ارسال به دیگران پرینت

قرآن کریم | نمایشگاه قرآن کریم

دو بهار در نمایشگاه | سی و یکمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم

سی و یکمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم دو شب گذشته در اولین روز از سال ۱۴۰۳ در مصلای امام (ره) با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی از اصحاب فرهنگ و علوم قرآنی در حالی آغاز به کار کرد که صدها نفر از علاقه مندان برای بازگشایی و بازدید این نمایشگاه لحظه شماری می‌کردند.

دو بهار در نمایشگاه | سی و یکمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم

دو بهار در امسال

سی و یکمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم دوشب گذشته در اولین روز از سال ۱۴۰۳ در مصلای امام (ره) با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی از اصحاب فرهنگ و علوم قرآنی در حالی آغاز به کار کرد که صدها نفر از علاقه مندان برای بازگشایی و بازدید این نمایشگاه لحظه شماری می‌کردند.

حرف های خطیب موقت | اعتراض نماز جمعه تهران به اقتصاد

آیین افتتاحیه سی و یکمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم به دلیل همزمانی با پخش سخنرانی نوروزی رهبر معظم انقلاب قدری با تاخیر و بعد از افطاری ساده به روزه داران حاضر در نمایشگاه برگزار شد. شاید کسی تصور نمی کرد که مردم بعد از نهمین افطار خود همزمان با عید نوروز استقبال گرمی از نخستین روز نمایشگاه قرآن کریم داشته باشند ولی حضور زنان و مردان قرآن دوست که دست فرزندان خود را گرفته و راهی نمایشگاه شده بودند، مسئولان نمایشگاه را هم حیرت زده کرد که وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هم در صحبت های خود به این مساله اشاره کرد.

مسئولان البته تمام هم و غم خود را برای برپایی هرچه بهتر نمایشگاه به کار بسته بودند؛ به طوری که هر بازدیدکننده ای که وارد نمایشگاه می شد با غرفه های رنگارنگ و آماده پذیرایی از علاقه مندان روبرو می شد در حالی که در نمایشگاه های سال های گذشته بازیدکنندگانی که روزهای اول به نمایشگاه می آمدند تا چند روز صدای چکش و اره برقی را تحمل می کردند تا مسئولان بعضی از بخش ها غرفه های خود را برپا کنند.

دو بهار در یک ماه سال

این نمایشگاه ساعت ۱۹:۴۰ دقیقه با حضور برخی از مسئولان فرهنگی، میهمانان خارجی و محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی آغاز شد. اسماعیلی پس از سخنرانی و افتتاح نمایشگاه از بخش های بین الملل، نهادهای دولتی، غرفه های عقیدتی سیاسی ارتش، عقیدتی سیاسی فرماندهی انتظامی و نیروهای مسلح بازدید و در جریان فعالیت‌های قرآنی آنان قرار گرفت.

رونمایی از قرآن۴۰ متری

وی که از غرفه‌های عراق، کویت، الجزایر، تایلند، پاکستان، روسیه، مالزی، فلسطین، اندونزی و چین دیدن و با مسئولان غرفه ها گفت و گو می کرد، یک رونمایی هم داشت؛ رونمایی از قرآنی به طول ۴۰ متر که توسط یوسف شونچون هنرمند چینی نوشته شده بود و مورد توجه بازدید کنندگان و قدردانی وزیر فرهنگ قرار گرفت.

بخش بین الملل نمایشگاه قرآن تا هشتم فروردین با حضور نمایندگانی از ۲۵ کشور برگزار می شود. البته در بخش داخلی ۴۵ موسسه قرآنی و ۲۴ نهاد دولتی و حاکمیتی مشارکت دارند.

پایگاه های قرآنی مساجد به ۱۰ هزار باب افزایش می یابد

اسماعیلی در سخنان خود با اشاره به اینکه با تلاش و همت ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور چهار هزار پایگاه قرآن در مساجد راه اندازی شده است و این جریان ادامه و گسترش می یابد، گفت: با ظرفیت مطلوب کانون های فرهنگی هنری این آمار به ۱۰ هزار باب افزایش می‌یابد.

وی تصریح کرد: به دنبال این هستیم تا فضای تربیت حافظان و قاریان قرآن کریم را در مساجد احیا کنیم. زیرا این موضوع بسیار حائز اهمیت است. این پایگاه ها، هم مساجد را محور قرار می دهد و هم فضای کار بنیادین و اصیل را برای تربیت ۱۰ میلیون حافظ قرآنی مدنظر رهبر معظم انقلاب فراهم می کند.

وزیر فرهنگ با بیان اینکه نمایندگان ۲۶ کشور خارجی در نمایشگاه امسال حضور دارند، ادامه داد: نگران بودیم آغاز نمایشگاه قرآن همزمان با روز اول نوروز باعث شود استقبال گسترده‌ای که متوقع است، اتفاق نیافتد. من به همکارانم متذکر می‌شدم که نمایشگاه امسال علاوه بر اینکه فضای عرضه تولیدات و هنرمندی‌های مربوط به قرآن است، بایستی به تفرجگاه مومنین تهران و شهرهای پیرامونی نیز تبدیل شود.

اسماعیلی کشورهای غربی را میزبانان توهین به قرآن کریم دانست و گفت: با این حال رئیس جمهور ما در صحن مجمع عمومی سازمان ملل متحد، قرآن کریم را در دست گرفت و با جهانیان درباره عظمت قرآن صحبت کرد.

خواندن قرآن یک مسئله راهبردی است

شبیر فیروزیان معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: همانطور که قرآن تنوع بیانی و کلامی دارد، نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم هم متنوع است. ما معتقدیم خواندن قرآن یک مسئله راهبردی است.

وی اظهار داشت: مراسم تجلیل از خادمان قرآن کریم نیز همچون سال های گذشته در نمایشگاه قرآن برگزار خواهد شد و آیت الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور کشورمان برای بازدید از نمایشگاه و تجلیل از خادمان قرآنی حضور خواهند یافت.

وی اضافه کرد: خادمانی که قرار است از آنان تجلیل شود، در گروه های مختلف همچون قاری، حافظ، پژوهشگر، کاتب، صحاف، مترجم و در عرصه سینما و تئاتر قرار دارند.

آغاز به کار پویش حافظ شو

پویش حافظ شو که از اول فروردین و همزمان با برگزاری سی و یکمین نمایشگاه قرآن آغاز شده است، در دو بخش خواهد بود. یکی شامل افراد زیر ۱۴ سال است و دختران و پسران می توانند یکی از ۱۴ سوره کوتاه پایانی قرآن را حفظ کنند و یکی هم افراد بالای ۱۴ سال که سوره واقعه را حفظ می کنند از دیگر برنامه های جالب برای ترویج فرهنگ قرآنی و انس با قرآن در این دوره از نمایشگاه است.

با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه