ارسال به دیگران پرینت

بورس | بی‌اعتمادی؛ بزرگ‌ترین آفت تالار شیشه‌ای

امیر داداشی: قصه این روزهای بورس ایران برای سهامداران پر از غصه شده است. غصه‌ای که گویا قرار نیست به این زودی‌ها جای خود را به شادی بدهد.

بورس  |  بی‌اعتمادی؛ بزرگ‌ترین آفت تالار شیشه‌ای

شرایط یک ماه اخیر بازار سرمایه به گونه‌ای پیش رفته که هرچه سهامداران طی ماه‌های گذشته رشته بودند، پنبه شد. حمایت‌های دولت از این بازار نیز کارساز نشده و صف‌های فروش هر روز طویل‌تر از روزهای گذشته می‌شوند. نمادهای شاخص‌ساز نظیر شپنا و شستا نیز قرمزپوش شده‌اند تا حتی دولت متهم به دستکاری بازار بشود.

رفتار حقوقی‌ها نیز از حوزه تحلیل خارج شده، آنها برای ساعاتی صف‌های فروش را جمع می‌کنند، اما یک ساعت بعد خود در قامت فروشنده ظاهر می‌شوند تا بدین شکل نوسان‌گیری کنند. همین رفتارها باعث شد تا روز گذشته شاخص کل بازار سرمایه ۶۸ هزار و ۹۵ واحد دیگر عقب بنشیند و به کانال یک میلیون و ۷۵۷ هزار واحد بازگردد. در این میان اکثر کارشناسان به مردم توصیه می‌کنند تا زمان به تعادل‌بازگشتن بازار، نه فروشنده باشند و نه خریدار و از بروز رفتار هیجانی پرهیز کنند.

در حالی که گروهی از دلالان و سفته‌بازان این جوّ را در بازار سرمایه به وجود آورده‌اند که دولت دست از حمایت بورس برداشته است، اما بررسی سخنان رئیس‌جمهوری در جلسه هیات دولت نشان از ادامه تاکید حسن روحانی بر حمایت از این بازار دارد. او روز گذشته اظهار کرد: ما معتقدیم که باید اقتصاد به مردم واگذار شود و بر این اساس فروش سهام را در دستور کار قرار داده‌ایم. این اصلی است که از ابتدای دولت یازدهم دنبال آن بودیم و الان هم دنبال آن هستیم.

بحمدا... وضع فروش سهام، خوب است. بورس، یک بازاری است که همیشه مراقبت می‌کنیم، همیشه در دولت به یک مناسبتی تاکید می‌کنم. به‌ویژه به وزیر اقتصاد، رئیس بانک مرکزی و به دوستانی که در شورای عالی بورس هستند، همواره توصیه می‌کنیم که همیشه باید مراقبت کنند و مراقبت هم می‌کنند. منتهی مردم بدانند که این ذات بازار بورس است، خط مستقیم در بورس تحقق پیدا نمی‌کند. اصلا در اقتصاد چنین چیزی نداریم.

حمایت مجلس از بورس

در کنار دولت، نمایندگان مجلس نیز با تصویب قوانین جدید درصدد حمایت از بازار سهام برآمده‌اند. نمایندگان مجلس روز گذشته در جریان بررسی لایحه دوفوریتی افزایش سرمایه شرکت‌های پذیرفته‌شده در بورس تهران یا فرابورس ایران از طریق صرف سهام با سلب حق تقدم ماده 3 این لایحه را به تصویب رساندند که براساس آن معافیت مالیاتی مذکور در صدر ماده 143 قانون مالیات‌های مستقیم مصوب سوم اسفند 1366 با اصلاحات و الحاقات بعدی آن درباره شرکت‌های پذیرفته‌شده در بورس تهران یا فرابورس ایران براساس گزارش سازمان بورس و اوراق بهادار متناسب با میزان رعایت سهام شناور آزاد شرکت، اعمال می‌‌شود.

نمایندگان مجلس همچنین تصویب کردند که سهام شناور آزاد شرکت‌های بورسی به 25 درصد افزایش پیدا کند. به گفته رئیس مجلس تاکید کرد که لایحه افزایش سرمایه شرکت‌های بورسی می‌تواند تاثیر مثبتی در هدایت نقدینگی به سمت رونق تولید و کمک بزرگی برای فعالان اقتصادی باشد.

ترس عمومی از آینده بورس

آنچه این روزها بازار سرمایه کشور را بیش از هر مورد دیگری مورد تهدید قرار داده بی‌اعتمادی سهامداران بر آینده بورس است. به‌رغم حمایت‌هایی که این بازار از سوی دولت و مجلس دارد، اما افت بیش از 250 هزار واحدی شاخص کل طی دو هفته ترس عمومی را بر تالار شیشه‌ای غالب کرده است. ترسی که باعث شده نوسان‌گیران و بزرگان بازار با اطمینان خاطر بیشتری صف‌های فروش تشکیل دهند و افت قیمت نمادهای مختلف را رقم بزنند.

حتی نمادهای شاخص‌سازی نظیر شپنا و شستا به ترتیب با صف‌های فروش 361 میلیونی و 442 میلیونی مواجه شدند. با این حال همچنان بسیاری از کارشناسان به تعادل بازار در روزهای آینده امید دارند و به سهامداران تازه‌وارد توصیه می‌کنند که به دور از هیجان فعلا از خرید و فروش سهام دست بردارند.

 

منبع : آرمان ملی
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه