ارسال به دیگران پرینت

حالت تهوع | داروی حالت تهوع

بهترین دارو برای درمان حالت تهوع چیست؟ | معرفی انواع داروی حالت تهوع

بسته به اینکه علت حالت تهوع، چه بیماری یا عارضه‌ای باشد، نوع دارویی که پزشک متخصص برای درمان حالت تهوع شخص تجویز می‌کند، متفاوت خواهد بود.هر یک از داروهای مناسب برای درمان تهوع، بر ناحیه مشخصی از بدن تاثیر دارند.

بهترین دارو برای درمان حالت تهوع چیست؟ | معرفی انواع داروی حالت تهوع

بهترین دارو برای درمان حالت تهوع چیست؟ 

بسته به اینکه علت حالت تهوع، چه بیماری یا عارضه‌ای باشد، نوع دارویی که پزشک متخصص برای درمان حالت تهوع شخص تجویز می‌کند، متفاوت خواهد بود.هر یک از داروهای مناسب برای درمان تهوع، بر ناحیه مشخصی از بدن تاثیر دارند.

بسیاری از مردم، در اثر عوامل مختلف، دچار حالت تهوع می‌شوند، و به دنبال راه درمان آن هستند؛ در اکثر موارد، این حالت آزاردهنده، به عنوان عوارض بیماری‌های ویروسی به حساب می‌آید، و پس از مدتی برطرف می‌شود. اما درمان حالت تهوع، برای افرادی که در اثر بیماری‌های التهابی روده یا بیماری‌های گوش به آن مبتلا می‌گردند، ممکن است به درمان‌های کمکی و حتی تخصصی نیاز داشته باشد.

کاهش حالت تهوع با غذا | هنگام تهوع چه بخوریم و چه نخوریم؟

بهترین دارو برای درمان حالت تهوع کدام است؟

بسته به اینکه علت حالت تهوع، چه بیماری یا عارضه‌ای باشد، نوع دارویی که پزشک متخصص برای درمان حالت تهوع شخص تجویز می‌کند، متفاوت خواهد بود. در ادامه، به انواع دارویی که برای افراد مبتلا به حالت تهوع تجویز می‌گردند، اشاره می‌کنیم:

انواع داروی حالت تهوع

هر یک از داروهای مناسب برای درمان تهوع، بر ناحیه مشخصی از بدن تاثیر دارند؛ مهم‌ترین این داروها، همراه با تاثیری که بر بدن می‌گذارند، به صورت زیر دسته‌بندی می‌شوند:

  • آنتاگونیست‌های گیرنده سروتونین؛ عمده مصرف این داروها، برای رفع حالت تهوع ناشی از مشکلات گوارشی یا شیمی درمانی است. نحوه عملکرد آن‌ها نیز، بر اساس مسدود کردن گیرنده‌های سروتونین خواهد بود.
  • آنتی هیستامین‌ها؛ گیرنده‌های هیستامین را مسدود می‌کنند و برای درمان حالت تهوع ناشی از جراحی و گیجی، تجویز می‌گردند.
  • آنتاگونیست دوپامین؛ که این دارو گیرنده‌های دوپامین را مسدود می‌کند. افرادی که به تهوع ناشی از سردردهای میگرنی، مشکلات گوارشی یا جراحی مبتلا می‌شوند، می‌توانند از این نوع دارو استفاده کنند.
  • آنتی کولینرژیک‌ها؛ این داروها برای انسداد گیرنده‌های موسکارینی تجویز می‌گردند. حالت تهوع ناشی از سرگیجه یا گیجی با این دارو برطرف می‌شود.
  • آنتاگونیست‌های نوروکینین؛ برای غیر فعال کردن گیرنده‌های نوروکینین، از این گروه داروهای ضد تهوع استفاده می‌شود. درمان تهوع ناشی از سرطان و شیمی درمانی، با این داروها امکان‌پذیر است.
  • گلوکوکورتیکوئیدها؛ شبیه به استروئیدها عمل می‌کنند و برای رفع حالت تهوع ناشی از درمان یا جراحی سرطان مفید هستند.
  • بنزودیازپین‌ها؛ این نوع داروها نیز برای درمان حالت تهوع ناشی از سرطان و شیمی درمانی به کار می‌روند. عملکرد آن‌ها بر اساس تحریک گیرنده‌های GABA است.
  • کانابینوئیدها؛ که با مصرف آن‌ها، گیرنده‌های کانابینوئید فعال می‌شوند. این نوع داروها نیز برای درمان حالت تهوع ناشی از سرطان مفید هستند.

انواع قرص تهوع

انواع قرص‌هایی که برای درمان حالت تهوع ناشی از عوامل مختلف تجویز می‌گردند، به قرار زیر هستند:

  1. اندانسترون و گرانیسترون (آنتاگونیست‌های گیرنده سروتونین)
  2. دیفن هیدرامین، مکلیزین و پرومتازین (آنتی هیستامین‌ها)
  3. پروکلروپرازین و کلرپرومازین (آنتاگونیست دوپامین)
  4. اسکوپولامین (آنتی کولینرژیک ها)
  5. آپرپیتانت و فوزاپرپیتانت (آنتاگونیست‌های نوروکینین)
  6. دگزامتازون (گلوکوکورتیکوئیدها)
  7. لورازپام (بنزودیازپین ها)
  8. تتراهیدروکانابینول و نابیلون (کانابینوئیدها)

این نکته را در نظر داشته باشید که تجویز هر یک از این داروها برای درمان حالت تهوع، تنها باید تحت نظارت یک پزشک متخصص انجام گیرد. برای مثال، در مورد حالت تهوع ناشی از سرگیجه یا بیماری‌های گوش، حتما باید یک پزشک متخصص گوش، حلق و بینی، وضعیت بیمار را ابتدا بررسی کرده، و بر اساس نتایج معاینات خود، داروهای مورد نیاز را تجویز نماید.

منبع : تهران کلینیک
به این خبر امتیاز دهید:
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه