ارسال به دیگران پرینت

عصاره هسته زردآلو بر سرطان پانکراس تاثیر گذار بود.

نتایج یک تحقیق نشان می‌دهد آمیگدالین خالص و عصاره هسته زردآلوی تلخ و شیرین می‌توانند در درمان سرطان پانکراس موثر باشند.

عصاره هسته زردآلو بر سرطان پانکراس تاثیر گذار بود.

سرطان یکی از مشکلات بزرگ بهداشت عمومی و از عوامل اصلی مرگ‌ومیر در دنیا است. سرطان پانکراس بیماری جدی با بقای پنج ساله کمتر از ۵ درصد است که بروز آن سالانه در حال افزایش است. این بیماری چهارمین علت مرگ ناشی از سرطان در سراسر جهان بوده و انتظار می‌رود تا سال ۲۰۳۰ به دومین عامل مرگ ناشی از سرطان تبدیل شود.

محققان در پژوهشی تاثیر استفاده از آمیگدالین خالص و عصاره هسته زردآلوی تلخ و شیرین را بررسی کرده‌اند. آن‌ها دریافتند عصاره اتانولی هسته زردآلوی تلخ و شیرین و آمیگدالین باعث مهار رشد سلول های سرطانی پانکراس می‌شوند و بیشترین تاثیر مهار رشد سلول های سرطانی، مربوط به عصاره هسته زردآلوی تلخ بود. آمیگدالین یک ترکیب شیمیایی است که گفته می‌شود ضد سرطان است.

بنا بر اعلام پایگاه نتایج پژوهش‌های سلامت کشور، بر اساس نتایج رنگ آمیزی DAPI و فلوسایتومتری، هر سه تیمار باعث القای آپوپتوز در سلول های سرطانی PANC-۱ پانکراس شدند. همچنین افزایش بیان ژن های Bax و کاسپاز-۳ و کاهش بیان ژن Bcl-۲ تایید کننده آپوپتوز بود. طبق نتایج، هر سه تیمار به عنوان عامل پیش برنده آپوپتوز در سلول های سرطانی پانکراس عمل می کنند، در حالی که اثر معنی داری بر سلول های سالم ندارند و عصاره اتانولی هسته زردآلوی تلخ بیشترین تاثیر بر مهار رشد و القای آپوپتوز در سلول های سرطانی پانکراس را دارد. بنابراین شناسایی سایر مواد موثره هسته زردآلوی تلخ با اثر ضد سرطانی ضروری است.

این پژوهش توسط فاطمه اعمازاده، علیرضا استاد رحیمی، یلدا رهبر سعادت و ژاله برار از دانشگاه علوم پزشکی تبریز انجام شده است و مقاله حاصل از آن در نشریه Molecular Biology Reports منتشر شده است.

 

منبع : ايسنا
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه