ارسال به دیگران پرینت

گلایه حیاتی و قبادی از رسانه ملی

همه ممنوع‌التصویرهای سیما

ممنوع‌التصویر، ممنوع‌الکار و حتی مهاجرت‌ها؛ این اتفاقی است که در سال‌های گذشته برای برخی چهره‌های صداوسیما رخ داده است، اما به نظر می‌رسد که اخیرا روند آن صعودی شده است!

همه ممنوع‌التصویرهای سیما

درست یک روز بعد از لایو اینستاگرامی رزیتا قبادی، مجری شبکه دو که بابت خارج‌شدن کلمه «رقص» از زبان میهمان برنامه، ممنوع‌التصویر یا ممنوع‌الکار شده بود، متن گفت‌وگوی محمدرضا حیاتی، اخبارگوی سابق صداوسیما، با داریوش فرضیایی یا همان عموپورنگ هم منتشر شد که از صداوسیما بابت محترمانه‌نبودن فرایند کنارگذاشتنش گلایه کرده بود. خانم قبادی در همان لایو اینستاگرامی گفته بود که برای صداوسیما مخاطب مهم نیست و تنها چیزی که برایشان مهم است، خودشان هستند. او بعد از اعلام خبر حضورش در لایو اینستاگرام از سوی مدیران صداوسیما و شبکه دو دعوت شده بود که مجددا به کار بازگردد و حتی قول تهیه بلیت هم به او داده بودند، اما نپذیرفته بود و در همان برنامه لایو گفت از عادل فردوسی‌پور که بزرگ‌تر و محبوب‌تر نیستم، با او چه کردند و چه تضمینی هست که دوباره با من همین کار را نکنند، من دیگر نمی‌خواهم به صداوسیما بازگردم.

حیاتی که به‌ علت نام‌بردن از یک خواننده پیش از انقلاب، عذرش بعد از نزدیک به 40 سال از صداوسیما خواسته شد، به عموپورنگ گفته است: «در رسانه خیلی‌ها زحمت می‌کشند، مردم ما را جلوی صحنه می‌بینند، اما نیروی‌های زیادی زحمت می‌کشند و هیچ‌کس نمی‌بیند، بازنشسته می‌شوند و هیچ‌کس آنها را نمی‌شناسد. اینها شاید از چهره‌های هنری هم تأثیرگذارتر باشند؛ من توقع نداشتم وقتی بازنشسته شدم با من به ‌طرز ویژه‌ای برخورد شود اما طبعا کسی که علاقه‌مند به رسانه است اگر زمانی هم قرار است کنار رود باید مقداری محترمانه‌تر برود».

رزیتا قبادی هم اخیرا اجرای برنامه عصر خانواده شبکه دو را بر عهده داشت، تا اینکه در ویژه‌برنامه شب یلدا میهمان برنامه‌اش از مردم و بینندگان برنامه خواست در شب یلدا رقصیدن را در برنامه شب‌نشینی‌شان بگذارند تا در زمانه کرونا گرفتار افسردگی نشوند». بابت همین کلمه او روز بعد مجبور شد از مردم سه بار عذرخواهی کند که حالا آن‌طورکه خودش گفته این اصرار از سوی مدیر شبکه بوده است. خودش گفته که «از استرس آن برنامه جنجالی حتی مشکل قلبی پیدا کردم. طی این مدت خیلی ناراحت بودم. شب‌ها تا صبح گریه می‌کردم و حال مناسبی نداشتم. الان هم حال خوبی ندارم اما مقاومم». او گفته است: «از وقتی عادل فردوسی‌پور و برنامه پرمخاطب نود کنار گذاشته شد متوجه شدم تلویزیون برای مخاطبانش ارزش چندانی قائل نیست». مجری سابق برنامه عصر خانواده در پایان حرف‌هایش گفت: «مردم عزیز من از همین‌جا دست شما را می‌بوسم و به خاطر آنکه آن شب به خاطر کلمه رقص از شما معذرت‌خواهی کردم از شما معذرت‌خواهی می‌کنم. من بابت آن معذرت‌خواهی شرمنده هستم. الان هم بابت آن عذرخواهی اجباری از شما معذرت‌خواهی می‌کنم».

‌حسین  پاکدل

حسین پاکدل مجری پخش شناخته‌شده‌ای بود که اوایل دهه 70 با منتفی‌شدن حضور مجری پخش، چهره او هم کمتر در تلویزیون دیده شد، اما وقتی دهه 70 از نیمه گذشت، دیگر تصویر او در قاب جای نگرفت. به نظر می‌رسد شرایط سیاسی و برخی اعلام موضع‌های او بود که اجازه نداد همکاری‌اش با تلویزیون ادامه داشته باشد، هرچند تا زمان بازنشستگی به‌عنوان کارمند صداوسیما شناخته می‌شد. حتی چند سال قبل مسئولان برگزاری سی‌ودومین دوره جشنواره فیلم فجر تصمیم گرفتند پاکدل را به عنوان مجری مراسم پشت تریبون بفرستند که با واکنش سرد مسئولان صداوسیما مواجه شدند.

‌جواد  یحیوی

جواد یحیوی گرچه هرگز خبری رسمی و صریح درباره ممنوعیت کاری‌اش منتشر نشد، اما بسیاری دلیلش را فعالیت‌های سیاسی او در دوران انتخابات 88 در کمپین یکی از نامزدها می‌دانند؛ اما از سویی در آن زمان بیش از یک سال بود که یحیوی هیچ برنامه‌ای در سیما نداشت. عده‌ای دیگر هم حضور یکی از چهره‌های سیاسی روی آنتن زنده برنامه او را دلیل ممنوعیت تصویری‌اش می‌دانند و گویا حضور آن چهره چندان به مذاق مدیران سیما خوش نیامده بود. ممنوعیت تصویری او البته تدریجی بود. یحیوی از میرحسین موسوی حمایت کرد و مجری بعضی از مراسم‌های این نامزد انتخاباتی بود و هرازچندگاهی سخنانی علیه دولت نهم و محمود احمدی‌نژاد می‌گفت؛ از جمله آنکه اظهار کرد: «مردم ایران هوشیارتر از آن هستند که از یک سوراخ دو بار گزیده شوند» یا «آقای موسوی در صورت پیروزی تلاش دارند تا اگر نفت را بر سر سفره مردم نمی‌برند، لااقل نان را ببرند». او اکنون در کار بازیگری و تئاتر مشغول است.

‌محمود  شهریاری

مشهورترین مجری ممنوع‌التصویر تلویزیون محمود شهریاری است. درمورد ممنوع‌التصویری شهریاری روایت‌های مختلفی هست؛ از لورفتن فیلم انجام حرکات موزونش در یک مجلس عروسی تا آوردن اسم خوانندگان لس‌آنجلسی در برنامه زنده. البته این مجری پرانرژی دفعات زیادی ممنوع‌التصویر شده و هر بار هم دلیل خاص خودش را داشت. شهریاری سال 94 در مصاحبه با رشیدپور در برنامه «دید در شب» اعلام کرد که درحال‌حاضر هم ممنوع‌التصویر است، آن هم به دلیلی که هیچ‌کس نمی‌داند، حتی خود او! در طول این سال‌ها تعداد دفعاتی که او ممنوع‌التصویر و به قول خودش آزادالتصویر شده است، به قدری زیاد بوده که کسی آمار دقیقش را ندارد.

‌فرزاد  حسنی

فرزاد حسنی هم بعد از گفت‌وگو با سردار رادان در برنامه کوله‌پشتی و سؤالات بی‌پرده‌ای که از رئیس پلیس وقت تهران پرسید، این سؤالات به مذاق خیلی از مسئولان خوش نیامد و همین موجب شد که در همین برنامه عذر او را بخواهند. در بخشی از این مصاحبه، مجری برنامه از رئیس پلیس تهران پرسید که آیا فیلمی را دیده ‌است که در آن نشان داده می‌شود مأموران نیروی انتظامی با کتک و لگد دختری را به داخل ماشین پلیس پرت می‌کنند؟ پاسخ احمدرضا رادان به این پرسش منفی بود. حسنی که قرار بود طی دو شب میزبان سردار رادان باشد، پس از اجرای برنامه دوم از کار کنار گذشته شد و جایش را به امیرحسین مدرس داد. بعد از آن هیچ‌گاه فرصت عرض اندام به او داده نشد. مگر یکی، دو سال بعد در ویژه‌برنامه تحویل سال با همراهی آزاده نامداری، همسر سابقش. سال 95 او دوباره با برنامه اکسیر به آنتن بازگشت که با شروع فعالیت مرتضی میرباقری در معاونت سیما، این برنامه متوقف شد. رضا رشیدپور با سلسله برنامه‌های «شیشه‌ای»، «عبور شیشه‌ای»، «شب شیشه‌ای» و «مثلث شیشه‌ای» خود توانسته بود پای همه سوپراستارها را به تلویزیون باز کند و با آنها گفت‌وگوهای چالشی درست و درمان انجام دهد. او در اوایل برنامه آخرش از آنتن پایین کشیده شد و با برنامه‌ای نیمه‌کاره، پرونده‌اش در تلویزیون بسته شد. او بعد از بازگشت دوباره به صداوسیما مجموعه آیتمی- نمایشی «عینک آفتابی» و حالا خورشید را روی آنتن برد.

‌عادل  فردوسی‌پور

عادل فردوسی‌پور دیگر مجری توانمند تلویزیون بود که پس از 20 سال اجرای برنامه نود در تاریخ ۲۰ اسفند ۱۳۹۷ و پس از بالاگرفتن شعله‌های اختلاف میان او و علی فروغی، مدیر جوان و تازه‌کار شبکه سه، از تلویزیون کنار گذاشته شد، اما مدیر روابط عمومی شبکه سوم سیما دلیل حذف عادل فردوسی‌پور را این‌چنین برشمرد: با عنایت به رفتار غیرحرفه‌ای تهیه‌کننده و مجری برنامه نود، عادل فردوسی‌پور، در عدم پخش این برنامه بعد از بازی انگلیس- اسپانیا در دوشنبه گذشته و همچنین استمرار رفتار خارج از عرف ایشان در مصاحبه خلاف ابلاغ گروه ورزش، برنامه مذکور پخش نخواهد شد. عادل فردوسی‌پور سابقه اجرا و تهیه‌کنندگی برنامه‌های شاخص تلویزیونی نظیر: «فوتبال 120»، «90»، «لذت فوتبال»، «بیست‌چهارده»، «بیست‌هجده» و ... را در کارنامه خود دارد.

‌جهانگیر  کوثری

جهانگیر کوثری، همسر رخشان بنی‌اعتماد و پدر باران کوثری هم که پیش از این سال‌ها اجرای برنامه «ورزش از نگاه دو» را بر عهده داشت، در مورد غیبت خودش در تلویزیون گفته است: «من سال‌ها در تلویزیون فعالیت کردم و مجری برنامه «ورزش از نگاه دو» بودم، در سال 90 از تلویزیون بیرون آمدم اما واقعیت این است که من را از تلویزیون اخراج کردند. همان‌طور که باران و خانم بنی‌اعتماد را هم ممنوع‌التصویر کرده‌اند. هیچ دلیل و توضیحی به من داده نشده است؛ به همان علتی که باران و خانم بنی‌اعتماد را در تلویزیون نشان نمی‌دهند و تیزرهای فیلم‌هایشان را پخش نمی‌کنند، من هم از سال 88 دچار مشکل و در نهایت اخراج شدم و الان هم من را به تلویزیون راه نمی‌دهند».

 

منبع : شرق
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه