ارسال به دیگران پرینت

لزوم تخصیص منابع پایدار مالی برای اجرای طرح متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان

نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: منابعی که برای اجرای طرح متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان و شاغلین در نظر گرفته شده ناپایدار بوده و لازم است که منابع پایداری برای موضوع در نظر گرفته شود که در اجرای آن به مشکل بر نخوریم.

لزوم تخصیص منابع پایدار مالی برای اجرای طرح متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رستانیوز: اجرای طرح همسان سازی حقوق بازنشستگان با شاغلین به زمان تصویب برنامه ششم توسعه برمی‌گردد، در برنامه ششم توسعه دولت مکلف شد تا پایان برنامه حقوق بازنشستگان را با شاغلین تال ۹۰ درصد همسان کند، یعنی با لحاظ کردن پارامترهای شغلی، سنوات و تمام عوامل مؤثر بر یک شغل و شرایط مشابهی که دارند، بازنشستگان تا پایان برنامه ۹۰ درصد حقوق شاغلان را دریافت کنند.

وی ادامه داد: دولت به دلیل بار مالی بالا با این طرح کاملاً مخالف بود و شاهد رفت و برگشت‌های آن به شورای نگهبان بودیم، این طرح یکی از احکامی که شورای نگهبان با رایزنی‌های دولت روی آن ایراد گرفته بود که در صحن علنی مجلس تغییراتی روی آن انجام شد و کلمه همسان‌سازی در کمیسیون تلفیق برنامه ششم در صحن علنی مجلس تبدیل شد به متناسب سازی حقوق بازنشستگان و شاغلین و برای این‌که دولت همراهی کند بحث پلکانی کردن این متناسب سازی مطرح شد.

خدابخشی با اشاره به این‌که دولت می‌گفت به یکباره نمی‌تواند متناسب سازی را اجرا کند، عنوان کرد: نهایتاً طرح متناسب سازی حقوق شاغلان و بازنشستگان تصویب شد و نمایندگان پیگیر اجرای این طرح بودند، که با کمک‌های صندوق بازنشستگان و شاغلین اجرا شد و افزایش خوبی نیز داشتیم اما بعد از برنامه ششم توسعه چون احکام صادر شده در یک بازه زمانی پنج ساله است، باید حرف روشنی درخصوص متناسب سازی حقوق بازنشستگان وجود داشته باشد.

نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی گفت: اگر قرار باشد این طرح تداوم پیدا کند باید حکم قانونی داشته باشد، به دلیل این‌که اجرای این طرح بار مالی دارد، اگر این موضوع را مطرح کنیم شورای نگهبان ایراد می‌گیرد اما اگر از طریق دولت به عنوان لایحه ارائه شود متفاوت است و شورای نگهبان همراهی بیشتری جهت تصویب آن خواهد داشت.

وی ادامه داد: الان نمایندگان نظر مثبتی روی موضوع متناسب سازی حقوق بازنشستگان و شاغلین دارند، اما ما محدودیت‌هایی در بودجه عمومی کشور داریم که در حال حاضر بیش از ۵۰ درصد آن از طریق درآمدهای غیرپایدار تأمین می‌شود.

خدابخشی افزود: ما در تصویب قوانینی که در لایحه‌های مختلف داریم و بار بودجه‌ای دارند حتماً باید بار مالی آن را ببینیم، چون منابع درآمدی محدود هستند و علاوه‌بر آن خود وصول منابع نیز ابهام دارد.

نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: روی منابعی که از محل فروش نفت خام و گاز به دست می‌آید ابهام دارد، فروش اوراق مالی و اسلامی نیز چون دولت بهره پرداخت می‌کند دولت تا یک مدتی می‌تواند این کار را انجام دهد، یعنی به صورت دائمی نمی‌شود این کار را انجام داد.

وی با اشاره به این‌که مطالباتی هست که گروهی از مردم ازجمله فرهنگیان پیگیری می‌کنند موضوع رتبه بندی فرهنگیان است که مجلس نظر مثبتی در اجرای این طرح دارد، عنوان کرد: دولت منابعی برای تأمین مالی این طرح پیشنهاد داده است که عمده آن از فروش املاک و دارایی‌های دولت است که یک بار می‌تواند استفاده شود اما هزینه‌های متناظر آن مانند رتبه بندی فرهنگیان و متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان مستمر است.

خدابخشی تصریح کرد: با این همه ما در سال ۱۴۰۰ بین ۳۵۰ تا ۴۰۰ هزار میلیارد تومان کسری بودجه داریم، اگر این ۱۵۰ هزار میلیارد تومان را در نظر بگیریم کسری بودجه ما در سال ۱۴۰۱ بیشتر از این مبلغ موجود خواهد شد که  باید تدبیر شود.

از مرکز پژوهش‌ها خواستیم مواردی را در راستای بهینه‌سازی مصارف عمومی کشور آماده کند، آن جاهایی را که لازم است بدانیم، علی‌الرغم محدودیت‌هایی که در بودجه عمومی کشور وجود دارد نگاه ما به موضوع متناسب سازی حقوق بازنشستگان و شاغلین مثبت است و ما در کمیسیون برنامه و بودجه روی این طرح نظر مثبت داریم اما محدودیت‌هایی وجود دارد که با توجه به آن‌ها قانونگذاری می‌کنیم.

وی افزود: کسی که بازنشسته است به مراتب هزینه‌های بیشتری نسبت شاغلین دارد، عروس، نوه، هزینه درمان و ... دارد و مشکلات زیادی دارند تلاش می‌کنیم این موضوع را به سرانجام برسانیم، ضمن این‌که باید فکر اساسی برای صندوق‌های بازنشستگی کنیم.

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه