ارسال به دیگران پرینت

وقتی مرغ پرواز می‌کند

دو نرخی شدن مرغ، پای دلال‌ها را به میان آورده

روزنامه اینترنتی فراز نوشت: مرغ دارد پرواز می‌کند. هرچند کسی پرواز مرغ را ندیده، اما قیمت مرغ در بازار به ۳۰ هزار تومان رسیده است. خرده فروشی‌ها می‌گویند که مرغ از دیروز ۲ هزار تومان گران‌تر شده است. البته قیمت مرغ سبز یا ارگانیک دو هزار تومان گران‌تر از مرغ معمولی است. شیب افزایش قیمت مرغ در روز‌های گذشته همچنان ادامه دارد و به نظر می‌رسد که قرار است گوشت سفید هم از سفره بسیاری از دهک‌های جامعه حذف شود.


 دو نرخی شدن مرغ، پای دلال‌ها را به میان آورده

مرغ دارد پرواز می‌کند. هرچند کسی پرواز مرغ را ندیده، اما قیمت مرغ در بازار به ۳۰ هزار تومان رسیده است. خرده فروشی‌ها می‌گویند که مرغ از دیروز ۲ هزار تومان گران‌تر شده است. البته قیمت مرغ سبز یا ارگانیک دو هزار تومان گران‌تر از مرغ معمولی است. شیب افزایش قیمت مرغ در روز‌های گذشته همچنان ادامه دارد و به نظر می‌رسد که قرار است گوشت سفید هم از سفره بسیاری از دهک‌های جامعه حذف شود.

چرا که سیاست‌گذاری‌های ستاد تنظیم بازار وزارت صمت تاکنون موثر نبوده و عرضه مرغ با قیمت مصوب ۲۰ هزار ۴۰۰ تومانی نتوانسته جای زیادی از بازار را بگیرد. از طرفی این اختلاف قیمت منجر به تشکیل صف‌های طولانی مقابل مراکز عرضه و تره‌بار‌ها شده است. اتفاقی که به نگرانی‌ها برای موج چهارم ویروس کرونا دامن زده است. اما این اتفاق چطور رخ داده و قیمت مرغ چگونه در حال پرواز است؟ آیا باز هم پای دلالان و عدم نظارت دولت در میان است؟

دلال‌ها با قیمت مرغ چه می‌کنند؟

سرپرست اتحادیه مرغ‌داران گوشتی می‌گوید که دو نرخی شدن قیمت گوشت مرغ پای دلالان را به بازار باز کرده و همین قیمت را بالا کرده است. طبق گفته‌های اعضای هیات مدیره اتحادیه مرغ‌داران قیمت مرغ زنده ۱۷ هزار و ۴۰۰ تومان است. مرغ‌داران می‌گویند هر مرغ زنده ۱۵ هزار و ۴۰۰ برای پرورش‌دهندگان تمام می‌شود. مرغ‌داران پیش از این خبر داده بودند که نه در روز‌های پایانی سال مشکلی در عرضه مرغ وجود ندارد بلکه احتمال عرضه مازاد نیز وجود دارد. مرغ زنده طبق گزارش‌ها مقابل کشتارگاه بین ۲۲ تا ۲۴ هزار تومان عرضه می‌شود.

به گفته اسدالله نژاد نایب رییس اتحادیه مرغ‌داران گوشتی با در نظر گرفتن این روند حداکثر قیمت عرضه مرغ گرم برای مصرف‌کننده باید ۲۵ هزار تومان باشد. مرغ‌داران می‌گویند که این قیمت منطقی گوشت مرغ است. اما از سوی دیگر ستاد تنظیم بازار قیمت هر کیلوگرم مرغ گرم برای مصرف کننده را ۲۰ هزار و ۴۰۰ تومان تعیین کرده است.

وضعیت بد بازار از خراسان تا سیستان‌وبلوچستان

صف‌های طولانی بازار‌های تره‌بار حاکی از افزایش تقاضا‌ها گوشت مرغ ۲۰ هزار و ۴۰۰ تومانی است. مرغ‌داران و خرده فروش‌ها می‌گویند که این افزایش تقاضا یکی از دلایل افزایش قیمت است. مرغ‌داران از حضور دلالان در بازار هم خبر می‌دهند.

به این ترتیب واسطه گران و تاخیر در عرضه نهاده‌های دامی با نرخ‌های مصوب عامل گرانی گوشت مرغ در بازار محسوب می‌شوند و به بهای ضرر تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان سود‌های کلان به جیب می‌زنند. این واسطه‌ها قیمت مرغ را در سیستان‌وبلوچستان حتی تا ۳۵ هزار تومان بالا برده بود. هرچند معاون بازرسی و حمایت از مصرف‌کنندگان صمت استان قیمت تا کیلویی ۲۶ هزار تومان پایین آمده است.

وضعیت در آن سوی کشور یعنی خراسان هم به همین شکل است. معاون بازرسی و نظارت سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی هم از مغایرت ۴۰ درصدی آمار‌های سازمان دامپزشکی و کشتارگاه‌های استان از مقدار تحویل مرغ به کشتارگاه و عرضه آن خبر داد و گفت: «این تفاوت آمار نشانگر انحراف شبکه‌ای در چرخه توزیع گوشت مرغ در این استان است.»

به نظر می‌رسد ستاد تنظیم بازار نتوانسته بر سیاست‌گذاری‌های خود نظارت کند. مرغ ۲۰ هزار ۴۰۰ تومانی فقط به عده محدودی از مردم می‌رسد که البته باید در صف‌های خطرناک کرونایی برای دریافت آن بایستند. در چنین شرایطی دلالان قیمت مرغ را هر روز بالاتر می‌برند تا دست بسیاری از دهک‌های جامعه دیگر به آن نرسد. آن هم در حالی که قیمت ۱۳۰ هزار تومانی گوشت قرمز مدت‌هاست آن را از سفره بسیاری از گروه‌های کم‌درآمد حذف کرده است و تنها جایگزین باقی‌مانده برای این اقشار گوشت سفید است. باید دید که مرغ هم به پرواز خود ادامه می‌دهد و از دسترس دور می‌شود یا دولت اقدامی برای کنترل قیمت آن انجام می‌دهند.

 

منبع : انتخاب
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه