ارسال به دیگران پرینت

چگونه آسم را از کرونا تشخیص دهیم؟

مصطفی معین به تشریح تفاوت بیماری کرونا با آسم پرداخت.

چگونه آسم را از کرونا تشخیص دهیم؟

مصطفی معین، رئیس مرکز تحقیقات آسم و آلرژی، با اشاره به علایم تنفسی در بیماری کرونا گفت: سرفه‌های خشک همراه با تب و خستگی، گلو درد و بدن درد از علائم تنفسی کروناست و اگر بیماری شدت پیدا کند با تنگی نفس همراه می‌شود.

وزیر فرهنگ و آموزش عالی در دولت اصلاحات افزود: در شرح حال بیمار کرونایی، ممکن است سابقه رفتن به منطقه یا شهری که کانون اپیدمی کرونا باشد و یا تماس با بیمار مبتلا یا با فردی که علائم سرماخوردگی را داشته است، بتوان پیدا کرد. 

رئیس مرکز تحقیقات آسم و آلرژی با اشاره علائم بالینی در آلرژی‌های تنفسی در ریه که به صورت آسم خود را نشان می‌دهد، بیان کرد:

سرفه های خشک، خس خس تنفسی، بدون تب و یا درد اندام از علائم آسم است. همچنین به طور معمول سابقه آسم، آلرژی بینی و آلرژی پوستی در بیمار و خانواده بیمار وجود دارد و ممکن است در فصل بهار و پاییز و یا تماس با گرد و غبار، بو های تند و حیوانات اهلی خونگرم(سگ، گربه...)تشدید شود. 

معین ادامه داد: علائم تنفسی آسم به طور معمول به اسپری‌های بازکننده نایژه‌ای همچون سالبوتامول سریع پاسخ داده و رفع می‌شود، در صورتی که علائم بیمار کرونا با این‌گونه درمان‌ها بر طرف نمی‌شود.

این استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران به تفاوت‌ها در آزمون‌های آزمایشگاهی بین کرونا و آسم اشاره کرد و گفت: در آلرژی‌ها و آسم تعداد ائوزینوفیل‌های خون (بخشی از گلبول‌های خون) و نیز پادتن IGE در سرم افزایش پیدا می‌کند اما در کرونا تعداد لنفوسیت‌ها و همچنین شاخص التهابی CRP کم می‌شود.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در دولت اصلاحات تصریح کرد: در هر صورت اگر علائم تشدید یافته آسم و آلرژی به داروهای مربوطه پاسخ نداد و تب، تنگی نفس و سرفه‌های شدید نیز ادامه داشت باید تشخیص کرونا را مد نظر قرار داد. 

معین برای تشخیص دقیق کرونا انجام آزمون PCR، پرتونگاریCT ریه و آزمون‌های سرولوژیک برای اندازه‌گیری پادتن‌های اختصاصی کرونا موثر دانست.

او در پایان اظهار کرد: باید توجه داشت افرادی که بیماری‌های زمینه ای مزمن همچون آسم، دیابت، مشکلات قلبی یا کلیوی دارند در قرنطینه قرار گیرند، چون در صورت ابتلا به COVID-19 احتمال خطر بیشتری متوجه آنها خواهد شد.

منبع : برنا
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه