ارسال به دیگران پرینت

لغو عرضه صندوق سرمایه‌گذاری سهام پالایشی در مسیر نزولی قرار گرفت

شاخص کل بازار سرمایه در حالی که روز دوشنبه را با صعود ۱۹ هزار واحدی آغاز کرده بود، بعد از اعلام خبر لغو عرضه صندوق سرمایه‌گذاری سهام پالایشی یا همان دارا دوم در مسیر نزولی قرار گرفت و با تشکیل صف‌های فروش در نماد گروه‌های مختلف با افت ۱۳ هزار واحدی به کار خود در همان روز پایان داد.

لغو عرضه صندوق سرمایه‌گذاری سهام پالایشی در مسیر نزولی قرار گرفت

. اما ادامه این روند و ریزش ۶۵ هزار واحدی شاخص بورس طی روز گذشته باعث شد تا بسیاری از معامله‌گران ۲۱ مرداد را به دلیل قرمزرنگ‌ماندن اکثر سهام روز خونین بورس نامگذاری کنند. افتی که پیش از این سابقه نداشت و شاخص کل بازار سرمایه را بار دیگر به پایین‌تر از دو میلیون واحد کشاند. در حالی که برخی از افراد این روند را آغاز سقوط بورس ایران می‌دانند، اما بسیاری از تحلیلگران باتجربه بازار با توجه به حجم و ارزش معاملات که در همین روز سیاه بورس اتفاق افتاد، صحبت از سقوط شاخص را همانند رفتار بسیاری از معامله‌گران ناشی از هیجانات قلمداد می‌کنند. این گروه روند دو روز اخیر بورس را به بی‌برنامگی دولت و سردرگمی سهامداران ارتباط می‌دهند و معتقدند که نباید ریزش چندروزه شاخص را به مثابه سقوط بورس تعبیر کرد.

عبور شاخص بورس از مرز مقاومتی دو میلیون واحد، بسیاری از سهامداران را آماده یک جهش جدید کرده بود. در روزهایی که به نظر می‌رسید بازار سرمایه از اصلاح خارج شده و در مسیر سه میلیونی شدن قرار گرفته، به یکباره انتشار خبر لغو عرضه صندوق ETF دوم تمام معادلات را بر هم ریخت. خبری که از یکشنبه‌شب زمزمه‌های آن شنیده شد و صبح دوشنبه رنگ واقعیت به خود گرفت. همین اتفاق در کنار افت نسبی قیمت دلار کافی بود تا هیجان جدیدی به بازار وارد شود و اکثر نمادها با صف‌های سنگین فروش مواجه شوند. صف‌هایی که با گذشت زمان به طول آن افزوده می‌شد و اکثر سرمایه‌گذاران با کف قیمت سهام خود را به فروش می‌گذاشتند. دیگر کسی توجهی به میزان ارزندگی سهام نداشت.

کسی به این موضوع فکر نمی‌کرد که چرا این سهم را خریده و چه چشم‌اندازی برای آن پیش‌بینی کرده؛ جوّ غالب بازار در دو روز اخیر به سمت عرضه سهام بود و افرادی هم که بدون اطلاع کافی وارد بازار شده‌اند، سهام خود را به فروش گذاشتند. دیگر کسی این پرسش را مطرح نمی‌کرد که لغو عرضه صندوق ETF پالایشی چه ارتباطی به سهام بانکی، فلزات یا خودرو دارد؟ بررسی‌ها نشان می‌دهد که نماد‌های فارس، فملی، فولاد، شپنا و شتران بیشترین تاثیر را در افت شاخص داشتند که فقط دو شرکت آخر در صندوق ETF مورد اشاره جای دارند.

  نمادهای پالایشی در انتظار صف‌های خرید

پس از کش و قوس‌های فراوان که وزارت نفت و اقتصاد مدام توپ را به زمین یکدیگر می‌انداختند، سرانجام این دو وزارتخانه بر سر عرضه سهام چهار پالایشگاه تهران، بندرعباس، اصفهان و تبریز در قالب صندوق ETF به توافق رسیدند. گویا فقط قرار بود طی دو روز گذشته سهامداران قربانی این اختلاف و در واقع بی‌برنامگی شوند. بر این اساس روز گذشته وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: در اولین چهارشنبه شهریور (پنجم این ماه) نسبت به عرضه صندوق دارا دوم اقدام می‌شود که در این زمینه هماهنگی لازم با وزارت نفت انجام شده است. فرهاد دژپسند درباره ویژگی‌های صندوق‌هایETF، اظهار کرد: همه مردم می‌توانند سهام دومین صندوق‌ ETF را خریداری کنند که سقف خرید آن برای دارا یکم معادل دو میلیون تومان بوده و ما این سقف را برای دارا دوم با تصویب هیات دولت به پنج میلیون تومان افزایش می‌دهیم. همچنین،  در این معامله خریداران از تخفیف ۳۰ درصدی هم برخوردار می‌شوند که در کل مزایای زیادی برای آنها دارد. وزیر نفت نیز در آخرین واکنش خود به این افت و خیزها از صدور دستور به شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی برای ایجاد صندوق ETF پالایشی خبر داد. بیژن نامدارزنگنه در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت: با ارائه سهام پالایشگاه‌ها در بورس نه‌تنها مخالف نیستیم، بلکه موافق هم هستیم. بر این اساس به نظر می‌رسد سهامدارانی که تا روز گذشته فروشنده سهام خود بودند، از امروز صف‌های طویل خرید به‌ویژه در نمادهای پالایشی تشکیل دهند و شاخص کل را بار دیگر به بالای دو میلیون واحد برسانند.

 

منبع : آرمان ملی
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه