ارسال به دیگران پرینت

افزایش حقوق بازنشستگان قطعی شد | اعلام زمان افزایش حقوق بازنشستگان

​ رییس کانون عالی بازنشستگان تأمین اجتماعی گفت: هیچ مانعی برای افزایش حقوق بازنشستگان و مستمری بگیران وجود ندارد و کانون عالی تلاش می کند عین مصوبات شورای عالی کار برای همه سطوح انجام شود.

افزایش حقوق بازنشستگان قطعی شد | اعلام زمان افزایش حقوق بازنشستگان

حقوق بازنشستگان همواره از تبصره‌های پرچالش در جریان بررسی لوایح بودجه بوده است.حقوق بازنشستگان برای سال 1401 ، با افزایش 10 درصدی 5 میلیون تومان تعیین شده است. بازنشستگان جدیدا خواستار رسیدگی بشتر به مسئله افزایش حقوق در لایحه بودجه هستند و برای همسان سازی حقوق بازنشستگان در چند ماه اخیر دست به اعتراض های متعددی زده اند.حال با افزایش حقوق بحث دریافت مالیات از حقوق بازنشستگان بر سر زبان ها افتاده است.در ادامه آخرین خبر از حقوق بازنشستگان را میخوانید.

علی اصغر بیات رییس کانون عالی بازنشستگان تأمین اجتماعی گفت: هیچ مانعی برای افزایش حقوق بازنشستگان و مستمری بگیران وجود ندارد.

با اینکه سازمان تامین اجتماعی نوید بسته شدن پرونده افزایش مستمری‌های سال ۱۴۰۱ این سازمان را برای اردیبهشت ماه داده است اما خیال بخش قابل توجهی از کارگران بازنشسته از این بابت راحت نیست.

در حالت عادی صحبت‌هایی از این دست را می‌توان خبری خوش تلقی کرد، چراکه در سال‌های گذشته همیشه به علت تامین اعتبارات مالی و تشریفات اداری افزایش مستمری‌های کارگران بازنشسته با چند ماه فاصله اتفاق می‌افتاد و در نهایت مدیریت دولتی سازمان تامین اجتماعی بابت ماه‌های طی شده مبالغی را به‌عنوان مابه التفاوت افزایش سالانه مستمری‌ها پرداخت می‌کرد.

از این منظر هرچه زودتر تکلیف افزایش مستمری‌های سالانه روشن شود، خیال مستمری‌بگیران هم آسوده‌تر خواهد بود؛ اما این بار به صحبت‌های اخیر مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی نمی توان با خوش بینی نگاه کرد.

علت این بدگمانی، شیوه انشاء بخشی از قانون بودجه ۱۴۰۱ در مجلس شورای اسلامی است؛ به صورت مشخص در چهارمین تبصره از بند دوازده قانون بودحه سال ۱۴۰۱ که به موضوع «حقوق و دستمزد» ارتباط دارد؛ شرایطی برای افزایش مستمری های سالانه گنجانده شده است که منافع مدیریت دولتی سازمان تامین اجتماعی را به زیان مستمر بگیران تامین کرده است.

به بیان دیگر در این بخش از قانون بودجه برای اولین بار مستمری‌بگیران سازمان تامین اجتماعی مشمول محدودیت‌های مربوط به تعیین حقوق کارکنان شاغل و بازنشسته سایر دستگاه‌ها شده‌اند؛ در این قسمت از قانون تاکید شده که میزان افزایش حقوق افراد مشمول نباید بیشتر از ۱۰ درصد باشد.

این ماده قانونی در حالی از فیلتر شورای نگهبان و بخش تدوین، تنقیح و انتشار قوانین و مقررات مجلس شورای اسلامی عبور کرده است که محتوای آن در تعارض آشکار با شرایطی است که در ماده ۹۶ قانون تامین اجتماعی برای افزایش مستمری‌های سایر سطوح تعیین شده است.

به صورت مشخص در قانون تامین اجتماعی دو ماده وجود دارد که کف و سقف مستمری های پرداختی این سازمان را تعیین می کن، اولی ماده ۱۱۱ قانون تامین اجتماعی است که در آن به صراحت تاکید شده؛ حداقل مستمری تامین اجتماعی نباید از حداقل دستمزد مصوب شورای عالی کار کمتر باشد؛ دومی اما ماده ۹۶ قانون تامین اجتماعی است که در آن به سازمان تامین اجتماعی اختیار داده تا مستمری افراد غیر حداقلی بگیر را متناسب با هزینه های زندگی افزایش دهد.

به بیان دیگر در این ماده به مدیریت دولتی سازمان تامین اجتماعی تکلیف شده است تا مستمری سالانه سایر سطوح بگیران خود را به میزانی که ضروریات زندگی ایجاب می‌کند افزایش دهد؛ واضح است که با مصوبه اخیر مجلس شورای اسلامی در عمل اجرای این بخش از قانون تامین اجتماعی منتفی می‌شود و در عمل مدیریت دولتی سازمان تامین اجتماعی که همیشه دغدغه کمبود منابع مالی را دارد از اتفاق نهایت بهره برداری خواهد کرد.

علیرضا حیدری اعضای کمیته های بیمه و دستمزد اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری در این باره به تجارت نیوز می گوید: یک اشتباه سهوی یا عمدی برای سال ۱۴۰۱ افزایش مستمری کارگران بازنشسته را با چالش روبرو کرده است؛ البته از این محل تهدیدی متوجه مستمری‌بگیران حداقلی‌بگیر نیست و طبق ماده ۱۱۱ قانون تامین اجتماعی دریافتی این افراد مطابق مصوبه شورای عالی کار به اندازه ۵۷ درصد خواهد بود.

وی ادامه می دهد: اینجا تهدید متوجه مستمربگیران سایر سطوح است که انتظار می رفت برای سال ۱۴۰۱ دریافتی های آنها تابعی از افزایش پلکانی باشد که در شورای عالی کار برای مزدبگیران سایر سطوح اتفاق افتاده بود؛ یعنی ۳۸ درصد افزایش به علاوه رقم ثابت و روزانه ۲۷ هزار و۵۰۰ تومان و واضح است که به اعتبار شیوه نگارش قانون بودجه، نه دولت و نه سازمان تامین اجتماعی زیر بار چنین افزایشی نخواهند رفت.

حیدری با یادآوری اینکه سال گذشته مدیریت دولتی سازمان تامین اجتماعی وفق ماده ۹۶ قانون تامین اجتماعی، مستمری بازنشستگان سایر سطوح را به اندازه همان افزایش پلاکانی ۲۶ درصدی شورای عالی کار افزایش داده بود؛ این در حالی بود که همزمان با این اتفاق متناسب سازی هم به اجرا درآمد و در نتیجه حداقل مستمری های بازنشستگان تامین اجتماعی ۵۰ درصد افزایش یافت.

به نظر می رسد با این اوصاف نمی توان با خوش بینی کامل به وعده های مدیرعامل دولتی سازمان تامین اجتماعی درخصوص بسته شدن قریب الوقع پرونده افزایش مستمریهای نگریست و باید منتظر ماند و دید که سازمان تامین اجتماعی تحت تاثیر فشار افکار عمومی از میان ماده ۹۶ قانون تامین اجتماعی و شرایط تعیین شده در تبصره چهارم از بند ۱۲ قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کدام را انتخاب می کند؟

با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    • باراک اوباما ارسالی در

      قابل توجه کسانیکه بعنوان مسئول و مدیر حقوق بازنشستگان را تعیین می‌کنند. آیا با افزایش ۵۷ درصدی و ۳۸ درصدی جوابگوی تورم دلار ۳۰۰۰تومانی که به۲۹۰۰۰تومان رسیده جوابگو هست. پس وجدان و انصاف کجا رفته. آیا دخل و خرج مخارج را کفاف میده

    • بازنشسته ارسالی در

      مگردریک کشورچندنهادوسازمان بایدچنددرصدافزایش حقوق مستمری بگیران راتاییدکنندودرصورتی که تامین اجتماعی ریالی ازبودجه دولتی استفاده نکرده تعین تکلیف برای افزایش حقوق مستمری بگیرراتعین کندمگربرابرقانون مستمری جزدرامدبحساب نمی آید مشمول مالیات نیست وبودجه نمی توان قانون مادررانقص نماید

    • ناشناس ارسالی در

      تورا به خدا بس کنید هر روز بحث ۱۰ درصد افزایش میکنید واقعا خودتون گدا هستید یا بازنشسته ها را گدا حساب میکنید اکثر قیمتها از پارسال تا الان دو یا سه برابر یعنی ۳۰۰ درصد رفته بالا اون وقت هر شب شما گدا صفتان بحث ۱۰ درصد افزایش میکنید خاک تو سر شما نه بلکه خاک تو سر ما که چنین مسئولان ظالمی داریم

    • کاظمزاده ارسالی در

      سلام درود به علیرضا حیدری یک انسان درست وخوب

    • Juya ارسالی در

      بهتره که مسئولین بازی در نیارن گرسنگی وفشار تورم شوخی بر دار نیست انهم گرانی که خودشون باعث و بانی ان هستند معلوم نیست حیای گربه کجا رفته خجالت هم نمی کشن عین غارتگران می مانند دیگه شوری را به کوری بزنند و خدا بزنه به گردنشان

    • ناشناس ارسالی در

      لطفا اینهمه با اعداد و ارقام بازی نکنید گرونی و تورم سربه فلک کشیده ثانیه ای شده مستمربگیران تحت فشار زندگی هستن ومعیشت خوبی ندارن حق حقوقشون رو به درستی پرداخت کنید ۳۰ سال تو این مملکت زجر کشیدیم و خدمت کردیم پشت میز ننشسته بودیم کارگری کار کردیم

    • رضایی ارسالی در

      متاسفانه نمایندگان ما در زمان تصویب قانون یا خوابند یااینکه عمدا به این ماده واحد قانون بودجه توجه نکردند که دولت اصلا نمیتواند برای اضافه حقوق باز نشستگان تصمیم بگیرد زیرا هیچ بودجه ای برای اینکار پیش بینی نکرده است باید همون موقع نماینده نمای های من جلوی اینکارو میگرفتند که حقوقها یکماه به تعویق نیفتد واقعا متاسفم برای این اقایون که نماینده ماهستند خدا ازشون راضی نباشه

    • ناشناس ارسالی در

    • محمود ارسالی در

      متاسفم

    • بهـــــــرامی. ارسالی از چهارشنبه ۴۰۱/۱/۲۴ ارسالی در

      سلام.. من که میدانم نوشتن و درخواست ما مثل همیشه پذیرفته و مورد تائید قرار نمیگیرد. لااقل گفته باشم. آدم اول یه سوزن بخودش میزنه بعد یه جوالدوز به دیگری.. شما که چندر غاز به حقوق بازنشسته های سایر سطوح مثلا ۳۸درصد اضافه میکنی. با این گرانی وحشتناک اصلا با زیر ده تومان میشه تو این مملکت حداقل زندگی اولیه را داشت. به خودتان که سی تومان حقوق میگیرید این حقوق پنج یا شش تومانی را بدهند پنج روز بیشتر میتونید باهاش زندگی کنید. آخه این بود دستورات حضرت امام و مقام معظم رهبری که گفتند بداد این پابرهنگان برسید اینها بودند که این انقلاب را به ثمر رساندند. پس چی شد.. مگر بازنشستگان تامین اجتماعی چه گناهی کردند که سی وپنج سال زحمت کشیدند بازنشست شدند که چند صباحی در آرامش زندگی کنند.. حال باید هر روز با درد رنج و گریه و زاری دنبال همسان سازی افزایش حقوق خود آنهم با تورم گرانی ده برابری روز باشند. تا از غصه دق کنند. الحق والانصاف خدا را خوش میاد، که بازنشسته با این اوضاع سن وسال و مریضی از ناچاری برود کنار خیابان دستفروشی کنه بخاطر اینکه حقوقش ناچیز است. خرج ده روز اول ماه بیشتر نمی رسه.. آنهم ماشالله تو این کشور ثروتمند.. با تشکر. توکل برخدا

    • ‌سید ارسالی در

      خجالت بکشید بااعصاب ما بازی نکنید

    • منصور سخی ارسالی در

      مثل همیشه دروغ و ننگتان باد الهی زن وبچه هتان عزادارتان شوند. والسلام

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه