ارسال به دیگران پرینت

تخمدان | تنبلی تخمدان | دلایل تنبلی تخمدان

علت تنبلی تخمدان های دختران در دوران مجردی چیست ؟

تنبلی تخمدان یا پلی‌کیستیک اواری (PCOS) یک بیماری عفونی است که در آن تولید هورمون‌های زنانه، به ویژه افزایش تستوسترون، در بدن زنان بیشتر از حد معمول است. برخی از علائم شایع تنبلی تخمدان عبارتند از

علت تنبلی تخمدان های  دختران در دوران مجردی چیست ؟

تنبلی تخمدان یا پلی‌کیستیک اواری (PCOS) یک بیماری عفونی است که در آن تولید هورمون‌های زنانه، به ویژه افزایش تستوسترون، در بدن زنان بیشتر از حد معمول است. برخی از علائم شایع تنبلی تخمدان عبارتند از:

1. قطعی یا نامنظم شدن دوره‌های قاعدگی

2. رشد موی زائد در مناطق نامناسب مانند صورت، سینه، پشت و خط فراشی

3. آکنه و تیرگی پوست

4. افزایش وزن و سختی در کاهش آن

5. درد شدید پس از تلاش برای باروری

علت دقیق تنبلی تخمدان هنوز مشخص نیست، اما عوامل مختلفی مانند ژنتیک، محیط زیست و سطح هورمون‌های بدن می‌توانند نقش داشته باشند. همچنین، چاقی، نامنظم بودن رژیم غذایی و نداشتن فعالیت بدنی می‌تواند این بیماری را شدیدتر کند. درمان تنبلی تخمدان شامل تغییرات سبک زندگی، داروهای هورمونی و در صورت لزوم جراحی است. بهترین راه ایجاد تغییرات در سبک زندگی، برای کاهش عوارض تنبلی تخمدان است.

چسبندگی رحم چیست؟ | از علائم تا درمان

تغییرات سبک زندگی می‌تواند شامل تغییر در رژیم غذایی، افزایش فعالیت بدنی و کاهش وزن باشد. رژیم غذایی مناسب برای کسانی که به تنبلی تخمدان مبتلا هستند باید شامل مواد غذایی غنی از فیبر، پروتئین و اسیدهای چرب اشباع نشده باشد. همچنین، مصرف محصولات لبنی کم چرب، میوه و سبزیجات غنی از ویتامین‌ها و مواد معدنی، و کاهش مصرف مواد شیرین کننده و غذاهای فرآوری شده نیز بهبود علائم تنبلی تخمدان را تسهیل می‌کند.

 

افزایش فعالیت بدنی نیز می‌تواند بهبود علائم تنبلی تخمدان را به دنبال داشته باشد. فعالیت بدنی مطلوب برای کسانی که به تنبلی تخمدان مبتلا هستند، شامل حداقل 30 دقیقه فعالیت متوسط به شدت متوسط در روزهای غیر از دوران قاعدگی است.

 

در صورتی که تغییرات سبک زندگی به تنهایی کافی نبود، داروهای هورمونی مثل برخی از کنترل‌کننده‌های قاعدگی و داروهای کمکی برای باروری به کار گرفته می‌شود. در موارد شدید، جراحی نیز ممکن است لازم باشد.

به هر حال، اگر علائمی از جمله قطعی یا نامنظم شدن دوره‌های قاعدگی و یا رشد موی زائد در مناطق نامناسب در خود مشاهده می کنید، بهتر است به پزشک معالجتان مراجعه کنید.

منبع : ۵۵ آنلاین
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه