ارسال به دیگران پرینت

تلاش عربستان برای جبهه‌بندی مقابل بایدن

یک کارشناس مسایل بین‌الملل گفت: عربستان می داند که با آمدن بایدن پرونده قطوری از مسایل حقوق بشری علیه بن سلمان باز می شود از این رو سعی دارد اختلافات منطقه ای خود را برای جبهه بندی مقابل بایدن کنار بگذارد.

تلاش عربستان برای جبهه‌بندی مقابل بایدن

سید جلال ساداتیان با اشاره به تحولات اخیر در منطقه و تهدیدات آمریکا علیه ایران اظهار کرد: دو نظر الان مطرح می شود؛ برخی معتقد بوده و هستند که بیشتر این قضایا زیر سر اسراییل است که دنبال آن است که مانع بر سر راه بایدن ایجاد کند و بایدن گرفتار شود و به راحتی نتواند به برجام برگردد. از این رو همه تحرکات اخیر را باید در ادامه تحرکات قبلی ترامپ ببینیم که سعی کرد در انتخابات از برخی اقدامات بهره ببرد تا جایی که برای فشار به ایران از ارتباطات اعراب و اسراییل رونمایی کرد که امارات و بحرین و برخی کشورهای دیگر هم به این روند پیوستند.

وی ادامه داد: به هر حال انتخابات را ترامپ باخت و با این مساله و آمدن بایدن نظرات به این سمت رفت که کشورهای عربی منطقه و اسراییل تلاش می کنند در ادامه تحرکات قبلی به یک شکلی بایدن را در منگنه قرار دهند و شرایطی ایجاد شود که به راحتی نتواند به برجام برگردد و تحولات اخیر و تشدید فضا به سمت درگیری و تنش هم در ادامه همین مسایل باید دید.

این کارشناس مسایل بین الملل اظهار کرد: نظر دیگر این است که اتفاقات در منطقه و تشدید تنش ها در راستای آماده شدن کشورهای عربی برای پذیرش آقای بایدن است و فشارهایی که دوره ترامپ انجام می شد به نحوی در حال چرخش به سمتی است که بایدن را بپذیرند، به ویژه تحولاتی که در عربستان و کشورهای عربی در حال انجام است. ما شاهد توافق قطر و عربستان و رفع تحریم های قطر بودیم و در اجلاس شورای همکاری خلیج فارس هم شرکت کرد و دیدیم با وجود کرونا این مقام قطری در آغوش گرفته شد. بنا بر این این کشورها تلاش دارند به سمت وحدت منطقه ای پیش بروند تا وزن خود را به گونه ای در مقابل بایدن افزایش دهند که بایدن خیلی نتواند از این وضع نابسامان و اختلافات میان کشورهای عربی سوءاستفاده کند.

ساداتیان گفت: برخی معتقدند این اقدامات عربستان در راستای زیان بیشتر رساندن به ایران است، اگر نتوانستد از طریق ترامپ ایران را خلع ید کنند و فشارها را افزایش دهند به این شکل دارند برای مواجهه و مقابله با ایران حرکت می کنند تا دوستان ایران را کم کنند و ایران در محاصره و فشار بیشتری قرار گیرد.

وی ادامه داد: به نظر می آید ایران یک بی اعتنایی به بایدن دارد و خیلی هم برایش فرقی ندارد که او باشد یا ترامپ یا هر رییس جمهور دیگری. در عین حال عربستان کاملا در حال چرخش سیاست هایش است و با این اقدامات تلاش دارد برای خوشامدگویی به بایدن فرش قرمز بیندازد.

این کارشناس مسایل بین الملل در پاسخ به این که منطقه در این شرایط به سمت تنش و درگیری حرکت خواهد کرد گفت: بعید است کشورهای عربی در این شرایط به سمت تشدید فضای امنیتی بروند. اتفاقا بحث شان این است که بایدن فشارهای حقوق بشری را در دستور کار قرار خواهد داد ولی در این زمینه فقط ایران هدف نیست بلکه حتما در رابطه با بحث جمال خاشقجی و یمن و مسایل دیگری به عربستان و بن سلمان از سوی آمریکا فشار وارد می شود و آنها این پیش بینی را دارند که سعی می کنند تا جای ممکن از اختلافات خود با کشورهای عربی بکاهند تا جبهه قوی را در مقابل بایدن تشکیل دهند.

 

منبع : ايسنا
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه