ارسال به دیگران پرینت

شرایط آموزش گویندگی+ نحوه تبدیل شدن به دوبلور حرفه ای

بیشتر ما آرزو می‌کنیم که حتی بعد از مرگ هم، چیزی از خود به یادگار بگذاریم؛ چراکه انسان‌ها هرگز نمی‌خواهند نامشان از یادها برود. به همین دلیل به سمت هنر می‌روند و تلاش می‌کنند از این طریق، خود را جاودانه کنند. از همان زمان که دستگاه‌های ضبط صدا به بازار عرضه شد، رویای قدیمی بشر نیز، رنگ و بوی واقعیت به خود گرفت. بلاخره انسان می‌توانست خود را ماندگار و جاودانه کند. از دل اختراع بزرگی به اسم دستگاه ضبط صدا، هنرهایی مانند دوبله و گویندگی پدید آمدند که تا به امروز، به حیات قدرتمند خود ادامه می‌دهند.

شرایط آموزش گویندگی+ نحوه تبدیل شدن به دوبلور حرفه ای

بیشتر ما آرزو می‌کنیم که حتی بعد از مرگ هم، چیزی از خود به یادگار بگذاریم؛ چراکه انسان‌ها هرگز نمی‌خواهند نامشان از یادها برود. به همین دلیل به سمت هنر می‌روند و تلاش می‌کنند از این طریق، خود را جاودانه کنند. از همان زمان که دستگاه‌های ضبط صدا به بازار عرضه شد، رویای قدیمی بشر نیز، رنگ و بوی واقعیت به خود گرفت. بلاخره انسان می‌توانست خود را ماندگار و جاودانه کند. از دل اختراع بزرگی به اسم دستگاه ضبط صدا، هنرهایی مانند دوبله و گویندگی پدید آمدند که تا به امروز، به حیات قدرتمند خود ادامه می‌دهند.

چطور می‌توانیم به یک دوبلور حرفه‌ای تبدیل شویم؟ شرایط آموزش گویندگی چیست؟ آیا پیش‌نیاز خاصی احتیاج داریم؟ در این مطلب می‌خواهیم مراحل آموزش دوبله و تبدیل شدن به یک دوبلور حرفه‌ای را توضیح دهیم. اگر شما هم به دنبال تحقق رویای خود هستید و می‌خواهید آموزش دوبله را شروع کنید، به اسکرول کردن این متن ادامه دهید.

شرایط آموزش گویندگی

قبل از اینکه آموزش گویندگی و دوبله را آغاز کنید، باید مطمئن شوید که شرایط زیر را دارید:

  • صدای خوب و منحصربه‌فردی دارید و رنگ صدای شما، مخصوص به خود شماست.
  • فن بیان مناسبی دارید.
  • می‌توانید با مخاطب ارتباط برقرار کنید.
  • در خواندن متون مختلف مشکل ندارید و قادر به ادای بدون غلط و اشتباه کلمات هستید.
  • آداب درست صحبت کردن را می‌دانید.
  • نسبت به دیگر زبان‌های زنده دنیا آشنایی دارید و می‌توانید کلمات خارجی را نیز به خوبی بیان کنید.
  • آشنایی کامل با ادبیات فارسی و توانایی خوانش اشعار بزرگان مانند فرودوسی و مولانا و حافط و سعدی و....

دیگر ویژگی‌هایی که برای تبدیل شدن به یک دوبلور حرفه‌ای نیاز دارید، در طی دوره آموزش دوبله فرا خواهید گرفت.

آموزش گویندگی

7-2

مجموعه های بزرگی هستند که فرصت این را فراهم کرده‌اند تا افراد بااستعداد در عرصه دوبله و گویندگی، بتوانند بهترین آموزش‌های ممکن را دریافت کنند. گرچه در حال حاضر محتواهای آموزشی تخصصی در وب سایت‌هایی همچون وبسایت چکاوا وجود دارد که با استفاده از آن‌ها، می‌توانید بنیان گویندگی خود را تقویت کنید.

به طور کلی، دوره‌های آموزشی گویندگی شامل دو بخش تئوری و عملی هستند. برای تبدیل شدن به یک دوبلور حرفه‌ای، حداقل باید 2 الی 3 سال زمان بگذارید. رشته‌های تحصیلی مرتبط در دانشگاه نیز، همین سیلابس آموزشی را در پی می‌گیرند.

بخشی از آموزش گویندگی به بودن در فضای حرفه‌ای و عملی مربوط می‌شود. هنرجو در مراکز مربوطه، کلاس‌های خود را پشت سر می‌گذارد و بعد از آن، در محیط کار قرار می‌گیرد که بخشی از آموزش خود را در آن‌جا سپری می‌کند تا به تدریج، مهارت کافی برای گویندگی و دوبلوری را به دست آورد.

چگونه دوبلور شوم؟

این سوال بسیار مهمی است که برای پاسخ به آن، قبل از هر چیزی باید به خود رجوع کنید: آیا به این رشته علاقه‌مند هستید؟ آیا سختی‌های این مسیر را می‌شناسید؟

برای تبدیل شدن به یک دوبلور حرفه‌ای، باید مسیر سختی را طی کنید اما در صورتیکه علاقه واقعی به این رشته دارید، ناهمواری‌ها و سختی‌های این حوزه هم برای شما شیرین و آموزنده خواهد شد. در ادامه به چند بخش مهم از روند تبدیل شدن به یک گوینده حرفه‌ای را توضیح داده‌ایم:

مطالعه کتاب‌های گویندگی

مطالعه کتاب‌های گویندگی بخشی از مسیر شما برای تبدیل شدن به یک دوبلور حرفه‌ای است. کتاب‌های آموزش گویندگی به شما می‌آموزند که چگونه صدای خود را تقویت کنید و آن را به کنترل خود دربیاورید. علاوه بر کتاب‌های آموزشی، محتوای زیادی در فضای مجازی وجود دارد که به گرم کردن صدا، فن بیان و...می‌پردازند که هر کدام از آن‌ها، اهمیت زیادی در مهارت گویندگی و دوبله دارند.

تقویت پرسونال برندینگ

همه باید بدانند که شما به جای کدام شخصیت‌ها حرف زده‌اید و چه جایگاهی در دوبله دارید. تقویت پرسونال برندینگ بخش مهمی از اقدامات یک دوبلور حرفه‌ای است. شاید فکر کنید که صدای شما کافیست اما واقعیت اینجاست که بدون شناخت دقیق شما، مخاطب وفاداری به دست نخواهید آورد.

پیشکسوتان دوبله برای برندینگ خود، همواره جای یک شخصیت حرف می‌زدند. مثلا امکان نداشت که صداپیشه مارلون براندو، شخص دیگری جز چنگیز جلیلوند باشد. این نگاه باعث شد که اسامی این دوبلورهای معروف، از سایه بیرون بیاید و نزد مخاطب نیز، شناخته شوند.

برای پرسونال برندینگ خود، سعی کنید سفارش نریشن و گویندگی خود را در محدوده‌ای نگه دارید که نقطه قوت شماست. مثلا اگر صدای کودکانه‌ای دارید، سفارش گویندگی تیزر تبلیغاتی محصولات مربوط به کودکان را بگیرید تا به این ترتیب در یک حیطه مشخص، شناخته شوید.

البته منظور ما این نیست که خودتان را به یک حوزه محدود کنید، منظور این است که نقاط قوت خود را به خوبی بشناسید و در بهترین جهت از آن‌ها استفاده کنید.

تجهیزات حرفه‌ای صدا

یک دوبلور حرفه‌ای به تجهیزات صدا نیاز دارد، پس اگر قرار است گروه گویندگی خود را تشکیل دهید، حتما به یک استودیو احتیاج خواهید داشت. از یک جایی به بعد، هزینه اجاره استودیو به شکل ساعتی، سنگین می‌شود و به‌صرفه نیست.

لازم نیست حتما یک استودیو گران‌قیمت و حرفه‌ای برای خود دست و پا کنید. می‌توانید به شرکت‌های بزرگ و خوش نامی ملحق شوید که در این حوزه فعالیت گسترده‌ای دارند. به این ترتیب با هر سفارشی، لازم نیست به استودیوهای حرفه‌ای مراجعه کنید و بخش زیادی از دستمزد خود را برای اجاره آن، بپردازید.

گوینده تیزر تبلیغاتی

7-3

گوینده خانم یا آقا؟ کدام یک مناسبتر است؟ اگر به دنبال ضبط یک نریشن برای تبلیغات خود هستید، حتما با گویندگان زیادی مواجه بوده‌اید که مهارت تمام آن‌ها، کافی بوده و کار انتخاب را برای شما سخت‌تر کرده است.

برای انتخاب یک گوینده تیزر تبلیغاتی باید به نکات زیر توجه داشته باشید:

  • پرسونای مخاطب را در نظر بگیرید و با‌توجه به آن، گوینده خود را انتخاب کنید.
  • توانایی گوینده در تیپ سازی و شخصیت پردازی بالا باشد.
  • صدای گوینده در میان مخاطبان شما، آشنا باشد.

هر یک از این نکات به شما کمک می‌کند که در نهایت بهترین انتخاب ممکن را داشته باشید.

سخن پایانی

تبدیل شدن به دوبلور حرفه‌ای، مسیر پرسنگلاخ و پیچیده‌ای دارد. خیلی از افراد، در همان گام‌های اولیه پشیمان می‌شوند و عطای گویندگی را به لقایش می‌بخشند. فقط کسانی باقی می‌مانند که عشق کافی به این حرفه دارند و می‌توان آن‌ها را دوبلور حرفه‌ای نامید.

چکاوا در مسیر پیشرفت خیلی از گویندگان حرفه‌ای امروز، نقش راهنما و مربی را داشته است. شما هم می‌توانید از همین امروز کار خود را آغاز کنید و دوبله را یاد بگیرید. تنها شرط لازم این است که استعداد کافی داشته و برای یک چالش بزرگ آماده باشید.

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه