ارسال به دیگران پرینت

نقش چربی قهوه ای در پیشگیری از ابتلا به انواع بیماری ها

چربی قهوه ای بافتی جادویی است که برخلاف چربی سفید که کالری ذخیره می کند، این چربی انرژی را می سوزاند و دانشمندان امیدوارند که ممکن است کلید درمان های جدید چاقی باشد.

نقش چربی قهوه ای در پیشگیری از ابتلا به انواع بیماری ها

محققان دانشگاه راکفلر نیویورک آمریکا، در مطالعه بیش از ۵۲ هزار شرکت کننده دریافتند کسانی که چربی قهوه‌ای قابل تشخیص داشتند، کمتر از همسالان خود دچار بیماری‌های قلبی و متابولیکی نظیر دیابت نوع ۲ و بیماری عروق کرونر می‌شوند.

«پال کوهن»، سرپرست تیم تحقیق، در این باره می‌گوید: «برای اولین بار فواید چربی قهوه‌ای در کاهش ریسک برخی مشکلات تأیید شد. این یافته‌ها اعتماد ما را در مورد احتمال هدف قرار دادن چربی قهوه‌ای برای منافع درمانی بیشتر می‌کند.»

اگرچه چربی قهوه‌ای چندین دهه در نوزادان و حیوانات مورد مطالعه قرار گرفت، اما در سال ۲۰۰۹ دانشمندان ارزیابی کردند که این چربی در برخی از بزرگسالان، عمدتاً در اطراف گردن و شانه‌ها نیز وجود دارد.

محققان مشاهده کردند چندین بیماری شایع و مزمن در بین افرادی که چربی قهوه‌ای قابل تشخیص داشتند شیوع کمتری دارد. به عنوان مثال، در مقایسه با ۹.۵ درصد افرادی که چربی قهوه‌ای قابل تشخیص نداشتند، تنها ۴.۶ درصد افراد دارای چربی قهوه‌ای مبتلا به دیابت نوع ۲ بودند. به همین ترتیب، ۱۸.۹ درصد دارای کلسترول غیرطبیعی بودند، در حالی که در افراد بدون چربی قهوه‌ای، این رقم ۲۲.۲ درصد بود.

همچنین مطالعه نشان داد ریسک سه بیماری در بین افراد دارای چربی قهوه‌ای کمتر بود: فشارخون بالا، نارسایی قلبی گوارشی، و بیماری عروق کرونر.

یافته جالب دیگر این است که چربی قهوه‌ای موجب کاهش تأثیرات سلامت ناشی از چاقی می‌شود.

 

منبع : مهر
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه