ارسال به دیگران پرینت

بورس |شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران با کاهش روبه‌رو شد

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران بعد از رشد روز قبل امروز با کاهش ۷ هزار و ۶۸۸ واحد روبه‌رو شد به گونه‌ای که در پایان معاملات با کاهش ۷۶۶۸ واحد به رقم یک میلیون و ۳۵۸ هزار و ۸۴۷ واحد رسید.

 بورس |شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران با کاهش روبه‌رو شد

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران بعد از رشد روز قبل امروز با کاهش ۷ هزار و ۶۸۸ واحد روبه‌رو شد.

 بورس اوراق بهادار تهران که هفته پیش را با رشد پشت سر گذاشت، امروز از ابتدای باز شدن بازار شاخص کل روند کاهشی به خود گرفت، به گونه‌ای که در پایان معاملات با کاهش ۷۶۶۸ واحد به رقم یک میلیون و ۳۵۸ هزار و ۸۴۷ واحد رسید.

همچنین شاخص کل بورس با معیار هموزن امروز ۸۸۸ واحد کاهش یافته و به رقم ۳۸۲ هزار و ۶۴۸ واحد رسید.

ارزش بازار در بورس تهران به بیش از ۵ میلیون و ۲۳۷ هزار میلیارد تومان رسید. امروز معامله‌گران در بورس تهران بیش از ۱۷.۵ میلیارد سهام حق‌تقدم و اوراق مالی در قالب یک و نیم میلیون نوبت معامله و به ارزش ۱۴ هزار و ۹۵۱ میلیارد تومان داد و ستد کردند.

امروز به غیر از یک شاخص همه شاخص‌های بورس منفی شدند، به گونه‌ای که شاخص کل بورس و شاخص قیمت با معیار وزنی ارزشی هر کدام ۰.۵۶ درصد کاهش یافتند.

همچنین شاخص کل بورس با معیار هموزن و شاخص قیمت با معیار هموزن هر کدام ۰.۲۳ درصد کاهش یافتند.

شاخص آزاد شناور نسبت به روز قبل ۰.۴۳ درصد کاهش یافت. شاخص بازار اول بورس ۰.۱۸ درصد رشد کرد، اما شاخص بازار دوم بورس که معاملات بلوکی انجام می‌شود ۱.۵ درصد کاهش یافت.

امروز نماد‌های ملی مس، چادرملو و پالایش نفت اصفهان بیشترین اثر افزایشی در شاخص بورس را داشتند و در سوی دیگر نماد‌های پتروشیمی خلیج‌فارس، فولاد مبارکه، شستا و هلدینگ نفت و گاز و پتروشیمی تأمین بیشترین اثر کاهشی در شاخص بورس را داشته‌اند.

نماد‌های پر تراکنش امروز شامل شستا، ایران‌خودرو، سایپا، بانک تجارت، ملی مس ایران، فولاد مبارکه و پالایش نفت بندرعباس بوده‌اند.

امروز در پایان معاملات فرابورس شاخص کل ۱۶۱ واحد کاهش یافته و به رقم ۱۶ هزار و ۴۷۹ واحد رسید.

ارزش بازار اول و دوم فرابورس ایران به بیش از یک میلیون و ۱۲۰ هزار میلیارد تومان رسید.

امروز معامله‌گران در فرابورس ایران بیش از ۲.۳ میلیارد حق تقدم و اوراق مالی در قالب ۵۹۵ هزار معامله و به ارزش ۶ هزار و ۵۳۹ میلیارد تومان داد و ستد کردند.

اگر ارزش معاملات بورس را هم در نظر بگیریم امروز در دو بازار بورس اوراق بهادار و فرابورس ایران بیش از ۲۱ هزار و ۵۰۶ میلیارد تومان داد و ستد شد.

امروز نماد شرکت دامداری تلیسه نمونه بیشترین اثر تقویتی در شاخص فرابورس را داشته و نماد‌های فولاد هرمزگان، صبا تأمین، سرمایه‌گذاری مالی سپهر صادرات، بانک دی و فولاد ارفع بیشترین اثر کاهشی در شاخص فرابورس را داشته‌اند.

نماد‌های پر تراکنش در فرابورس ایران شامل بانک دی، برق و انرژی پیوندگستر پارس، توسعه مسیر برق گیلان، پتروشیمی ارومیه، کشاورزی و دامپروری ملارد شیر، شیر پاستوریزه پگاه گیلان و مجتمع صنایع لاستیک یزد بوده‌اند.

به نظر می‌رسد خبر وزیر اقتصاد مبنی بر عرضه واحد‌های دارا سوم به زودی در بازار اثر گذاشته امروز بازار گرچه منفی بود، اما سهامداران حرفه‌ای با توجه به کاهش قیمت بسیاری از سهام تصمیم به خرید گرفتند و ارزش معاملات بورس و فرابورس که به بیش از ۲۱.۵ هزار میلیارد تومان رسیده، نشانگر آن است که الان وقت خرید سهام ارزنده است.

همان گونه که بار‌ها اعلام شده است قبل از خرید و فروش سهام حتماً مطالعه، تحقیق و مشورت از افراد خبره و امین فراموش نشود.

از طرفی سرمایه‌گذاری در بورس ذاتاً یک سرمایه‌گذاری همراه با ریسک است، بنابر این باید سرمایه‌گذاران برای خود یک استراتژی بلندمدت حداقل ۶ ماهه یا یک ساله در نظر بگیرند و با مطالعه وضع مالی شرکت‌ها نسبت به خرید سهام اقدام کنند، همچنین از پس انداز‌های خود اقدام به سرمایه‌گذاری کنند تا مجبور نشوند سهام خود را همراه با ضرر به فروش رسانند.

 

منبع : انتخاب
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه