ارسال به دیگران پرینت

میرطاهر: با ادامه روند کنونی باید برجام را مرده فرض کرد

یک کارشناس مسایل بین الملل می‌گوید، با توجه به مصوبه مجلس شورای اسلامی درباره همکاری‌های هسته‌ای که دولت به اجرای آن موظف است و خواسته آمریکا مبنی بر اینکه ایران ابتدا به برجام بازگردد، رسیدن به مصالحه درباره آینده برجام بعید است.

میرطاهر: با ادامه روند کنونی باید برجام را مرده فرض کرد

سیدرضا میرطاهر با بیان اینکه بسیاری با توجه به مواضع انتخاباتی بایدن بر این تصور بودند که بعد از انتخابش به عنوان رییس جمهور جدید آمریکا او به سرعت به برجام بازمی گردد اما تا الان این اتفاق نیفتاده است گفت: با توجه به مصوبه مجلس ایران و ضرب الاجل تعیین شده (سوم اسفند) برای اجرای تعهدات برجامی دیگر اعضای این توافق، می توان گفت که زمان زیادی برای رسیدن به یک تفاهم بر سر بازگشت آمریکا به برجام و اجرای تعهدات به شکلی که ایران از اجرای آن اطمینان حاصل کند، وجود ندارد.

وی ادامه داد: در آمریکا دو گروه به بایدن فشار می آوردند، یکی سیاست مداران جمهوری خواه که نمی خواهند آمریکا به برجام بازگردد و تلاش دارند که او فشار علیه ایران را دنبال کند، این مساله را برخی اندیشکده های دست راستی و نیز برخی سناتورهای و نمایندگان مجلس آمریکا دنبال می کنند. از سویی برخی قانونگذاران آمریکا خواستار این هستند که آمریکا به فوریت به برجام بازگردد و نامه 40 نفر از سیاستمداران سابق آمریکا در این رابطه را در طرفداری از بازگشت آمریکا به برجام چندی پیش شاهد بودیم. از این رو شاهد تعارض دیدگاه در بین سیاستمداران و قانونگذاران آمریکایی در رابطه با برجام هستیم و این بر دشواری مساله می افزاید.

این کارشناس مسایل بین الملل گفت: درمقابل متحدان اروپایی و اعضای برجام که خواستار بازگشت آمریکا به برجام هستند، برخی کشورهای منطقه و از متحدان آمریکا از جمله عربستان و بحرین خواستار آن هستند که آمریکا به برجام بازنگردد و سیاست فشار حداکثری را علیه ایران ادامه دهد و به علاوه اقدامات جدی برای عدم دسترسی ایران به سلاح هسته ای مورد ادعای آنها را در دستور کار قرار دهد.

وی تصریح کرد: اساسا دولت بایدن توپ برجام را به زمین ایران می اندازد. در میان مقامات آمریکایی شاهد این هستیم که آنها می‌خواهند ایران ابتدا به اجرای کامل تعهدات هسته ای خود بپردازد. در مقابل شاهد موضع قاطع ایران هستیم از زبان مقام معظم رهبری که گفتند تحریم ایران باید اول لغو شود و بعد راستی آزمایی شود و بعد از آن است که ایران به اجرای تعهدات خود بازمی‌گردد.

میرطاهر گفت: فاصله مواضع ایران و آمریکا در رابطه با بازگشت به برجام زیاد است و هر یک از دو طرف خواهان این هستند که طرف دیگر ابتدا به برجام برگردد و در این حال مواضع تروئیکای اروپا را دیدیم که مدعی بودند اقدامات هسته ای اخیر ایران از دید آنها مخاطره آمیز است و بقای برجام را در معرض خطر قرار می دهد. معتقدم اکنون شاهد یک کلاف سردگم هستیم که راه خروج از آن دشوار خواهد بود. روندها نشان می دهد روز به روز از مسیر اجرای درست برجام در حال دور شدن هستیم.

این کارشناس مسایل بین الملل با اشاره به مواضع طرف های دیگر برجام به ویژه کشورهای اروپایی اظهار کرد: آنها از الان شروع کردند به دبه درآوردن درباره برجام. نه تنها خواسته های فرابرجامی مطرح می کنند بلکه خواستار آن شدند که دشنمان ایران را در این مذاکرات وارد کنند اما اگر آنها خواهان حفظ برجام هستند ارایه خواسته های زیاده طلبانه باعث کاهش احتمال تداوم وجودی برجام خواهد شد.

وی تصریح کرد: الان توپ در زمین غرب و آمریکا است و اگر نگران اقدامات فرابرجامی ایران هستند باید زودتر دست به کار شوند و برخی خواسته های ایران را حداقل برآورده کنند تا امیدی برای تهران ایجاد شود، اگر روند کنونی ادامه یابد برجام دیگر مرده است و امیدی به زنده ماندن آن نیست.

میرطاهر در پاسخ به این که به نظر شما باید موضع بایدن با توجه به صحبت هایی که تا الان مطرح کرده مبنی بر این که به برجام برنمی گردد تا ایران به تعهداتش برنگردد، را موضع قطعی آمریکا دانست؟ گفت: بایدن در مصاحبه‌ای اخیرا اعلام کرد، ایران باید به برجام برگردد و دوم اینکه باید غنی سازی را متوقف کند البته یکی از مقامات بعدا گفت غنی سازی 20 درصد و بیشتر از آنچه در برجام مشخص شده مدنظر است. این نشان می دهد دولت بایدن موضعش همین است.

 

منبع : ايسنا
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه