ارسال به دیگران پرینت

علائم آسم در ایرانیان چند درصد دارند؟

رئیس مرکز تحقیقات ایمونولوژی، آسم و آلرژی با بیان اینکه حدود ۱۱ درصد کودکان و ۹ درصد بزرگسالان علائم آسم را بروز می‌‌دهند، گفت: این امر هزینه‌های فزاینده بهداشتی - درمانی و اقتصادی عظیمی را به خانواده‌ها و کشور تحمیل می‌کند.

 علائم آسم در ایرانیان  چند درصد دارند؟

اولین سه‌شنبه ماه می هر سال میلادی به نام روز جهانی آسم نام‌گذاری شده است؛ دکتر مصطفی معین رئیس مرکز تحقیقات ایمونولوژی، آسم و آلرژی با بیان اینکه سالگرد روز جهانی آسم در سال 1399 با پاندمی کرونا همراه شده است که اندام ریه انسان را به‌عنوان اصلی‌ترین هدف مورد تهاجم و آسیب‌زایی قرار می‌دهد، اظهار کرد: هرچند با پیشرفت‌های پرشتاب علوم پزشکی و فناوری‌های تشخیصی- درمانی از جمله تولید واکسن‌ها و آنتی‌بیوتیک‌ها و تجهیزات آزمایشگاهی و بیمارستانی، شیوع و تلفات عفونت‌های حاد طی یک‌صد سال گذشته به‌تدریج کاهش یافت و ریشه‌کن شد، اما پاندمی کنونی نشان از آغاز چالش‌های بزرگ جامعه بشری با همه‌گیری‌های ویروسی دارد.

وی افزود: از اواسط قرن گذشته به این طرف، با گسترش شهرنشینی و آلودگی هوای شهرها، تخریب محیط زیست و تغییرات آب و هوایی، زندگی آپارتمانی و تماس بیشتر انسان با آلاینده‌های فضای بسته، ترویج رفتارهای غیربهداشتی و سبک ناسالم زندگی از نظر نوع رژیم غذایی، عدم تحرک و چاقی و نیز رفتارهای پرخطر مانند مصرف سیگار و مواد شیمیایی و الکل، شیوع روزافزون بیماری‌های مزمن و غیر واگیر (NCD) جایگزین بیماری‌های عفونی حاد و مسری شد.

وی ادامه داد: از مهم‌ترین بیماری‌های مزمن و غیرواگیر که باعث بیشترین هزینه‌ها و مرگ‌ومیر در جهان امروز می‌شود، می‌توان بیماری‌های قلب و عروق، بیماری‌های انسدادی و مزمن تنفسی، آسم و آلرژی‌ها، دیابت و بدخیمی‌ها را نام برد. این امراض شایع که بیشترین هزینه‌ها و بار بیماری مانند هزینه‌های دارو و درمان، کاهش بهره‌وری در تولید و خدمات و اقتصاد جوامع، افت تحصیلی کودکان و جوانان، کاهش کیفیت زندگی بیماران و خانواده‌ها و میلیون‌ها تلفات انسانی را تشکیل می‌دهند، متأسفانه عامل خطر زمینه‌ای ابتلا به نوع شدید عفونت کرونا(COVID-19) نیز هستند.

معین خاطرنشان کرد: عوامل خطر مشترک و چهارگانه‌ای که زمینه‌ساز این بیماری‌ها و افزایش تلفات انسانی است، اول، مصرف دخانیات یا قرار گرفتن در معرض دود آن است که علت اصلی سرطان ریه، بیماری‌های انسدادی و مزمن تنفسی(COPD) و تشدید آسم و آلرژی‌هاست. دوم، مصرف غذاهای آماده و پر از چربی‌های مضر و فاقد آنتی‌اکسیدان است که چاقی، افزایش وزن و فشارخون را به همراه دارند. سوم، عدم تحرک به دلیل زندگی ماشینی و ساعات طولانی است که به‌ویژه کودکان، نوجوانان و جوانان در اینترنت و تماشای تلویزیون صرف می‌کنند و عامل افزایش وزن، چاقی و آسیب‌های روانی- اجتماعی است.

وی ادامه داد: چهارم، افزایش مصرف سیگار، الکل و مواد مخدر در بستری از مشکلات اخلاقی، روانی و معضلات اقتصادی و اجتماعی است. عوامل خطر چهارگانه گفته شده در جوامع فقیر و در فضای اجتماعی همراه با تبعیض، بی‌عدالتی، بیکاری و تورم، عدم ثبات و امنیت، ناهنجاری‌های اخلاقی و فقدان بهداشت و تغذیه و هوای پاک و دسترسی کافی و برابر به پزشک، تأثیر مخرب و دوچندانی بر سلامت انسان‌ها و گسترش آسیب‌های اجتماعی دارند. همچنین رسمیت نداشتن حقوق شهروندی و فقدان کرامت انسانی، ناکارآمدی دولت‌ها و نبود برنامه راهبردی نسبت به تأمین سلامت جسم و روان و منزلت اجتماعی آحاد جامعه نیز مزید بر علت‌های فوق ارزیابی می‌شود.

وی با بیان اینکه افراد دارای علائم آسم باید به پزشک مراجعه کنند تصریح کرد: بر پایه نتایج پژوهش‌های اپیدمیولوژیک انجام گرفته در سطح ملی در سال‌های اخیر 10.9 درصد از کودکان ایرانی و 8.9 درصد از بزرگسالان علائم بالینی آسم را از خود بروز می‌دهند که هزینه‌های فزاینده بهداشتی - درمانی و اقتصادی عظیمی را به خانواده‌ها و کشور تحمیل می‌کند.

معین اضافه کرد: مدیریت این فرآیند خسارت‌بار در سطح کشور در گرو داشتن یک عزم و برنامه ملی است و درمان بیماران هم شامل چهار رکن ارزیابی شدت بیماری، آموزش و جلب مشارکت بیماران، پرهیز از عوامل خطر محیطی و تجویز درمان دارویی است که با مدیریت پزشکان معالج به انجام می‌رسد.

رئیس مرکز تحقیقات ایمونولوژی، آسم و آلرژی ادامه داد: در این میان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با کمک انجمن‌های علمی و دیگر نهادهای مدنی نقش محوری را از نظر مسئولیت‌های سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی، ایجاد هماهنگی و جلب مشارکت عمومی بر عهده دارد. ارائه آموزش‌های عمومی برای ارتقای سواد سلامت، اصلاح و تحول در ساختار نظام سلامت بر پایه اطلاعات و شواهد علمی، طراحی و اجرای پژوهش‌های اپیدمیولوژیک، تقویت نیروی تخصصی و کارشناسی، ارتقای مدیریت علمی، بهبود کیفیت خدمات بهداشتی و پیشگیری، ایجاد دسترسی عمومی و عادلانه به دارو و درمان، گسترش کمی و کیفی پوشش همگانی بیمه‌های درمانی، افزایش سرانه بهداشت و درمان در برنامه‌های توسعه و بودجه‌های سالانه کشور از جمله راهبردها و برنامه‌های پیشنهادی است.

معین در پایان اظهار امیدواری کرد که بیماران دچار آسم و آلرژی، بیماری‌های مزمن تنفسی و دیگر بیماری‌های مزمن غیرواگیر با رعایت توصیه‌های بهداشتی، حفظ فاصله‌گذاری اجتماعی و ادامه درمان‌های تجویز شده قبلی با هماهنگی با پزشکان معالج خود بتوانند در دوره همه‌گیری کرونا در حفظ سلامتی و پویائی و نشاط خود بیش از پیش مشارکت کنند.

 

منبع : تسنیم
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه