ارسال به دیگران پرینت

توسعه ایرانی | امکان تولید زخم‌پوش‌ با میکروالیاف حاصل از دستگاه ایران‌ساخت فراهم شد

گروهی از محققان یکی از شرکت‌های دانش بنیان مستقر در پارک فناوری پردیس با ساخت دستگاه "ترریسی" امکان تولید میکروالیاف برای کاربرد در زخم‌پوش‌ها را در کشور فراهم کردند.

توسعه ایرانی | امکان تولید زخم‌پوش‌ با میکروالیاف حاصل از دستگاه ایران‌ساخت فراهم شد

یکی از شرکت‌های دانش بنیان نوع ۲ مستقر در پارک فناوری پردیس با طراحی و ساخت دستگاه "ترریسی" کارگاهی اقدام به تولید زخم‌ پوش‌‎هایی کرده است؛ از این دستگاه برای ساخت میکروالیاف پلیمری از محلول‌های پلیمری استفاده می‌شود.

این میکروالیاف می‌توانند به صورت بی بافت یا پس از فراورش با دستگاه‌های بافندگی به صورت بافته شده به عنوان پانسمان‌های پیشرفته برای درمان زخم‌های دیابتی، بستر استفاده شوند. این زخم پوش‌ها دارای تأییدیه دانش‌بنیان است.

علاوه بر این، الیاف تولیدی با روش ترریسی برای ساخت فرش، موکت، پوشاک، مواد غذایی و استحکام دهنده‌های لیفی نیز قابل استفاده است، ضمن آنکه الیاف تولیدی می‌توانند برای صنایع هوا-فضا و نظامی نیز مورد استفاده قرار گیرند.

از مهمترین ویژگی‌های این دستگاه می‌توان به فرایند بومی سازی شده، قیمت فروش پایین‌تر حتی نسبت به نمونه چینی، امکان تغییر در ادوات و قسمت‌های دستگاه با توجه به سفارش مشتری و مشاوره با تیم فنی شرکت داخلی به صورت مستمر اشاره کرد.

در حال حاضر، این دستگاه با هدف ساخت میکرو الیاف مورد استفاده در تجهیزات پزشکی (پانسمان‌های پیشرفته پزشکی) ساخته شده است. اما این توانمندی در تیم تحقیق و توسعه این شرکت وجود دارد که در صورت نیاز سایر صنایع نیز، دستگاه مورد نظر با تغییرات مورد نظر مشتری ساخته و عرضه شود.

مریم زارع مجری طرح در گفت‌وگو با ایسنا، تولید میکروالیاف را از دستاردهای این شرکت دانش بنیان دانست و گفت: محصول این دستگاه، میکرو الیافی هستند که بعد از طی کردن مراحل مختلف به پانسمان تبدیل می‌شوند.

وی تاکید کرد: میکرو الیاف تولید شده دارای مجوزهای سازمان غذا و دارو است.

زارع همچنین از موفقیت این شرکت برای دریافت ۵ گرنت فناوری از ستاد توسعه علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری خبر داد و یادآور شد: تولید داروی ضد ویروسی "آسیکلوویر" از دیگر دستاوردهای ما به شمار می‌رود.

 

منبع : ايسنا
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه