ارسال به دیگران پرینت

بهترین سونوگرافی برای تنبلی تخمدان

بهترین سونوگرافی برای تنبلی تخمدان

تنبلی تخمدان یا PCOS یکی از شایع‌ترین اختلالات هورمونی زنانه است که منجر به ایجاد مشکلاتی نظیر عدم باروری، چاقی، آکنه، رشد موی زائد و حتی ناباروری می­شود، به همین دلیل تشخیص آن در سریع­ترین زمان ممکن بسیار ضروری است.

روش­های متنوعی از جمله آزمایش خون یا هورمون در کنار استفاده از دستگاه سونوگرافی می­تواند به تشخیص زودهنگام این مشکل و رفع آن کمک کند. همین موضوع منجر شده ما در این مطلب به تاثیرات دستگاه سونوگرافی برای تشخیص تنبلی تخمدان و شناسایی روش­هایی برای تشخیص سریعتر این مشکل بپردازیم.

ویژگی­های بهترین سونوگرافی برای تشخیص تنبلی تخمدان

سونوگرافی به کمک امواج صوتی با فرکانس بالا ثبت می­شود که شامل تصویری از قسمت­های مختلف اندام های داخلی همچون تخمدان­ها، کبد، رحم، لگن و عضلات اطراف آن است. در سونوگرافی تخمدان که به سونوگرافی مخصوص زنان نیز معروف است، پزشک به بررسی اندازه و بافت­ها می­پردازد.

دستگاه‌های متنوعی برای انجام سونوگرافی در اشکال و ابعاد مختلف در بازار موجود هستند که بعضی از آنها به دلیل سایز بزرگ قابل جابجایی نیستند و فقط از آنها در مطب پزشک و بیمارستان استفاده می­شود.  

این در حالی است که برخی دیگر از لحاظ وزن و حجم کوچک هستند و می­توان به راحتی آنها را جابجا کرد. این دستگاه­های کوچک تحت عناوینی همچون دستگاه مخصوص سونوگرافی همراه یا پرتابل شناخته می­شوند که در ادامه نگاهی به ویژگی­های آنها و بهترین برند این دستگاه­ها برای تشخیص تنبلی تخمدان داریم.

نگاهی به دستگاه‌های سونوگرافی پرتابل

1-2

همانطور که گفتیم بعضی از دستگاه‌های سونوگرافی، پرتابل و قابل حمل هستند و آنها را می­توان بین بهترین‌ دستگاه‌های سونوگرافی موجود در بازار یافت. این دستگاه­ها علاوه بر تشخیص تنبلی تخمدان برای تشخیص سونوگرافی کلیه، کبد و حتی قابل استفاده هستند. در ادامه لیستی از بهترین دستگاه سونوگرافی برای تنبلی تخمدان که پرتابل هستند و می­توان آنها را حمل کرد، ارائه می­کنیم:

  • دستگاه سونوگرافی هندهلد سونواستار
  • دستگاه سونوگرافی Clarius یا کلاریس
  • دستگاه مناسب سونوگرافی از برند جی ای GE Healthcare
  • سونوگرافی Butterfly  مدل جیبی

این دستگاه­ها به دلیل مزایای مختلفی همچون ابعاد کوچک‌، کیفیت بالا در تصویربرداری، پشتیبانی از محدوده تصویربرداری بین 1 الی 20  فرکانس، قدرت نفوذ 4 الی 40 سانتی متری، ارائه اپلیکیشن­های رایگان برای تبلت یا موبایل، بررسی حرفه­ای وضعیت داخلی لگن، شکم یا حتی جنین زنان باردار، دقت بالا حین انجام سونوگرافی، دوام و ماندگاری زیاد، قابلیت حمل آسان و قیمت مناسب نزد پزشکان محبوبیت خاصی کسب کرده­اند.

آشنایی با دستگاه­های مخصوص سونوگرافی مبله

انواع دستگاه­های سونوگرافی موجود در بازار ایران با توجه به سایز، کارایی و کیفیت بسیار فراوان هستند که نوع بزرگ آنها تحت عنوان دستگاه­های سونوگرافی مبله شناخته می­شود و اغلب از آنها در کلینیک­های سونوگرافی، بیمارستان­ها و مطب برخی از پزشکان همچون پزشک متخصص زنان استفاده می­گردد.

این دستگاه­ها در گروه بهترین دستگاه­های سونوگرافی برای تشخیص تنبلی تخمدان قرار دارند و شامل ویژگی های زیر می­شوند:

  • قدرت نفوذ بالا تا عمق 40  سانتی متری
  • پشتیبانی از قابلیت تصویربرداری از عمیق­ترین اندام­ها و عضلات
  • دربردارنده تجهیزات پیشرفته و فوق العاده کاربردی
  • قیمت به صرفه این دستگاه­ها
  • قدرت تشخیص بالا
  • ماندگاری و دوام زیاد

روش­های تشخیص تنبلی تخمدان با کمک سونوگرافی

1-3

به طور معمول برای تشخیص تنبلی تخمدان یا سرطان از دستگاه سونوگرافی استفاده می­شود و اسکن این دستگاه به واسطه ایجاد امواج صوتی با فرکانس بالا باعث خلق تصویری واضح از قسمت­های مختلفی همچون تخمدان، رحم یا ساختارهای اطراف آن می­گردد.

دستگاه های مختلفی برای این منظور وجود دارد. که سونوگرافی واژینال یکی از آنهاست ولی رایج ترین روش تصویربرداری در این تخصص، مربوط به سونوگرافی شکمی است. بهترین دستگاه سونوگرافی برای تنبلی تخمدان تصویری واضح از قسمت­های مختلف اندام­های زنانه نظیر زیر ارائه می­کنند:

  • اندازه تخمدان­ها
  • شکل و بافت تخمدان­ها
  • ارائه تصویری کیست در تخمدان

به همین علت در صورت وجود هر گونه کیستی نیز با کمک دستگاه سونوگرافی می­توان وجود کیست را تشخیص داد و در اسرع وقت از بزرگتر شدن آن جلوگیری کرد. این موضوع برای زنانی که با مشکلات حاصل از تنبلی تخمدان مواجه هستند، بسیار کارآمد است. زیرا در صورت عدم درمان این مشکل ممکن است بیماری­ها و مشکلاتی نظیر نازایی یا بارداری سخت برای فرد رخ دهد.

بیشتر بخوانید: علت تنبلی تخمدان های دختران در دوران مجردی چیست ؟

تاثیر سونوگرافی در درمان تنبلی تخمدان

خوشبختانه امروزه می­توان از طریق آزمایش­هایی همچون آزمایش خون یا سونوگرافی رحم یا تخمدان­ها، بیماری تنبلی تخمدان که باعث ایجاد عوارضی نظیر تغییر خلق و خو، ریزش مو، گرگرفتگی، افسردگی، ناباروری می­شود را زودتر شناسایی کرد و سریعتر به درمان آن پرداخت. سونوگرافی می­تواند اندازه تخمدان و رحم نرمال یا بزرگ و کوچک را شناسایی کند. علاوه بر این می­تواند موفق به تشخیص تغییرات تخمدان‌ در سریع ترین زمان ممکن شود که از افزایش تعداد کیست­ها یا ایجاد مشکلاتی همچون ناباروری جلوگیری می کند. تصویربرداری رحم برای زنانی که مشکل تنبلی تخمدان دارند، مزایای زیر را دارد:

  • ثبت تصویری واضح از شرایط داخلی رحم و لگن
  • ارائه اندازه دقیق تخمدان­ها، رحم و مجاری داخلی آن
  • نمایش وضعیت سلامت رحم و تخمدان­ها
  • شناسایی فیبروئیدها و کیست­ها
  • بررسی وضعیت سلامت و انسداد مجاری ادراری

اغلب پزشکان با کمک سونوگرافی داخل یا خارج رحم تصویر واضحی از وضعیت سلامت رحم و دیگر اندام­های زنانه کسب می­کنند، که با توجه به آن دارو یا درمان مورد نیاز برای رفع این مشکل را به بیمار ارائه می­دهند.

لازم به ذکر است که بعضی از بیماران وقتی صحبت از سونوگرافی و روش های تصویربرداری می شود، به این فکر می کنند که شاید برای بدنشان ضرر داشته باشد ولی سونوگرافی، هیچ گونه آسیبی به بدن شما وارد نخواهد کرد. تصور کنید اگر این روش ضرری به بدن می رساند، هیچ گاه این همه برای بانوان باردار مورد استفاده قرار نمی گرفت. با این حال اگر هنوز در خصوص این موضوع شک دارید می توانید برای اطمینان این مطلب را مطالعه کنید.

جمع بندی

در انتها نباید این موضوع را که علم پزشکی دائما در حال پیشرفت است، فراموش کرد. به همین علت امکان تولید و عرضه دستگاه­های جدید در حوزه تصویربرداری نسبت به قبل افزایش یافته است. ما در این مطلب به تاثیر سونوگرافی در تشخیص مشکلات مرتبط به تنبلی تخمدان پرداختیم و علاوه بر این به معرفی برندهایی مطرح که پزشکان می­توانند از آنها برای تشخیص مشکلات و بیماری­های زنانه همچون تنبلی تخمدان استفاده کنند، پرداختیم. به همین علت توصیه می­شود حتما اطلاعات ذکر شده را مدنظر قرار دهید.

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه