ارسال به دیگران پرینت

آرامش به اقتصاد ایران باز میگردد؟

بعد از آرامش چند روزه، بازار طلا و سکه و ارز باز هم شاهد افزایش قیمت هستند. به‌نظر می‌رسد این افزایش قیمت سرعت بیشتری به خود گرفته است. این در حالی است که رئیس کل بانک مرکزی حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی را مقدمه تک‌نرخی شدن ارز می‌داند، برخی از تحلیلگران اقتصادی معتقد هستند که دولت نباید در سال آخر به سمت تک‌نرخی شدن ارز برود، زیرا با وجود مشکلات ایجاد شده در تامین و عرضه ارز به دلیل تحریم‌ها، کاهش درآمدهای نفتی و حاصل از صادرات غیرنفتی تک‌نرخی شدن ارز شوک جدیدی برای اقتصاد خواهد بود و در پی آن قیمت‌ها نیز افزایشی می‌شوند.

آرامش به اقتصاد ایران باز میگردد؟

رشد قیمت اونس جهانی به سمت دو هزار دلار یکی از دلایل رشد قیمت طلا و سکه در بازار ایران است‌، از طرفی رشد نرخ ارز و رسیدن آن به حدود 24 هزار تومان در بازار آزاد نشانه‌های خوبی برای اقتصاد آشفته ایران نیست. یکی از مهم‌ترین نتایج این اتفاق رشد قیمت کالا و خدمات در کشور و ناتوان‌تر شدن مردم در تهیه آنهاست.

با وجود این وضعیت به‌نظر می‌رسد بانک مرکزی به‌جای اینکه به دنبال راه حلی برای آرام‌سازی اقتصاد باشد به دنبال آشفته‌تر کردن آن است.  رئیس اتحادیه طلا و جواهر درباره روند بازار طلا و سکه طی روزهای اخیر گفته است: «بازار طلا و سکه به دلیل ایام سوگواری تا شنبه 15 شهریور ماه تعطیل است، اما در همین ایام هم اونس جهانی روندی رو به رشد داشته که بر قیمت طلا داخلی نیز تاثیر داشته است؛ همچنین نوسانات بازار ارز نیز بی‌تاثیر نبوده و موجب شده تا قیمت طلا و سکه روندی افزایشی داشته باشد.»

«در عین حال، اونس جهانی و نوسانات بازار ارز موجب شده تا قیمت سکه و طلا خام با تغییرات قیمتی مواجه باشد و در زمینه مصنوعات نیز تقاضای چشمگیری وجود ندارد و تقاضا برای سکه و طلا خام بیشتر است.» به گفته او، هر گرم طلا 18 عیار یک میلیون و 104 هزار تومان، هر مثقال طلا آب شده 17 عیار چهار میلیون و 775 هزار تومان، اونس جهانی یک هزار و 986 دلار و 40 سنت است و قیمت هر سکه طرح جدید نیز 11 میلیون 350 هزار تومان، سکه طرح قدیم 11 میلیون تومان، نیم سکه پنج میلیون و 570 هزار تومان، ربع سکه سه میلیون و 140 هزار تومان و سکه گرمی هم یک میلیون و 700 هزار تومان قیمت‌گذاری شده است. محمدولی در ادامه نیز با اعلام حباب 600 هزار تومانی سکه، درباره تمایل مردم برای خرید سکه نیز توضیح داد: «براساس آنچه قیمت سکه نشان می‌دهد، تقاضا برای سکه تمام و نیم بیشتر است زیرا ربع سکه و گرمی نسبت به روزهای قبل افزایش قیمت جزیی داشته است.»

  دلار در اولین روز کاری در یک روند کاملا صعودی حرکت کرد و تا مرز 900/23 تومان بالا آمد. فاصله‌ای که دلار از کف 900/23 تومان گرفت، این اطمینان را می‌دهد که کف جدید نرخ ارز را باید همین محل شناخت. در تکمیل این حرکت، دلار در سامانه نیما نیز از 21 هزار تومان عبور کرد. برخی از تحلیلگران معتقدند که فاصله گرفتن دلار از نقطه 900/23 تومان به معنی شروع یک روند جدید پس از استراحتی یک ماهه است. در مقابل برخی معتقدند که بازارساز ارزی با نزدیک کردن دلار نیمایی و دلار صرافی به بازار آزاد، درصدد یکسان‌سازی نرخ ارز است.

بزرگترین غافلگیری سیاستگذار ارزی برای بازار در این شرایط می‌تواند حذف دلار 4200 تومانی و رهاسازی بخشی از ذخایر ارزی از این محل دانست که می‌تواند سمت عرضه را به شکل قابل توجهی تقویت کند. برخی نیز معتقدند که بازارساز باید نرخ صرافی را به نرخ بازار آزاد با شدت بیشتری نزدیک کند. صرافی امروز نرخ آغازین را با 250 تومان افزایش نسبت به روز گذشته و با 400/23 تومان آغاز کرد.

منبع : آرمان ملی
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه