جدید تشکیل شد و حالا همه امیدوار هستند با تغییر و تحولات رخ داده، فوتبال ایران هم از رکورد خارج شود.

 

منبع : ايسنا
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه