ارسال به دیگران پرینت

ارتباط بین آپنه خواب و بیماری های خود ایمنی

محققان در مطالعه سیتوکین های التهابی مرتبط با آپنه خواب (اختلال تنفسی خواب) و بیماری های خودایمنی دریافتند میزان سیتوکین در افراد مبتلا به آپنه درمان نشده، غیرعادی است.

ارتباط بین آپنه خواب و بیماری های خود ایمنی

خواب کافی می‌تواند خطر افزایش وزن و التهاب را کاهش دهد و موجب بهبود کارآیی و بهره وری شود.

آپنه خواب زمانی اتفاق می‌افتد که مجاری تنفسی فوقانی به طور مکرر در طول خواب مسدود می‌شوند و در نتیجه جریان هوا کاهش یافته یا به طورکامل متوقف می‌شود.

فرد مبتلا به آپنه خواب ممکن است چند بار در هنگام خواب به طورلحظه ای دچار توقف تنفس شود.

علائم و نشانه‌های آپنه خواب عبارتند از خُرخُر کردن، خواب آلودگی روزانه، بریده بریده نفس کشیدن در هنگام خواب و اختلال عملکرد جنسی.

فاکتورهای مختلفی نظیر چاقی، بزرگ بودن لوزه‌ها و نارسایی قلبی یا کلیوی در بروز آپنه خواب نقش دارند.

اختلال آپنه خواب خطر برخی مشکلات جدی تنفسی را افزایش می‌دهد. انجمن آپنه خواب آمریکا معتقد است سالانه حداقل ۳۸ هزار نفر به دلیل مشکلات قلبی مرتبط با آپنه خواب می‌میرند.

محققان دانشگاه جورجیا آتن در مطالعه خود به بررسی ارتباط بین آپنه خواب و بیماری‌های خودایمنی پرداختند.

در بیماری‌های خودایمنی، سیستم ایمنی به اشتباه به سلول‌های سالم حمله می‌کند. بیماری‌های خودایمنی شامل آرتروز مفاصل، لوپوس و بیماری ام اس است.

محققان در این مطالعه، میزان چهار سیتوکین التهابی را بررسی کردند. آنها دریافتند میزان سیتوکین ها در افراد مبتلا به آپنه خواب در مقایسه با گروه کنترل به مراتب کمتر بود.

محققان معتقدند هیپوکسی طولانی مدت ممکن است در تفاوت در میزان سیتوکین نقش داشته باشد. هیپوکسی به حالتی اطلاق می‌شود که بدن قادر به دریافت اکسیژن کافی نیست که در زمان عدم درمان آپنه خواب رخ می‌دهد.

 

منبع : مهر
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه