ارسال به دیگران پرینت

کاشت سبزیجات | کاشت سبزیجات اسفند ماه

چه سبزیجاتی در اسفند ماه میشه کاشت؟ | کاشت سبزیجات مناسب فصل اسفند ماه

باغبانی و کاشت سبزیجات و انواع گل و گیاه در منزل تفریحی جذاب و مفید است که افراد بسیاری به آن علاقه دارند. نخودفرنگی یک گیاه یک ساله با ساقه های نازک و رونده است که به دلیل دارا بودن فیبر، مقادیر بالای پروتئین و نشاسته از ارزش غذای بالایی برخوردار است.

چه سبزیجاتی در اسفند ماه میشه کاشت؟ | کاشت سبزیجات مناسب فصل اسفند ماه

کاشت سبزیجات مناسب فصل اسفند ماه

باغبانی و کاشت سبزیجات و انواع گل و گیاه در منزل تفریحی جذاب و مفید است که افراد بسیاری به آن علاقه دارند. نخودفرنگی یک گیاه یک ساله با ساقه های نازک و رونده است که به دلیل دارا بودن فیبر، مقادیر بالای پروتئین و نشاسته از ارزش غذای بالایی برخوردار است. 

باغبانی و کاشت سبزیجات و انواع گل و گیاه در منزل تفریحی جذاب و مفید است که افراد بسیاری به آن علاقه دارند. اگر چه ممکن است برخی اسفند ماه را به دلیل سرمای هوا برای کاشت گل و گیاه و باغبانی مناسب ندانند، اما باید بدانید فاصله زیادی تا بهار نداریم و می توانیم با کاشت انواع سبزیجات مناسب کاشت در این فصل از باغبانی لذت ببریم. در ادامه لیستی از سبزیجات مناسب برای کاشت در اسفند ماه را مشاهده می کنید:

1- کلم پیچ

کلم پیچ یک ابر غذای بسیار مغذی است که به راحتی رشد می کند و می توان در فصول سرد سال اقدام به کاشت آن نمود. کلم‌پیچ انواع مختلفی دارد و سبزیجاتی مانند کلم، کلم بروکلی و کلم بروکسل را در برمی گیرد. این گیاه نسبت به گرما و خشکی حساس است و در دسته سبزی های فصل خنک قرار می گیرد. این نوع سبزی برای رشد مناسب به خاک مرطوب و آبیاری غیر مستقیم، خاک عمیق، سبک و غنی مانند خاک باغچه، دمای معتدل و سرد و تابش مستقیم نور خورشید نیاز دارد.

کلم پیچ

2- سوئیس چارد

سوئیس چارد یکی از سبزیجات برگ سبز با ساقه های بنفش و قرمز و برگ‌های پهن سبز است که از نظر ظاهری شباهت زیادی به برگ چغندر یا اسفناج دارد، اما از نظر خواص و طعم با آن متفاوت است. این گیاه زود رشد و سازگار سال هاست توسط مردم اروپا و یونان مورد استفاده قرار می گیرد و اخیرا نیز کشت و مصرف آن در تمام دنیا گسترش یافته است. سوئیس چارد را می توان در تمام فصول سال هم در داخل و هم در فضای باز کاشت. در اسفند ماه، می توانید این سبزی را در گلخانه یا یک طاقچه گرم بکارید. بذرها را در قالب ها یا گلدان های کوچک به عمق نیم اینچ بکارید و خاک را مرطوب نگه دارید. گیاهان جوان را می توان حداقل چهار هفته پس از کاشت به باغ منتقل کرد.

 سوئیس چارد

3- گوجه فرنگی

گوجه فرنگی محصولی است که می توان آن را خیلی زود، حتی در دی و بهمن نیز کشت کرد. اما در این ماه ها برای به دست آوردن نهال های سالم به نور و گرمای بیشتری نیاز دارد. با فرارسیدن اسفند ماه، شما می توانید گوجه فرنگی را در یک طاقچه آفتابگیر پرورش دهید. برای کاشت گوجه فرنگی، بذرها را با حدود یک چهارم اینچ کمپوست بپوشانید، سعی کنید دمای ثابت 70 تا 80 درجه فارنهایت را برای آنها فراهم کنید و خاک را مرطوب نگه دارید.

گوجه فرنگی

4- نخود فرنگی

نخودفرنگی یک گیاه یک ساله با ساقه های نازک و رونده است که به دلیل دارا بودن فیبر، مقادیر بالای پروتئین و نشاسته از ارزش غذای بالایی برخوردار است. نخود فرنگی یک محصول فصول سرد سال است که بسته به شرایط مختلف آب و هوایی در زمان های مختلف کشت می شود. اگر خاک منطقه شما در اسفند ماه قابل استفاده باشد، می توانید در اسفند ماه نخود فرنگی را مستقیما درون خاک بکارید. با این حال، اگر خاک منطقه شما هنوز سرد و مرطوب است، باید این گیاه را در گلخانه یا روی طاقچه های آفتابی بکارید. حداقل دما برای کاشت بذر این گیاه 45 درجه فارنهایت است.

 نخود فرنگی

5- کرفس

کرفس گیاهی بوته ای با ارتفاعی نزدیک به یک متر است که تمام قسمت های آن از جمله برگ، ریشه، ساقه و دانه هایش علاوه بر کاربرد خوراکی دارای خواص درمانی نیز می باشند. کرفس از جمله گیاهان مناطق معتدل و سرد است که در نقاطی که تابستان های مرطوب یا بهار و پاییز طولانی تری دارند، بهترین محصول را تولید می کند. در مناطق نیمکره شمالی می توان پس از گذر سرمای زمستانه اقدام به کاشت بذرهای آن نمود. بذرها برای جوانه زدن به نور زیادی نیاز و دمای 70-75 درجه فارنهایت نیاز دارند.

کرفس

6- خیار

خیار از جمله سبزیجاتی است که به راحتی می توان آن را در خانه و درون گلدان پرورش داد. شما می توانید این گیاه را در اسفند ماه پرورش دهید، به شرط اینکه بتوانید دمای مورد نیاز برای پرورش آن را فراهم کنید. هر دو یا سه دانه خیار را درون یک گلدان بکارید. بذرها برای رشد به دمای 60 الی 70 درجه فارنهایت نیاز دارند. در صورت فراهم بودن شرایط گلخانه ای، می توانید زودتر از اسفند ماه نیز اقدام به کاشت خیار نمایید.

خیار

7- کلم قمری

کلم قمری نوعی سبزی ریشه‌ای زمستانه با مواد مغذی فراوان از جمله انواع آنتی اکسیدان، ویتامین آ، ویتامین ث، فولیک اسید و فیبر گیاهی بسیار است که از جایگاه ویژه ای در طب سنتی برخوردار است. این گیاه را می توان در ایام مختلف سال کاشت و با کاشت زودهنگام آن در اسفند ماه می توان در اوایل تابستان آن را برداشت نمود.

قمری

منبع : راهنماتو
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه