ارسال به دیگران پرینت

۲۰۲۱ به کدام سو می‌رود؟

مهمترین نکته برای بازارها، بازگشت به چند جانبه گرایی است. این چندجانبه‌گرایی می‌تواند نسخه جدیدی از هر آنچه که لازم است را به همراه داشته باشد. به همین ترتیب با تغییر در رهبری آمریکا، ما می‌توانیم منتظر همکاری بین المللی بیشتر در مبارزه با تغییر اقلیم و تلاش برای توسعه و استقرار اشکال جدید و تمیزتر از انرژی باشیم. سرانجام، به دنبال اخبار خوب درباره واکسن‌های فایزر/ بیون تک، مدرنا و آسترازنکا / دانشگاه آکسفورد و همچنین ارائه واکسن‌ها و درمان‌های موثرتری که احتمالا در سال ۲۰۲۱ از راه می‌رسد پیش بینی بهبود شرایط دور از انتظار نیست.


۲۰۲۱ به کدام سو می‌رود؟

جیم اونیل در پراجکت سیندیکیت نوشت: در دو تفسیر قبلی خود در مورد شرایط عجیب بازارهای سهام در سال 2020، من با تمام هشدارهای قابل توجه در مورد غیرقابل پیش بینی بودن بازار متصور چشم اندازی صعودی بودم. به دلیل گسترش چشمگیر سیاست‌های پولی و مالی و ورود به موقع واکسن‌هایی که به نظر می‌رسد قادر به پایان دادن به این همه گیری وحشتناک هستند، همه چیز همانطور که پیش بینی می‌کردم در حال وقوع است.

انتظار ما در سال 2021 چیست؟ قبل از اینکه تعصبی از خودم نشان دهم، هم سناریو صعودی و هم نزولی را بررسی خواهم کرد. از جنبه مثبت، سال با خط مشی پولی و مالی سخاوتمندانه‌ای که در پیش گرفته باعث خوش بینی بیشتری برای بازارهای سهام شده است.

 به هر حال بازارهای سهام معمولاً تحت تاثیر عامل یا نیرویی جدید هستند. علاوه بر این، به نظر می‌رسد اظهار نظرهای اخیر سیاست گذاران حاکی از آن است که سخاوت بیشتری حتی به ویژه در آمریکا در راه است. همچنین یک احتمال خوب وجود دارد که رئیس جمهور منتخب جو بایدن، پس از روی کار آمدن، خواستار یک نشست ویژه از سوی جی 20 شود تا نشان دهد که آمریکا دوباره وارد می شود.

مهمترین نکته برای بازارها، بازگشت به چند جانبه گرایی است. این چندجانبه‌گرایی می‌تواند نسخه جدیدی از هر آنچه که لازم است را به همراه داشته باشد، در حالی که دولت‌های اقتصادهای پیشرو همه تلاش خود را برای بهبود شرایط در دوران پسا کرونا انجام می‌دهند. علاوه بر حمایت از مشاغل و خانوارها، سیستم‌های بهداشتی به فوریت نیاز به سرمایه گذاری دارند تا برای تهدید بیولوژیکی بعدی آماده شوند، تهدیدی که می‌تواند ناشی از بحران فراموش شده مقاومت ضد میکروبی باشد.

به همین ترتیب با تغییر در رهبری آمریکا، ما می‌توانیم منتظر همکاری بین المللی بیشتر در مبارزه با تغییر اقلیم و تلاش برای توسعه و استقرار اشکال جدید و تمیزتر از انرژی باشیم. به نظر می‌رسد همه گیری به جای محدود کردن پیشرفت در این مسئله مهم، احساس فوری جدیدی را القا کرده است.

سرانجام، به دنبال اخبار خوب درباره واکسن های فایزر/ بیون تک، مدرنا و آسترازنکا / دانشگاه آکسفورد و همچنین ارائه واکسن‌ها و درمان‌های موثرتری که احتمالا در سال 2021 از راه می‌رسد پیش بینی بهبود شرایط دور از انتظار نیست.

بنابراین، با چه استدلال می‌توان گفت بازار نزولی است؟ علی‌رغم گفته قبلی من در مورد ارزیابی‌های موجود، واقعیت این است که ارزش سهام به ویژه در آمریکا پایین نیست. گرچه یک ارزیابی صعودی به خودی خود هرگز جرقه‌ای برای تغییر روند نیست، اما مطمئناً می‌تواند دلیلی برای احتیاط باشد. اگر شرایط به یکباره تغییر کند بازارها به سرعت سقوط می‌کنند.

علاوه بر این، سه نیروی به هم پیوسته می‌توانند بر بازارها تاثیر بگذارند که یکی از آنها را قبلاً مرور کرده‌ایم. اول، با واکسیناسیون در انگلستان و انجام آن در هرجای دیگر، تمایلات سرمایه‌گذاران بازار سهام می‌تواند از سمت حوزه فناوری به سمت ترکیب عادی بازار بازگردد.

دوم، دلایل گسترده تری وجود دارد که فکر می‌کنیم تمایل گسترده به سرمایه‌گذاری در حوزه فناوری می‌تواند به زودی تا حدودی بسته شود. این موضوع البته بیشتر به این بستگی دارد که تنظیم کننده‌های بازار برای رسیدگی به موقعیت‌های انحصاری آشکار شرکت‌های بزرگ تکنولوژی آماده باشند. علاوه بر این، بهبود دوره‌ای قوی در برخی موارد سیاست گذاران را وادار می‌کند تا سیاست های مالی و پولی را بررسی و تشدید کنند. در مورد زمان وقوع این اتفاق توضیحی وجود ندارد، اما یکی از عواملی که گزینه های سیاست گذاران را محدود می‌کند بازگشت ناگهانی تورم است.

با این حال، لازم به یادآوری است که اقتصادهای پیشرفته به طور مکرر تورم سالانه را کاهش داده‌اند و این امر باعث شده که مدل سازان و پیش بینی کنندگان انتظارات خود را تنظیم کنند. با وجود مختل شدن کسب و کارها، بیکاری به اندازه کافی پایین بوده که انتظار می‌رفت تورم بیشتری ایجاد کند.

البته، می‌توان تهدیدات احتمالی دیگری را نیز از جمله احتمال جنگ در سراسر جهان تا مشکلات در منطقه یورو و آشفتگی های تازه ناشی از درگیری چین را هم که می‌توان بر بازار تاثیرگذار باشد، نام برد.

در هر صورت، اس اند پی (S&P) 500 اکنون در 10٪ محدوده 4000 جایی است که من در ماه آوریل پیش‌بینی کردم. با این اوصاف دلیلی نمی‌بینم که در نیمه اول سال 2021 به آن سطح نرسد و از آن فراتر نرود، هرچند ممکن است که این الگو پیش‌بینی لزوما از یک خط مستقیم پیروی نکند.

 

منبع : انتخاب
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه