ارسال به دیگران پرینت

۲.۶ میلیون خانه خالی در تهران

با وجود آن که تاکنون ۱۳ میلیون مالک، اطلاعات واحدهای مسکونی خود را در سامانه املاک و اسکان بارگذاری کرده‌اند فقط ۲۰۰۰ نفر به داشتن بیش از یک خانه اذعان داشته‌اند.

۲.۶ میلیون خانه خالی در تهران

سامانه املاک و اسکان به منظور درج اطلاعات واحدهای مسکونی اعم از خالی و دارای سکنه برای برنامه ریزی بهتر از بهمن ماه ۱۳۹۸ رونمایی و مرداد ماه امسال وارد فاز اجرایی شد.

در هفته های اخیر روزانه ۱۰۰ هزار پیامک به مالکان حدود ۲۸ میلیون واحد مسکونی موجود در کشور ارسال شده که تاکنون ۱۳ میلیون خود اظهاری صورت گرفته است. از این تعداد فقط ۲۰۰۰ نفر به داشتن بیش از یک خانه اذعان کرده‌اند که هیچ تناسبی با حدود ۲.۶ میلیون واحد خالی از سکنه ندارد.

این در حالی است که مسئولان وزارت راه و شهرسازی معتقدند از طریق خوداظهاری وضعیت سکونت واحدهای مسکونی اعم از خالی یا دارای سکنه بودن مشخص می‌شود.

از طرف دیگر به نظر می رسد سامانه هنوز به طور کامل به ۱۶ منبع اطلاعاتی متصل نشده است. به طور مثال برخی مخاطبان عنوان می‌کنند در حالی که واحد مسکونی خود را فروخته اند پیامکی حاوی این مضمون که شما مالک این واحد مسکونی هستید به آنها ارسال و درخواست شده در صورت فروش، اطلاعات خریدار از جمله شماره موبایل و کد ملی او را وارد کنند. حال آنکه لزوماً همه فروشندگان در حال حاضر به این اطلاعات دسترسی ندارند.

در این پیامک نیز مشخص نشده که اگر فروشنده به اطلاعات سجلی خریدار دسترسی ندارد چه راهکار جایگزینی باید بیندیشد.

 روز ۲۸ مرداد ۱۳۹۹ سامانه املاک و اسکان که اطلاعات واحدهای مسکونی کل کشور در آن ثبت خواهد شد به مرحله اجرا رسید. قرار است این اطلاعات با همکاری سایر دستگاه‌های مرتبط جمع آوری و برای وضع مالیات متعلقه در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار گیرد. طبق ماده ۵۴ قانون مالیات های مستقیم واحدهای مسکونی خالی در سال اول مشمول شش برابر مالیات متعلقه خواهند شد که البته شورای نگهبان ایراداتی به آن گرفته است.

وزارت راه و شهرسازی قول داده تا پایان تابستان اولین اطلاعات واحدهای مسکونی را در اختیار سازمان امور مالیاتی بگذارد. تا روز ۲۸ مرداد ۱۳ میلیون و ۴۰۰ هزار واحد مسکونی شناسایی و شناسنامه دار شده است که ۴۰ تا ۴۵ درصد از واحدهای مسکونی کشور را شامل می‌شود.

پروانه اصلانی گفته که روزانه ۱۰۰ هزار پیامک به مالکان بیش از یک واحد مسکونی ارسال می شود و این افراد دو هفته زمان دارند تا وضعیت سکونت واحد های خود را اعلام کنند.

 

منبع : عصر ایران
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه