ارسال به دیگران پرینت

بهترین راه جلوگیری از قاچاق دارو و کاهش خطاهای پزشکی

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس: طرح الکترونیکی کردن دفترچه‌های بیمه مزایای زیادی دارد و می‌تواند به جلوگیری از قاچاق دارو نیز کمک کند؛ علاوه بر این با اجرای این طرح شاهد کاهش خطاهای پزشکی و رانت های موجود و در نهایت شاهد کاهش هزینه‌ها خواهیم بود.

بهترین راه جلوگیری از قاچاق دارو و کاهش خطاهای پزشکی

یکی از مهم‌ترین اقدامات دولت‌ها در زمان  کرونا ، رفتن به سمت انجام فرآیندهای غیرحضوری و الکترونیکی کردن فرآیندها است. از این رو تحقق دولت الکترونیک می‌تواند در زمان فعلی و ضرورت ایجاد شده به خاطر بیماری کرونا اهمیت ویژه‌ای پیدا کند. در هفته‌های اخیر به دلیل مشکلات متنوع دفترچه بیمه‌های فیزیکی، تصمیم بر این گرفته شد که کلیه دفترچه‌های بیمه‌های فیزیکی از ابتدا اسفند جمع و دفترچه بیمه در همه بیمارستان‌ها الکترونیکی شده است. این اتفاق علاوه بر ضرورت در زمان فعلی و شرایط کرونایی کشور، سبب خواهد شد که بسیاری از هزینه‌کردهای بی‌دلیل بیمه‌ها در نظام سلامت به دلیل تجویزهای غلط پزشکان به شدت کاهش خواهد یافت.

از همین رو خبرنگارسلامت فارس، در رابطه با مزیت‌ها و دلایل حرکت به سمت الکترونکی شدن دفترچه‌های الکترونیکی به گفت‌وگو پرداخت.

یحیی ابراهیمی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با اشاره به حذف دفترچه‌های بیمه و تاثیر آن بر سهولت استفاده مردم از خدمات درمانی گفت: حذف دفترچه های بیمه طرح کارآمد و خوبی است که در راستای تحقق دولت الکترونیک، از سال‌ها قبل مطرح بوده ولی تاکنون موفق به اجرای شدنش نبودیم و نتوانستیم شاهد دفترچه و نسخ الکترونیکی باشیم.

وی افزود: شاید بتوان گفت از ۱۵ سال گذشته این طرح، مطرح بوده و از سال ۹۵ اقدامات جدی برای شروع این طرح کلید خورد و در سال ۹۷ نیز دفترچه های بیمه جمع شد، و فرد پیشقدم در این طرح، آقای شریعتمداری بود که در حوزه تامین اجتماعی و حذف دفترچه های تامین اجتماعی ورود پیدا کرد.

در ادامه عضو کمسیون بهداشت و درمان مجلس با اشاره به مزایای حذف دفترچه های بیمه گفت: در دفترچه‌های کاغذی بیمه شانس خطاهای کاغذی و پزشکی زیاد بود، مثلا اگر پزشکی بد خط بود و نسخه ای می‌نوشت، ممکن بود که بیمار داروی دیگری را از داروخانه دریافت کند؛ و به خاطر کاهش خطاهای پزشکی، بالا رفتن سرعت عمل و جلوگیری از سوء استفاده رانت های موجود در دفترچه های بیمه های درمانی، سبب شد که این طرح در دستور کار قرار بگیرد و دفترچه های بیمه حذف شوند و به صورت الکترونیکی جلو بروند.

ابراهیمی افزود: در قانون هم بر اساس برنامه پنجم و ششم توسعه، دولت مکلف شده است که حذف دفترچه های بیمه را در طول مدت ۲ سال انجام دهد و در این مدت باید سامانه الکترونیک سلامت جهت سازماندهی سلامت ایرانیان و جمع‌آوری اطلاعات و سوابق مراکز بهداشتی درمانی با هماهنگی پایگاه ملی آمار ایران شروع به فعالیت کنند و اطلاعات لازم در سامانه قرار بگیرد.

این نماینده مجلس در ادامه گفت: زمانی ما می‌توانیم در این طرح موفق باشیم که زیرساخت‌ها برای آن آماده شود، یعنی هنگامی که پزشک نسخه ای در سامانه مینویسد، نسخه پزشک به صورت شبکه ای در ارتباط با سایر پزشکان قرار داده شود و قابل مشاهده باشد، و با این اقدام خطاهای پزشکی کاهش پیدا می‌کند.

وی افزود: در بسیاری از روستاها به لحاظ زیرساختی هنوز آماده ی طرح حذف دفترچه های بیمه های درمانی نشدند، و خیلی از روستاها و شهرهای کوچک مشکلات خطای اینترنتی دارند و به شکل آنلاین فعالیت نمی‌کنند؛ و باید این مشکلات حل شود و زیرساخت های لازم برای آن ایجاد شود.

ابراهیمی در پایان سخنانش گفت: فصل کرونا باعث ایجاد صفوف طولانی در برخی از داروخانه‌ها شده و سعی ما این است که با این طرح (حذف دفترچه های بیمه‌های درمانی)، به کاهش صفوف داروخانه ها و افزایش سرعت عمل آن‌ها کمک کنیم، و به طور کلی این طرح مزایای زیادی دارد، و حتی میتواند به جلوگیری از قاچاق دارو نیز کمک کند؛ به شرط آنکه زیرساخت‌ها و زمینه ها فراهم شود، تا شاهد کاهش خطاهای پزشکی و رانت های موجود و در نهایت شاهد کاهش هزینه ها باشیم.

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه