ارسال به دیگران پرینت

بعد از عید فطر اصناف پرخطر بازگشایی میشوند.

دستوربازگشایی هتل ها ،رستورانها، دندانپزشکی هاومشاغل پرخطر دیگر

بعد از عید فطر اصناف پرخطر بازگشایی میشوند.

در حالی که بر اساس اعلام مقام‌های محلی، شیوع ویروس کرونا در برخی از مناطق کشور تشدید شده است، علی ربیعی، سخنگوی دولت اعلام کرد که مناطق سفید کشور به 280 شهرستان افزایش پیدا کرده است و گفت: «میانگین بهبودی ما بسیار خوب است، به‌طوری که تقریبا 94‌درصد افرادی که مراجعه کردند، بهبود یافته‌اند در حالی که میانگین جهانی آن 84‌درصد است.» این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که کمیته اپیدمیولوژی کووید-91 وابسته به وزارت بهداشت، از آغاز روند صعودی یا شروع پیک در 10 استان (مرکزی، لرستان، خراسان شمالی، خوزستان، گیلان، چهارمحال و بختیاری، سیستان و بلوچستان، بوشهر، هرمزگان، کردستان) خبر داده بود. همچنین با بازگشایی مشاغل پرخطری همچون رستوران‌ها، هتل‌ها، مهدهای کودک، داندانپزشکی‌ها و... بعد از عید فطر و در اواسط خرداد، عملا شرایط کشور به حالت مشابه سال قبل باز می‌گردد، با این تفاوت که امسال ویروس ناشناخته کرونا در طول 90 روز گذشته بیش از هفت‌هزار نفر از مردم ایران را قربانی کرده است و به‌طور میانگین در هر روز حدود 77 نفر جان خود را از دست داده‌اند..
طبق آمار منتشر شده وزارت بهداشت از روز دوشنبه (28 اردیبهشت) تا سه‌شنبه (29 اردیبهشت) 69 بیمار مبتلا به کووید 19 جان خود را از دست داده است و مجموع جان باختگان این بیماری به هفت‌هزار و 57 نفر رسید. همچنین در این مدت دو‌هزار و 294 بیمار جدید مبتلا به کووید 19 در کشور شناسایی شدند و مجموع بیماران در کشور به 122‌هزار و 492 نفر رسید. از سوی دیگر تاکنون 95‌هزار و 661 نفر از بیماران، بهبود یافته و ترخیص شده‌اند. 2712 نفر از بیماران مبتلا به کووید 19 در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند. همچنین کیانوش جهانپور، سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به اینکه استان خوزستان کماکان در وضعیت قرمز بیماری قرار دارد، گفت: بعد از خوزستان،‌ استان‌های لرستان، خراسان شمالی، جنوب کرمان به‌ویژه جیرفت،‌ جنوب سیستان و بلوچستان و کرمانشاه در وضعیت هشدار قلمداد می‌شوند. به‌طور خاص در این استان‌ها و در سراسر کشور از همه مردم می‌خواهیم بهداشت فردی و فاصله‌گذاری را رعایت کنند.
رشد آمار مبتلایان در سیستان و بلوچستان
در این بین حسینعلی شهریاری، عضو مجمع نمایندگان استان سیستان و بلوچستان در مجلس، با ابراز نگرانی از رشد آمار مبتلایان به بیماری کرونا در این استان اعلام کرد: متاسفانه به‌دلیل عدم توجه مردم به پروتکل‌های بهداشتی و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی، ابتلا به بیماری کرونا در این منطقه نیز رو به افزایش بوده که این موضوع محل نگرانی است. تجمع‌های ایجاد شده برای انجام مراسم مذهبی در ماه مبارک رمضان بدون توجه به فاصله‌گذاری اجتماعی یکی از مهمترین عوامل رشد آمار ابتلا به کرونا در استان سیستان و بلوچستان در روزهای اخیر بوده است.
بازگشایی هتل‌ها و رستوران‌ها
از سوی دیگر مسئولان استان خوزستان، لرستان، کردستان و کرمانشاه نیز نظراتی مشابه با نماینده زاهدان دارند و براین باورند که مردم دیگر به فاصله‌گذاری اجتماعی چندان توجه نمی‌کنند. این در شرایطی است که تا بعد از عید فطر حدود 90‌درصد محدود فعالیت‌های اصناف و موسسه‌ها برداشته می‌شود، کما اینکه کارشناسان از عدم ایجاد محدودیت برای تعطیلات عید فطر ابراز نگرانی می‌کنند و آن را سرآغازی برای شیوع بیشتر کرونا در کشور می‌دانند. این موضوع را دبیر کمیته اجتماعی انتظامی ستاد ملی مدیریت کرونا تایید می‌کند و براین باور است که ستاد ملی مقابله با کرونا تصمیمی دال بر کاهش سفرها اتخاذ نکرده است، اما رفع محدودیت‌ها به معنای عادی‌سازی شرایط کشور نیست. حسین قاسمی تاکید دارد که مردم از انجام سفرهای غیرضرور جدا پرهیز کنند. وی درباره فعالیت مراکز اقامتی اعم از هتل‌ها، متل‌ها و مسافرخانه‌ها تصریح کرد: برابر اعلام ستاد ملی مقابله با کرونا هتل‌ها، متل‌ها و مسافرخانه‌ها با رعایت دقیق و کامل پروتکل‌ها فعالیت خواهند کرد. همچنین سرهنگ نادر مرادی، معاون نظارت بر اماکن عمومی پلیس امنیت عمومی پایتخت از آغاز فعالیت هتل‌ها و رستوران‌ها با رعایت تمام پروتکل‌های بهداشتی بعد از ماه مبارک رمضان خبر داد. همچنین بهزاد هوشمند، دبیر کمیته مشورتی دندان‌پزشکی ستاد کرونا نیز اعلام کرد: دندان‌پزشکان می‌توانند نسبت به خود اظهاری و مشاهده دستورالعمل‌های ابلاغی در سامانه salamat.gov.ir اقدام به ثبت نام کرده و ارائه خدمات دندان‌پزشکی را بدون محدودیت آغاز کنند.

منبع : ارمان
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه