ارسال به دیگران پرینت

واکنش العرب، نزدیک به سعودی به خروج سامانه های پاتریوت از عربستان:

عربستان دیگر نمی‌توان روی آمریکا حساب باز کند باید با اتکا بر توانایی خودش هسته‌ای شود

جیمز دورسی، تحلیلگر سیاسی مسائل خاورمیانه، بر این عقیده است که به احتمال زیاد، عربستان سعودی خروج سامانه های پاتریوت و کاهش تعداد سربازان آمریکایی را دلیل دیگری برای این مهم می داند که نمی تواند برای دفاع از خود، کاملا به امریکا تکیه کند.


 عربستان دیگر نمی‌توان روی آمریکا حساب باز کند باید با اتکا بر توانایی خودش هسته‌ای شود

العرب، رسانه نزدیک به عربستان سعودی نوشت: اغلب تحلیلگران مسائل استراتژیک و سیاستمداران در این باره اتفاق نظر دارند که خروج سامانه های پاتریوت ایالات متحده از عربستان سعودی، فرصتی برای مسئولان سعودی است تا زمام امور را در مورد برقراری توازن نظامی و هسته ای با ایران، به دست گرفته و به شرکای نظامی خود تنوع ببخشند، همانطور که در مورد توافق با فرانسه، روسیه و کره جنوبی شاهد این تنوع بودیم.

 سعودیها معتقدند که تکیه بر حمایت آمریکایی یک مساله موقتی است و باید بر امکانات خود برای حمایت از امنیت ملی شان متکی باشند. از این رو، ریاض تلاش می کند سوار بر مرکب پیشرفت هسته ای شود تا در این زمینه و همچنین، در زمینه توانایی های فضایی و موشکهای بالستیک، با ایران رقابت کند.

تحلیلگران بر این عقیده اند که هشدارهایی که براساس آن دست یابی عربستان به تکنولوژی نظامی پیشرفته، باعث شعله ور شدن مسابقه تسلیحاتی در خلیج فارس و خاورمیانه می شود، به نفع ایران است، در غیر این صورت، مجامع غربی که همواره در حال هشدار دادن به عربستان هستند، برای ایجاد یک توازن نظامی و هسته ای تلاش می کردند، تا به ایران هم در این رابطه فشار وارد کرده و مانع از پیشرفته نظامی و برنامه های هسته ای آن شوند.

جیمز دورسی، تحلیلگر سیاسی مسائل خاورمیانه، بر این عقیده است که به احتمال زیاد، عربستان سعودی خروج سامانه های پاتریوت و کاهش تعداد سربازان آمریکایی را دلیل دیگری برای این مهم می داند که نمی تواند برای دفاع از خود، کاملا به امریکا تکیه کند.

اشاره آمریکا به خروج سامانه های پاتریوت از عربستان سعودی، همزمان شد با پرتاب موفقیت امیز ماهواره نظامی ایران و قرار گرفتن این کشور در بین 12 دولتی که قادر به پرتاب اینگونه ماهواره ها به فضا هستند. اما مساله مهمتر آن است که قدرت ایران برای ادامه مسابقه تسلیحاتی، با وجود تحریمهای اقتصادی امریکا و تاثیرات کرونا، در حال افزایش است.

مخالفان ایران در ایالات متحده و اسرائیل، از پرتاب ماهواره ایران ابراز نگرانی کرده و بیم آن دارند که این مساله باعث افزایش توانایی تهران در زمینه موشکهای بالستیک شده و بر ظرفیتهای استراتژیک دفاعی ایران و همچنین، حزب الله بیفزاید.

همزمانی اشاره آمریکا به خروج پاتریوت از عربستان و کاهش حمایت آن از این کشور، با پرتاب ماهواره نظامی ایران، نشانه های واضحی هستند تا عربستان بفهمد امنیت آن، در گرو تغییر مزاج برخی مسئولان آمریکایی است، نه در گرو تفاهم ها و توافقهای طولانی مدتی که براساس شراکت استراتژیک استوار هستند.

اعلام این خبر از سوی دولت ترامپ، در حالی صورت گرفت که ارزیابی هایی وجود دارد مبنی بر اینکه ایران به تدریج در حال خروج از توافق هسته ای است که برنامه های هسته ای آن را محدود کرده بود و این مساله، به معنای کاهش مدتی است که ایران برای ساخت بمب اتمی به آن نیاز دارد.

این در حالی است که براساس گزارشها، مذاکرات بین عربستان سعودی و ایالات متحده در خصوص شاخت نیروگاههای اتمی در عربستان، با کمک آمریکا، متوقف شده است و دلیل آن، ممانعت سعودیها در رعایت محدودیتهایی برای غنی سازی اورانیوم و امضای پروتوکل الحاقی با آژانس بین المللی انرژی هسته ای است.

بهبود صنعت دفاعی داخلی، یکی از مهمترین برنامه های شاهزاده محمد بن سلمان در چشم انداز 2030 است، که با رکود اقتصاد جهانی مواجه شده است. در این میان، مراکز فشار مختلفی در ایالات متحده، به برنامه های عربستان برای ایجاد توازن نظامی با ایران اعتراض دارند، بویژه آنکه این برنامه ها به مشارکتهایی با چین و روسیه، متکی است و این مساله، به ضرر منافع ایالات متحده در عربستان است. از این رو، تلاش هایی در حال انجام است تا ولی عهد سعودی از پیمودن این مسیر منصرف شود.

در همین رابطه، انتونی کوردسمان، تحلیلگر مسائل نظامی خلیج در واشنگتن، هشدار داده است که برنامه عربستان برای در اختیار داشتن صنعت دفاعی، بهترین راه برای تنوع دادن به شرکای اقتصادی این کشور نیست، ولو اینکه باعث ایجاد برخی شغل ها و راه اندازی بخش تکنولوژی در ریاض شود.

سعودیها به مسابقه نظامی و تسلیحاتی با ایرانی ها تنها بعنوان راهی برای تحقق توازن، نگاه نمی کنند، بلکه ایشان تلاش می کنند به این شکل، یک نقش منطقه ای امنیتی، اقتصادی و دیپلماتیک قوی در خاورمیانه ایفا کرده و هم وزن ایران باشند.

پرتاب ماهواره ایران، جدیدترین خشتی است که در مسابقه تسلیحاتی آن، گذاشته شده و باعث شد این کشور در رقابت مذکور، در شرایطی بهتر از عربستان قرار گرفته و یک پایگاه صنعتی متنوع تر از ریاض داشته باشد.

موشکهای بالستیک و دیگر جنگنده های داخلی ایران، دیگر خشتهای این مسابقه تسلیحاتی محسوب می شوند.

تصاویر ماهواره ها در سال گذشته نشان داد که عربستان سعودی، یک پایگاه در عمق صحرای خود دارد که برای ازمایش های هسته ای طراحی شده و چه بسا به دنبال ساخت موشکهای بالستیکی باشد که قادر به حمل کلاهکهای هسته ای و رسیدن به اهدافی تا فاصله هزار کیلومتری باشد. و تصور می شود که هدف از ساخت این پایگاه، مقابله با برنامه های موشکی ایران است.

برای مثال، قرار است در سال آینده عربستان جنگنده های نظامی را تولید کند، که با جنگنده های هوایی ایران، رقابت کرده و قادر به شلیک به اهدافی تا فاصله 1500کیلومتری است.

 

منبع : انتخاب
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه