ارسال به دیگران پرینت

تقلای لابی صهیونیستی در کنگره آمریکا برای عدم احیای برجام

کمیته امور عمومی آمریکا و اسرائیل (آیپک) در پیامی از حامیان خود خواست تا سناتورهای ایالات متحده را به تهیه و تدوین یک توافق هسته‌ای جامع‌تر با ایران متقاعد کنند!

تقلای لابی صهیونیستی در کنگره آمریکا برای عدم احیای برجام

در شرایطی که دولت «جو بایدن» رئیس جمهور ایالات متحده از احیای احتمالی توافق هسته‌ای ایران موسوم به «برنامه جامع اقدام مشترک» (برجام) خبر می‌دهد، «کمیته امور عمومی آمریکا و اسرائیل» (آیپک) در پیامی خطاب به حامیان خود از آنها خواست تا سناتورهای ایالات متحده را به تهیه و تدوین یک توافق هسته‌ای جامع‌تر با ایران ترغیب کنند.

آیپک مدعی است که ایران «بزرگترین تهدید علیه اسرائیل و آمریکا در خاورمیانه بشمار می‌رود» و از این رو از حامیانش می‌خواهد تا قانونگذاران ایالات متحده را به امضای پیش‌نویس نامه «منندز / گراهام» که در آن با احیای توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ در چارچوب کنونی خود مخالفت می‌شود، متقاعد کنند.

این لابی صهیونیستی در پیامی خطاب به حامیان خود می‌نویسد: «لطفا سناتورهای خود را به امضای نامه‌ای دوحزبی خطاب به رئیس جمهور بایدن ترغیب کنید… [نامه‌ای] که گویای اجماع دوحزبی نسبت به این موضوع است که ایران مسلح به جنگ افزار هسته‌ای تهدیدی بزرگ علیه منافع امنیت ملی آمریکا و متحدان و شرکای ماست».

گفتنی است، در نامه‌ای که به ابتکار «باب منندز» سناتور دموکرات ایالت نیوجرسی و «لیندسی گراهام» سناتور جمهوریخواه کارولینای جنوبی تنظیم شده است، واشنگتن باید «توافقنامه‌ای را امضا کند که ایران را برای همیشه از دستیابی به تسلیحات هسته‌ای بازدارد و به طرز سودمندی فعالیت بی ثبات کننده ایران در سرتاسر خاورمیانه و همچنین برنامه موشک بالستیک این کشور را محدود کند».

این نامه همچنین از دولت بایدن می‌خواهد تا پیش از آغاز دور جدیدی از گفتگوها با ایران، با رژیم صهیونیستی و کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس- که بخشی از توافق هسته‌ای ایران نیستند- مشاوره و رایزنی کند.

این در حالی است که نزدیک به یک دهه پیش، سناتور گراهام عملاً گفته بود که زمان برای گفتگو با ایران «به پایان رسیده است». وی پیش از آن نیز مدعی شده بود در صورتی که جمهوری اسلامی برنامه هسته‌ای خود را متوقف نکند، ایالات متحده باید جنگی علیه ایران آغاز کند و حتی در کنگره برای صدور مجوز جنگ علیه ایران اقدام کرد.

در همین ارتباط، این سناتور جنگ طلب آمریکایی ماه ژانویه در یک پیام توئیتری نوشت: «امیدوارم دولت بایدن پیش از آنکه برای دومین بار با ایران درگیر [گفتگو و مذاکره] شود، ماهیت حقیقی حکومت ایران را دریابد!»

در مقابل، جمهوری اسلامی ایران نیز کشورهای غربی را در پایبندی و عمل به تعهدات خود در حوزه موضوعات مربوط به امنیت هسته‌ای به بکارگیری «استانداردهای دوگانه» متهم می‌کند. روز شنبه، «محمدجواد ظریف» وزیر خارجه ایران از طرف‌های اروپایی امضاکننده برجام (موسوم به تروئیکای اروپایی) به دلیل ابراز نگرانی نسبت به برنامه هسته‌ای ایران و در عین حال چشم پوشی از زرادخانه هسته‌ای اسرائیل به شدت انتقاد کرد. وی گفت که کشورهای اروپایی و ایالات متحده به جای هماهنگ سازی سیاست‌های خود با رویکرد تل آویو که دشمن شماره یک توافق هسته‌ای ایران است، باید به تعهداتشان ذیل برجام عمل کنند.

 

منبع : مهر
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه