ارسال به دیگران پرینت

باید حتما کرونا را جدی بگیریم!

بیایید نفس سفیدپوشان دلسوزی که شبانه روز برای کمک به هموطنان بیمار، عاشقانه تمام هستی خود را نثار نظام سلامت کردند، تنگ تر نکنیم و مهم ترین دستورالعمل برای مقابله با کرونا ویروس، که ماندن در خانه، رعایت بهداشت فردی و عدم حضور در اجتماعات است را اجرا کنیم.

باید حتما کرونا را جدی بگیریم!
 

 

سید محمد حسین کاظمی

 

پژوهشگر

 

بیش از یک ماه است که ویروس کرونا میهمان ناخوانده جامعه ایران است و شهرها را یکی پس از دیگری آلوده می کند. کرونا مدل ۲۰۱۹ به علت شباهت غیرقابل‌ انکار ساختاری اش با سرماخوردگی و آنفلوآنزا به سرعت قابل‌ انتقال است و هزاران شهروند را در ایران به این ویروس مبتلا کرده است. آمارها حاکی از رشد روزانه افراد مبتلا به ویروس کووید- ۱۹ در یکماه گذشته در ایران دارد و آنطور که بسیاری از کارشناسان می گویند؛ علیرغم اقدامات بسیاری که در زمینه مقابله و جلوگیری از این ویروس صورت گرفته، مهم ترین کار قطع کردن زنجیره انتقال است که به نظر می رسد در برخی موارد باید با اقدامات سفت و سخت نظامی همراه شود.
همانطور که می دانید، شیوع کرونا مثل هر بیماری اپیدمی دیگری تعداد زیادی از افراد جامعه را درگیر می کند و فراز و فرودی دارد که باید آن را پشت سر گذاشت. از این رو با پرهیز از انتشار اخبار غیر واقعی که منجر به ترس در میان اذهان عمومی می شود، مراعات نکات بهداشتی و کاهش حضور در اماکن، بخشی از مسئولیت های‌ مردم است که اگر در کنار وظایف عمومی دولت قرار گیرد، می تواند به کنترل بحران و حل سریع آن بیانجامد.
در همین زمینه، علیرغم اینکه مسئولیت کار به وزارت بهداشت سپرده شده است، اما برای افزودن بر توان مقابله با این بیماری و بکارگیری همه امکانات و ظرفیت ها در جهت مبارزه با «کرونا»، فرمانده کل قوا در دستورالعملی برای ستاد کل نیروهای مسلح، بر لزوم سازماندهی خدمات در قالب یک «قرارگاه بهداشتی و درمانی» برای پیشگیری از شیوع بیشتر این بیماری تأکید کردند و یادآورشدند که این قرارگاه باید در هماهنگی کامل با دولت و وزارت بهداشت و درمان عمل کند.
اما فارغ از تمامی تلاش های درمانی که در این روزها با مشکلات عدیده ای هم روبه رو بوده اند، یکی از مهم ترین مصائب دولت عدم اعتماد عمومی است که در مبارزه با یک بیماری ویروسی مسری هم خودی نشان داد. سیر نزولی اعتماد عمومی که در چند ماه گذشته نیز بیش از هر چیز تحت تاثیر قرار گرفته و آسیب دیده است، منجر به دامن زدن به عدم باورپذیری مردم در مورد اقدامات دولت شده است، چیزی که سیاست ورزان و دولتمردان بر آن واقف اند و در جای جای سخنانشان به آن اشاره می کنند. کما اینکه دکتر حسن روحانی نیز در جلسه ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا از «اهمیت اعتماد و همدلی میان مردم و دولت» گفت و تاکید کرد:«در مقابله با ویروس کرونا ایجاد شفافیت و افزایش اعتماد عمومی و در جریان گذاشتن مردم درخصوص روندها، احتمالات، سیاست ها و برنامه ریزی ها بسیار حائز اهمیت است، بنابراین باید اصل بر شفافیت و اعلام به موقع اطلاعات و گزارش ها گذاشته شود.» او همچنین با اظهار تاسف از عدم مراعات و همراهی برخی از افراد با توصیه های ستاد ملی مقابله با کرونا گفت:«شرط موفقیت در کنترل ویروس کرونا در برنامه کوتاه مدت همکاری همه جانبه مردم و دستگاه های اجرایی با ستاد ملی مقابله با کروناست و در این راستا از عموم مردم می خواهم که همگان باید مراقب بوده و از رفت و آمد و مسافرت های غیرضروری پرهیز کنیم.»
اما جدای از باور و اعتماد به این گونه توصیه ها باید به این نکته اشاره کرد که، متاسفانه در جامعه ما جایگاه علم و دستاوردهای علمی آن چنان که باید و شاید تعریف نشده و مورد باور و قبول اکثریت جامعه نیست و این مهم ارتباط مستقیمی با سطح سواد افراد اجتماع دارد.
البته منظور تنها سواد خواندن و نوشتن نیست بلکه بیشتر سوادی است که منجر به درک درستی از قوانین و نظم موجود در پدیده های عالم باشد تا جایی که بتواند اعمال و رفتار اکثریت جامعه را به سوی نظم و ترتیب و رعایت اصول اثبات شده علمی معطوف دارد.
برای مثال قوانین راهنمایی و رانندگی برای ایجاد امنیت در هنگام استفاده از وسایل نقلیه است ولی  رعایت این قوانین زمانی در جامعه اتفاق می افتد که اکثریت بالایی به لزوم اجرای این قوانین باور داشته باشند، آنوقت است که می شود آن اقلیت را با جریمه و نظارت پلیس مجبور به رعایت کرد.
این موضوع درباره درک درست از مفهوم اپیدمی در اکثریت افراد اجتماع می تواند در سلامت و رهایی و کنترل بیماری های همه گیر بسیار نقش آفرین باشد.
متاسفانه منبع اصلی آلودگی در سطح کشور، افراد ناقلی هستند که رعایت نمی کنند و بحث قرنطینه را جدی نمی گیرند، آن ها هم خانواده خود و هم جامعه را در خطر آلودگی قرار می دهند.
مسأله ویروس کرونا تقریبا اختصاص به کشور و منطقه ای خاص ندارد و اکثر کشورهای جهان به این ویروس مبتلا شده اند و همانطور که مردم عزیز می دانند در سبک زندگی مردم، اقتصاد و رفت و آمد، مشاغل مردم و بسیاری از فعالیت‌هایی که به نوعی به مسافرت و تردد مربوط می شود، اثر گذاشته و فشارهای فراوانی را به اقتصاد جامعه وارد کرده است.
بنابراین این موضوع را باید امروز جدی بگیریم، تا در این شرایط بحرانی که تلاش های خالصانه متولیان بهداشت و تیم های درمانی در جای جای ایران اسلامی جهت مبارزه با ویروس کرونا، ایثار و فداکاری را سرلوحه کار خود قرار دادند، بی نتیجه نماند...
بیایید نفس سفیدپوشان دلسوزی که شبانه روز برای کمک به هموطنان بیمار، عاشقانه تمام هستی خود را نثار نظام سلامت کردند، تنگ تر نکنیم و مهم ترین دستورالعمل برای مقابله با کرونا ویروس، که ماندن در خانه، رعایت بهداشت فردی و عدم حضور در اجتماعات است را اجرا کنیم.

 

 
 
 

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه