ارسال به دیگران پرینت

شدت بیماری در پیک بعدی کرونا بیشتر خواهد بود| خطر جدی دورهمی‌های عید برای سالمندان

رئیس اداره سالمندان وزارت بهداشت گفت: دورهمی‌های عید برای سالمندان خطر جدی است و باید برای جلوگیری از تنهایی سالمندان جایگزینی ایجاد کرد تا زمانی که واکسیناسیون کامل شود.

شدت بیماری در پیک بعدی کرونا بیشتر خواهد بود| خطر جدی دورهمی‌های عید برای سالمندان

«محسن شتی» رئیس اداره سالمندان وزارت بهداشت  با اشاره به تاثیر پاندمی کرونا بر افزایش فشار روانی و روحی سالمندان بیان کرد: فضای پاندمی در تمام دنیا فشار روانی را در همه سنین بالا برده است. تاثیر پاندمی بر روی کسب و کارها، نگرانی از ابتلاها و مرگ‌ها و… همه استرس‌های روانی مختلفی است که برای هر شخص به یک شکل اتفاق افتاده و حتی کودکان هم از این موضوع مستثنی نیستند. 

وی درباره وضعیت سالمندان در پاندمی ادامه داد: سالمندان یک گروه ویژه هستند که درصد بالای مرگ و میر و ابتلا را به خود دیده اند. همچنین در اوایل شیوع کرونا فضای تبلیغاتی نادرستی مبنی بر اینکه کرونا بیماریِ سالمندان است؛ شکل گرفته بود و همین موضوع باعث فشار روانی در این گروه شد. درست است که کرونا در گروه سالمندان شایع‌تر است اما به این معنی نیست که این بیماری مختص سالمندان است. 

شتی افزود: از سوی دیگر به دلیل هشدارهای صورت گرفته که افراد در خانه بمانند و از دورهمی پرهیز کنند، باعث شد تا سالمندان در خانه بمانند و سرکشی دیگران همچون فرزندان به آن‌ها کم‌تر شود و این کمتر شدن روابط اجتماعی، سالمندان را با خطر افسردگی و تنها شدن رو به رو کرد. 

وی ادامه داد: بنابراین باید جایگزینی برای این موضوع پیدا کرد، مثلا تماس تلفنی مرتب و یا ارتباط آنلاین با آن‌ها را تقویت کرد، حتی اگر حضور فیزیکی نداریم مرتب مراقب روند درمانی، کنترل بیماری و نیازهای دیگر آن‌ها باشیم، این موارد باعث می‌شود که سالمند احساس کند ما همچنان به عنوان فرزندانش وظیفه خود را به درستی انجام داده‌ایم و حواسمان به آن‌ها است و این باعث می‌شود تا از نظر رضایت و سلامت روان حمایتشان کنیم. 

شتی افزود: سالمندان از نظر عوارض و ابتلای کرونا در خطر بیشتری هستند، البته درگیری افراد کم سن و جوان نیز بیشتر شده و همه باید مراقبت‌های بهداشتی را جدی‌تر بگیرند، اما سالمندان معمولا نیاز به مراقبت بیشتری دارند؛ بنابراین در رسم و رسوم‌های عید باید حواسمان باشد که با خطر ابتلا و انتقال ویروس مواجه هستیم. 

وی گفت: اگر مراقبت‌ها کافی نباشد وارد پیک بعدی خواهیم شد و شدت بیماری افزایش پیدا خواهد کرد و همین عامل افزایش مرگ و میر است. باید توجه داشته باشیم یک فرد آلوده در زیر یک سقف می‌تواند افراد دیگری را هم آلوده کند. 

شتی افزود: آگاه باشیم که مشکل هنوز تمام نشده و کشورهای اروپایی باسیل عظیم بیماری رو به رو هستند، در حالی که منابع بیشتری هم نسبت به ما دارند پس خطر را باید جدی بگیریم، با وجود یک سال فداکاری و ایثار کادر درمان اگر دوباره درگیری جدید ایجاد شود درگیر صدمات جبران ناپذیری خواهیم شد. 

وی تاکید کرد: دور همی‌های خانوادگی برای عزیزان و سالمندان ما خطر جدی دارد، ما می‌خواهیم آن‌ها را خوشحال کنیم پس به دنبال جایگزین دیگری باشیم تا واکسیناسیون به شکل کامل در کشور انجام شود و این زنجیره تمام شود.

 

منبع : ایلنا
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه