ارسال به دیگران پرینت

نمی‌خواستیم جنبه زینتی داشته باشیم

کمتر از یک ماه مانده تا زمان برگزاری جشنواره تئاتر فجر که ناگهان یک بخش جدید از این جشنواره سردرآورد اما مدیر این بخش می‌گوید این اتفاق در پی یک تلاش چند ساله رخ داده و ریشه در یک رؤیای قدیمی دارد.

نمی‌خواستیم جنبه زینتی داشته باشیم

به تازگی از سوی جشنواره تئاتر فجر دعوتی برای شرکت گروه‌ها در بخش بدن و حرکت صورت گرفت. طبیعتا جمعی از خانواده تئاتر بهت‌زده شدند که چگونه ممکن است در یک زمان اندک، یکباره بخشی تازه به جشنواره اضافه شود ولی یاسر خاسب سرپرست گروه تئاتر «بدن دیوانه» که مدیریت این بخش را بر عهده دارد، توضیحاتی درباره این اتفاق می‌دهد.

از تلاش‌های چند ساله‌اش برای تعریف جایگاهی حرفه‌ای در زمینه تئاتر فیزیکال سخن می‌گوید، از اینکه همواره آرزو داشته این شاخه از تئاتر در ایران هم به رسمیت شناخته شود و از حالت زینتی بیرون بیاید.

خاسب که سال‌هاست در زمینه تئاتر فیزیکال فعالیت دارد، می‌گوید: از سال گذشته پیش از اینکه با ورود کرونا غافلگیر شویم، قرار بود جشنواره‌ای در حوزه تئاتر فیزیکال برگزار کنیم. خوشحال بودم که بعد از ده سال دوندگی تلاش‌هایم داشت به نتیجه می‌رسید و با همکاری مجموعه آب‌های خلیج فارس، در تدارک برگزاری این جشنواره بودیم. دلگرم بودم که مدیر این مجموعه خیلی دلسوزتر و جسورتر از برخی مدیران فرهنگی کنار ما ایستاد و حمایت‌مان کرد ولی ناگهان کرونا همه برنامه‌های ما را به هم ریخت.

او ادامه می‌دهد: متاسفانه در این سال‌ها تئاتر فیزیکال یا به گفته دوستان، بدن و حرکت، حتی برای بخشی از جامعه هنری هم اهمیتی نداشته و هرگز از سوی آنان به رسمیت شناخته نشده است. این گونه نمایشی همیشه جنبه زینتی داشته و در جشنواره‌های ما به عنوان نوعی چاشنی به آن نگریسته شده است.

این کارگردان و بازیگر تئاتر با ابراز تاسف از بی‌اعتنایی‌هایی که به تئاتر فیزیکال شده است، اضافه می‌کند: حتی کسانی که دغدغه تئاتر را دارند، این بخش برایشان مهم نیست. در این میان چه انتظاری هست از کسانی که درگیر سلبریتی‌بازی و کارهای تجاری هستند. آنان هرگز کوچک‌ترین بهایی به گروه‌هایی که همچنان با حس و حال دانشجویی به اجرای کار می‌پردازند، نداده‌اند و می‌بینیم این شاخه چقدر غریب افتاده است.

خاسب با بیان اینکه ماه‌هاست برای تعریف این بخش در جشنواره تئاتر فجر مشغول رایزنی است، ادامه می‌دهد: سال گذشته فراخوان جشنواره «سودو» (ترکیب سولو و دوئت) آماده شد که کرونا پیش آمد و همه چیز تعطیل شد. در حالیکه با تمام گروه‌های فعال داخلی ارتباط برقرار کرده بودیم و مشغول تماس با گروه‌های خارجی بودیم که همه برنامه‌هایمان متوقف شد. ولی برای سال آینده برنامه ویژه‌ای برای دعوت از گروه‌های بین‌المللی داریم.

او در ادامه از حساسیت‌هایی می‌گوید که درباره کارهای فیزیکال وجود دارد. خاسب توضیح می‌دهد: روی این بخش از تئاتر حساس هستند و حتی این حساسیت در مورد عبارت «تئاتر فیزیکال» هم وجود دارد. به همین دلیل بدن و حرکت را جایگزین کرده‌اند که واژه خارجی در آن به کار نرفته است.

این کارگردان با ابراز قدردانی از همراهی حسین مسافر آستانه دبیر این دوره از جشنواره تئاتر فجر اضافه می‌کند: خوشحالم این بخش از تئاتر بعد از این همه سال جایی مستقل در جشنواره تئاتر فجر دارد چرا که همیشه به آن به عنوان ویترین نگاه شده و برای تنوع جشنواره و اینکه جلوی مهمانان خارجی پز بدهیم و نشان بدهیم ما هم این نوع از تئاتر را داریم، جایی کوچک هم برای آن در نظر گرفته شده است اما هیچ وقت داخل بازی نبوده، نه داوری شده و نه بودجه‌ای مثل بقیه بخش‌ها داشته است.

سرپرست گروه تئاتر «بدن یوانه» می‌افزاید: جشنواره فجر امسال را به فال نیک می‌گیرم و خوشحالم با ما همراهی کردند. مهمترین نکته برایم این بود که این بخش رسمیت پیدا کند. چراکه با همراهی  مجموعه آب‌های کیش، بیشتر بودجه آن تامین شده و قرار است این بخش به صورت مشارکتی میان جشنواره فجر و این مجموعه به مدت سه روز در کیش برگزار شود.

او درباره انتشار دیرهنگام فراخوان این بخش در جشنواره تئاتر توضیح می‌دهد: از چند ماه پیش با جشنواره رایزنی کرده‌ایم ولی تازه به قطعیت رسیدیم. در این مدت حسین مسافر آستانه دبیر جشنواره خیلی جنگید تا این راه باز شود. هدف این بود که با این فراخوان فرصتی بدهیم به گروه‌هایی که در جریان قرار نگرفته‌اند تا اگر کاری دارند، بتوانند آن را ارایه دهند.

خاسب درباره جزییات بیشتر درباره برنامه‌های این بخش هم می‌گوید: امسال به دلیل محدودیت‌های کرونایی و بودجه‌ای، اجراهای تک نفره (سولو) و دو نفره (دوئت) داریم که با حفظ تمام پروتکل‌های بهداشتی برگزار می‌شوند. خوشبختانه مجموعه آب‌های خلیج فارس بزرگ‌ترین آمفی تئاتر روباز خاورمیانه را با ظرفیت 2 هزار تماشاگر دارد که پس زمینه آن هم دریا و بسیار زیباست. تا به حال در اینجا فقط کنسرت برگزار شده و اولین بار است که در حوزه هنرهای نمایشی هم اتفاقی در آن رخ می‌دهد که خیلی جای خوشحالی دارد آن هم در یک سال اخیر که شاهد مرگ تدریجی تئاتر بوده‌ایم.

او در پایان می‌گوید: همه تلاشم را به کار گرفته‌ام که کارهایی با تنوع بالا در این بخش اجرا شوند ولی طبیعتا کمبودهایی خواهیم داشت. اما برای ما جنبه آموزشی این رویداد خیلی مهم است نه اینکه فقط یک شو برگزار شده باشد. به هر حال این اتفاق مانند محصولی است که اولین برداشت را از آن داریم و نیازمند هرس و اصلاح است.

 

منبع : ايسنا
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه