ارسال به دیگران پرینت

در بازار ارز ایجاد جو روانی جرم است

در شرایطی که قیمت دلار در آستانه ورود به کانال ۲۸ هزار تومان قرار گرفته و نایب‌رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران می‌گوید حباب سکه متاثر از فضای حاکم در بازار ارز ایران، از یک میلیون تومان فراتر رفته است، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، بخشنامه‌ای به شرکت‌های صرافی ابلاغ کرده است که حکایت از مشروط‌شدن خریدوفروش ارز از نخستین روز هفته دارد. پیش از این و به‌دنبال ایجاد التهابات ارزی، یکی از متهمان شرایط پیش‌آمده صادرکنندگان متخلفی شناخته شدند که از آوردن ارز حاصل از صادراتشان به چرخه اقتصاد کشور امتناع می‌ورزیدند. بانک مرکزی نیز در این زمینه مشوق‌هایی را برای صادرکنندگان نمونه و در مقابل مجازاتی را برای متخلفان در نظر گرفت. در همین رابطه، روز پنج‌شنبه برای سومین بار فهرست صادرکنندگان متخلف به قوه قضائیه ارسال شد.

در بازار ارز ایجاد جو روانی جرم است

عبدالناصر همتی- رئیس‌کل بانک‌ مرکزی- در تازه‌ترین پستی که در صفحه شخصی خود در اینستاگرام منتشر کرده، گفته است که «شبکه بانکی کشور در  کنار خدمات ارزنده به اقتصاد کشور در بخش‌های تولید و خدمات، دارای اشکالات و ضعف‌هایی است که در روند بهبود تعامل با مشتریان در رصد بانک مرکزی قرار دارد.»

در واکنش به این یادداشت، حسین سلاح‌ورزی- نایب‌رئیس اتاق بازرگانی ایران- با انتشار توئیتی نوشته است: «به‌رغم همه انتقاداتی که ممکن است به بانک مرکزی داشته باشیم، موضع صریح و شجاعانه آقای همتی در اجرای وظیفه ذاتی بانک مرکزی، یعنی حفاظت از نظام پولی کشور و مقاومت در مقابل تحمیل تسعیر ارز، شایسته تقدیر و تحسین و حتی حمایت است.» همتی همچنین، با بیان اینکه کنترل نقدینگی و مهار تورم مهم‌ترین قدم در بهبود و اصلاح کلان اقتصادی است، در این یادداشت از صدور یک میلیارد دلار گواهی ارزی برای ترخیص مواد اولیه کارخانجات از گمرک خبر داد.

خریدوفروش ارز مشروط شد

به دنبال افزایش قیمت‌ها در بازار ارز ایران طی ماه‌های اخیر، رئیس کل بانک مرکزی از نقش گروهی برای ایجاد جو روانی در بازار خبر داده بود، حال بانک مرکزی در تازه‌ترین اقدام خود با ارسال بخشنامه‌ای به شرکت‌های صرافی، اعلام کرده است که هرگونه اعلام قیمت‌های نامتعارف و خارج از رویه ابلاغی، ایجاد جو روانی نامطلوب و التهاب در بازار ارز، جرم محسوب می‌شود. براساس این بخشنامه، علاوه بر برخورد انتظامی با شرکت‌های صرافی متخلف، مدیران و مسئولان این دسته از صرافی‌ها به اتهام «اخلالگر اقتصادی» به مراجع امنیتی و قضائی معرفی می‌شوند.

پیش از این نیز، دستوراتی برای بازگشت ارز صادراتی در برنامه کاری این نهاد قرار گرفته بود که حال اعلام شده سومین فهرست اسامی صادرکنندگان متخلف به قوه قضائیه ارسال شده است که طبق این فهرست، اسامی 1033 صادرکننده که مانده تعهد آنها جمعا به مبلغ 9/4 میلیارد یورو است، برای قوه قضائیه ارسال شده تا طبق مصوبه شورای‌عالی هماهنگی اقتصادی با متخلفان برخورد لازم صورت گیرد.

در شرایطی که قیمت‌ها در بازار ارز ایران افزایش چشمگیری داشته و با وجود کاهش نرخ اونس جهانی در هفته گذشته، قیمت سکه بهار آزادی طرح جدید به حدود 13 میلیون و 300 هزار تومان رسیده است، باید دید اقدامات جدید بانک مرکزی تا چه حد می‌تواند از التهابات بازار بکاهد و وضعیت را به سوی ثبات و آرامشی که مد نظر این نهاد است،‌ سوق دهد.

منبع : آرمان ملی
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه