ارسال به دیگران پرینت

طولانی تربن شب شعر |حضور رهبر معظم انقلاب

طولانی‌ترین شب شعر در حضور رهبر معظم انقلاب

شاعر شرکت‌کننده هر مراسم دیدار با رهبر معظم انقلاب با بیان اینکه امسال «طولانی‌ترین شب شعر» در محضر ایشان برگزار شد

طولانی‌ترین شب شعر در حضور رهبر معظم انقلاب

طولانی‌ترین شب شعر در حضور رهبر معظم انقلاب 

 شاعر شرکت‌کننده هر مراسم دیدار با رهبر معظم انقلاب با بیان اینکه امسال «طولانی‌ترین شب شعر» در محضر ایشان برگزار شد، توضیح داد: در این رویداد ۴۰ نفر شعر خواندند، از زمانی که رهبری آمدند تا لحظه‌ای که برنامه در ساعت ۲۳:۳۰ تمام شد حدود ۵ ساعت و نیم زمان بود و ایشان با حوصله تمام سروده‌ها را دنبال می‌کردند.

ذوالفقار علی (ع) در دربند نمادِ تشیع مسلمانان بود | مفهوم نماد «شیر و خورشید به همراه شمشیر ذوالفقار» چیست؟

محمدرضا سنگری درباره دیدار شاعران با رهبر معظم انقلاب در شب میلاد امام حسن مجتبی (ع)، گفت: این نشست سالانه‌ که معمولا در نیمه ماه مبارک رمضان و دز شب ولادت کریم اهل امام حسن مجتبی(ع) برگزار می‌شود برنامه‌ای در عین حال نمادین است و تصویر کلی از شعر عصر انقلاب اسلامی، شاعران، دیدگاه‌ها و نقطه نظرهای آنها در این شب ارائه می‌شود و معمولا به صورت کاملا آزاد در محضر رهبر معظم انقلاب اشعار خود را عرضه می‌کنند.

درباره موضوعات جهانی و مسائلی که در این روزها با آنها مواجه هستیم شاعران عکس‌العمل نشان می‌دهند و شعر می‌خوانند

این شاعر با تاکید بر آزادی شاعران در انتخاب شعر، توضیح داد: در این دیدار با تنوع و آزادی شاعران در انتخاب شعری که می‌خوانند مواجه هستیم. برخی از شاعران جوان، آثار عاشقانه خواندند. همچنین برخی، شعرهای طنز می‌خوانند که معمولا آشکار و نقد اجتماعی است، و مسائل اجتماعی را بدون بازدارنده در محضر رهبر معظم انقلاب مطرح می‌کنند.

وی با بیان اینکه شعر آیینی از انواع دیگر آثاری است که در حضور رهبر انقلاب خوانده می‌شود، ادامه داد: شکوفاترین بخش شعر ما در عصر انقلاب اسلامی، شعر آیینی و مذهبی است. شاعران درباره موضوعات مختلف شعر خود را عرضه می‌کنند. نکته بعدی این است که درباره موضوعات جهانی و مسائلی که این روزها با آن مواجه هستیم شاعران عکس‌العمل نشان می‌دهند و شعر می‌خوانند؛ مانند واقعه غزه که چند شعر درباره آن بود.

حضور شاعران از هندوستان ،افغانستان و پاکستان

به گفته سنگری شاعرانی که در این رویداد شرکت می‌کنند، فقط ایرانی نیستند؛ بلکه شاعران از چند کشور در آن جمع حضور دارند. شاعرانی با زبان فارسی، اردو و ترکی شعر می‌خوانند؛ از هندوستان، افغانستان و پاکستان شاعران به زبان عربی، فارسی و ترکی شعر می‌خوانند؛ رهبر معظم انقلاب با این زبان‌ها آشنا هستند، از آنها استقبال می‌کنند و حتی از شاعر برای خواندن شعر به زبان‌های دیگر دعوت می‌کنند.

رهبری از شعر شاعران برجسته هم اشکال می‌گیرند

سنگری با اشاره به حضور طیف‌های مختلف در شب شاعران، ادامه داد: در این مراسم می‌توانید شاعران پیشکسوت مانند محمدعلی مجاهدی و علی موسوی‌گرمارودی را ببینید، همچنین شاعران جوان وحتی دانش‌آموزان سال آخر دبیرستان در این جمع حضور داشتند. از طرفی افراد روحانی و غیرروحانی، مردم شهرها و استان‌های مختلف در این جمع حضور دارند. در هر صورت تجمع و گردهمایی ویژه‌ای است و شاید کمتر اتفاق بیفتد

این شاعر با تاکید بر عاقلانه بودن بررسی نگاه شاعران در سروده‌هایشان، توضیح داد: یکی از شاعران، اهل هندوستان که از استادان تدریس زبان فارسی در هند است، گفت که «هیچ جای دنیا شاعران این‌گونه راحت نمی‌توانند جلوی یک رهبر شعر بخوانند و اینکه آن رهبر درباره شعر آنها نظر بدهد»

به گفته او نکته دیگر این است که رهبر معظم انقلاب درباره سروده‌ها نظر می‌دهند که نشان می‌دهند ایشان کارشناس پخته و ورزیده‌ای است که به این مسائل می‌پردازد؛ ایشان از شعر شاعران برجسته هم اشکال می‌گیرند و نکته‌هایی را متذکر می‌شوند، حتی گاهی متوجه می‌شوند که شاعر تحت تاثیر کدام شاعر آن شعر را سروده است، این مساله موجب بهت و شگفت‌زدگی حضار می‌شود.

طولانی‌ترین شب شعر

سنگری با اشاره به اینکه امسال طولانی‌ترین شب شعر در محضر رهبر انقلاب برگزار شد، توضیح داد: در سال‌های گذشته معمولا ۲۰ نفر شعر می‌خواندند ولی در رویداد امسال ۴۰ نفر شعر خواندند. از لحظه‌ای که شاعران وارد شدند تا پایان ۶ ساعت و نیم، و از زمانی که رهبری آمدند تا لحظه ای که برنامه در ساعت ۲۳:۳۰ تمام شد حدود ۵ ساعت و نیم زمان بود. این در حالی بود که ایشان با حوصله و صبر تمام سروده‌ها را دنبال می‌کردند.

به گفته این شاعر در این برنامه شاعران آثار مکتوبشان را اهدا می‌کنند و رهبر معظم انقلاب سال بعد به آن کتاب اشاره می‌کنند.

 شامگاه دوشنبه ۶ فروردین و در شب ولادت با سعادت کریم اهل‌بیت حضرت امام حسن مجتبی علیه‌السلام جمعی از شاعران و اهالی فرهنگ و ادب فارسی با رهبر معظم انقلاب اسلامی دیدار کردند.

این دیدار که پیش از اذان مغرب روز دوشنبه ۶ فروردین آغاز شد، ابتدا تعدادی از شاعران با حضرت آیت‌الله خامنه‌ای گفت‌وگو کردند. سپس نماز مغرب و عشاء به امامت رهبر معظم انقلاب اقامه شد و حاضران روزه خود را به همراه ایشان افطار کردند.

با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه