ارسال به دیگران پرینت

در جلسه شبکه ملی تحقیقات استئوپروز مطرح شد

ایران 12درصدشکستگی‌های لگنی جمعیت خاورمیانه رابه خود اختصاص داده است

رییس پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: شکستگی‌های لگن در جمعیت ساکن در منطقه خاورمیانه دو الی سه برابر میانگین دنیا است و متاسفانه کشور ما نیز با توجه به قرار گرفتن در چنین جغرافیایی از این شرایط مستثنی نیست، بطوریکه ۱۲ درصد شکستگی‌های خاورمیانه در ایران رخ می‌دهد و ایران ۸۵/. درصد از بار جهانی شکستگی لگن را به خود اختصاص داده است.

ایران 12درصدشکستگی‌های لگنی جمعیت خاورمیانه رابه خود اختصاص داده است

دکتر باقر لاریجانی، نائب رئیس کمیته ملی پیشگیری و مدیریت بیماری های غیرواگیر وزارت بهداشت در جلسه شبکه ملی تحقیقات استئوپروز کشور که با حضور دکتر سید محمود طباطبایی رئیس انجمن استئوپروز ایران، دکتر محمد پژوهی رئیس شبکه تحقیقات استئوپروز کشور، دکتر افشین استوار رئیس مرکز تحقیقات استئوپروز پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم و شماری از اساتید برجسته عضو شبکه تحقیقات از دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور، روز سه شنبه ۲۸ مرداد ماه به صورت مجازی برگزار شد، ضمن تشکر از شرکت اعضا از نقاط مختلف کشور در جلسه، پاندمی کووید-۱۹ را فرصتی خواند که می‌توان جلسات را بصورت مجازی و با سهولت بیشتر برگزار کرد.

وی از مشارکت همکاران جدید از رشته های مختلف ابراز خرسندی کرد و گفت: تلاش برای شبکه سازی و همکاری مشترک در سطح ملی ادامه دارد.  

رییس پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم در ادامه خلاصه ای از پروژه های کاربردی مرکز تحقیقات استئوپروز پژوهشگاه همچون ارائه خدمات یکپارچه شکستگی در قالب کلینیک های FLS با مشارکت وزارت بهداشت و دانشگاه های علوم پزشکی کشور، نظام ثبت داده های استئوپروز، مطالعه چند مرکزی استئوپروز ایرانیان (آیموس) و برنامه های روز جهانی استئوپروز را تبیین کرد.  

نائب رئیس کمیته ملی پیشگیری و مدیریت بیماری‌های غیرواگیر با اشاره به تقابل بین بیماری کووید-۱۹ و بیماری های غیرواگیر گفت: آمارها نشان داده اند که در افرادی که دچار ریسک فاکتورهای بیماری های غیرواگیر هستند، نوع شدیدتر بیماری کووید-۱۹ را تجربه خواهند کرد.

لاریجانی تصریح کرد: مطالعه جدید آیموس داده های ارزشمندی را در مورد کشور فراهم می کند که متاسفانه پاندمی کووید-۱۹ مشکلاتی را در عملیاتی کردن این مطالعه ایجاد کرده است که امیدواریم هر چه سریع تر این مطالعه از سر گرفته شود.

وی بیماری استئوپروز را یکی از معضلات جدی بهداشت عمومی کشور خواند که در سطح منطقه و دنیا نیز بار ناشی از این بیماری خاموش در خور توجه است.

لاریجانی در ادامه به همکاری پژوهشگاه با بنیاد بین المللی پوکی استخوان اشاره کرد و افزود: این مرکز تنها مرکز همکار سازمان بهداشت جهانی در منطقه EMRO است که متمرکز بر استئوپروز است.

نائب رئیس کمیته ملی پیشگیری و مدیریت بیماری های غیرواگیر وزارت بهداشت افزود: بر اساس گزارش های جهانی، یک دهم از زنان بالای ۶۰ سال و دو سوم زنان بالای ۹۰ سال درگیر پوکی استخوان هستند.

وی بر لزوم برنامه ریزی وسیع برای پایش سنجش تراکم استخوان تاکید کرد و ادامه داد: بر اساس مطالعات ۱۰ درصد افزایش BMD در سنین قبل از یائسگی می‌تواند ۱۳ سال وقوع استئوپروز را به تعویق بیندازد.

 رئیس پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم با بیان اینکه سالانه ۹ میلیون شکستگی در سراسر جهان رخ می دهد، خاطرنشان کرد: هر ۳ ثانیه ۱ نفر در جهان شکستگی ناشی از پوکی استخوان را تجربه می کند و ۱ زن از هر ۳ زن و ۱ مرد از هر ۵ مرد بالای ۵۰ سال دچار شکستگی می شوند.

لاریجانی ادامه داد: ۸۰ درصد افرادی که در معرض شکستگی هستند به نوعی شکستگی را تجربه کرده اند، اما متاسفانه بعد از درمان شکستگی مورد پیگیری از نظر پوکی استخوان قرار نگرفته اند.

وی با بیان این که پیش بینی می‌شود تا سال ۲۰۵۰ میزان شکستگی مخصوصا در ناحیه لگن در مردان سه برابر افزایش یابد، ادامه داد: اگرچه ۶۱ درصد از شکستگی های ناشی از پوکی استخوان در زنان رخ می دهد، اما مردان هم در معرض خطر قرار دارند.

لاریجانی افزود: با توجه به اینکه شکستگی استقلال بیمار را با اختلال مواجه می کند، هزینه های بسیاری هم بر فرد و هم بر سیستم بهداشت و درمان وارد می‌شود طوری که تا سال ۲۰۳۰ هزینه ناشی از بیماری پوکی استخوان ۲۷ درصد افزایش خواهد یافت.

رئیس پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم در ادامه به وضعیت نامطلوب نمایه توده استخوانی در جمعیت خاورمیانه اشاره و تصریح کرد:  شکستگی‌های لگن در جمعیت ساکن در این منطقه ۲ الی ۳ برابر میانگین دنیا است و متاسفانه کشور ما نیز با توجه به قرار گرفتن در چنین جغرافیایی از این شرایط مستثنی نیست، بطوریکه ۱۲ درصد شکستگی‌های خاورمیانه در ایران رخ می دهد و ایران ۸۵/. درصد از بار جهانی شکستگی لگن را به خود اختصاص داده است.

وی افزود: در همین راستا پژوهشگاه علوم غدد نیز نگاه نظام مندی برای مدیریت این بیماری در اختیار گرفته و همزمان با  مراکز پیشگام جهانی در این زمینه درحال فعالیت است.

لاریجانی به اهمیت افزایش آگاهی عمومی و مراقبت های بعد شکستگی اشاره کرد.

دکتر سید محمود طباطبایی، رئیس انجمن استئوپروز ایران نیز بر اهمیت توجه به آموزش عمومی و بهره گیری از ظرفیت های رسانه ای و صدا و سیما در انتقال پیام های بهداشت تاکید کرد.

وی همچنین همکاری بین رشته ای بین متخصصان حوزه های بهداشت را در مدیریت بهتر بیماری تاثیر گذار خواند.

طباطبایی، لزوم توجه به بحث بیماری های عضلانی استخوانی از جمله استئوپروز را در ماژول های تحصیلی دوره های پزشکی عمومی در خور توجه خواند.

دکتر افشین استوار، رئیس مرکز تحقیقات استئوپروز پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم نی به بیان خلاصه ای از تحقیقات در حال انجام در این مرکز تحقیقاتی پرداخت.

وی با بیان اینکه پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم همکاری خوبی با دانشگاه علوم پزشکی بوشهر در اجرای مطالعه همگروهی آینده نگر برنامه سلامت سالمندی بوشهر داشته است، به همکاری های بین المللی که در مدخل این پروژه شکل گرفته از جمله مشارکت در طرح افق ۲۰۲۰ اتحادیه اروپا در ساخت، ارزیابی کیفی و تجاری سازی دستگاه قابل حمل شناسایی خطر شکستگی استخوان و عضویت در پروژه Pro Age با همکاری دانشگاه‌های مطرح جهانی اشاره کرد.

به روزرسانی گایدلاین بالینی استئوپروز، ایجاد ظرفیت آموزش مجازی و برگزاری دوره های بین المللی آموزش حرفه ای ضرورتهای استئوپروز (Osteoporosis Essentials) برای پزشکان در سطح کشورهای فارسی زبان، چاپ بروشورهای آموزشی و انتشار آنها از طریق دانشگاه های علوم پزشکی و فضای مجازی و آموزش چهره به چهره در فضاهای بهداشتی، درمانی و عمومی از دیگر مباحثی بودند که وی مورد بحث قرار داد.

استوار همچنین از برگزاری سمپوزیوم تازه‌های استئوپروز و برنامه های آموزش عمومی به صورت مجازی در مهر ماه سال جاری همزمان با روز جهانی استئوپروز خبر داد.

مدیرکل دفتر مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت ادامه داد: متاسفانه با شروع بیماری کرونا عملیاتی کردن برنامه ایموس به دلیل نیاز به مراجعه به منزل بیمار و همچنین حضور بیمار در فضای درمان به دلیل نیاز به انجام سنجش تراکم استخوان فعلا با ۱۰ درصد پیشرفت متوقف شده است.  

وی سامانه الکترونیک خدمات یکپارچه شکستگی را اقدامی موثر در پیشبرد برنامه ثبت شکستگی خواند که در بستر آن راهنمای بومی خدمات یکپارچه شکستگی برای شناسایی، ارزیابی، درمان و پیگیری بیماران گروه‌های هدف در نظام ارائه خدمات سلامت با هدف پیشگیری از شکستگی با مشارکت دانشگاه های علوم پزشکی شکل می گیرد.

استوار از مشارکت دانشگاه ها در این خصوص استقبال کرد.

بر اساس اعلام پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران، در ادامه این نشست، گایدلاین کشوری استئوپروز توسط دکتر مهناز سنجری و دکتر علی جلیلی از اعضای هیات علمی پژوهشگاه علوم غدد، کوهورت سالمندی امیرکلایه توسط دکتر رضا حسینی از اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل و مدل همکاری پروژه پیشگیری از شکستگی های ثانویه در استان گلستان توسط دکتر نفیسه عبدالهی از اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی گلستان مورد بحث و بررسی قرار گرفت و بازخوردهای لازم در این زمینه از سوی شرکت کنندگان ارائه شد.

با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه