ارسال به دیگران پرینت

دکوراسیون کلاسیک | دکوراسیون کلاسیک و مدرن

تفاوت دکوراسیون کلاسیک و مدرن چیست؟

طراحی داخلی شاید سخت‌ترین بخش از تکمیل سازه باشد. این بخش باید با توجه به روحیات افرادی که از ساختمان استفاده می‌کنند، طراحی شود و در انجام آن به مسائل مختلفی مانند سلیقه تک تک افراد، کاربری ساختمان و غیره توجه شود.

تفاوت دکوراسیون کلاسیک و مدرن چیست؟

تفاوت دکوراسیون کلاسیک و مدرن چیست؟

طراحی داخلی شاید سخت‌ترین بخش از تکمیل سازه باشد. این بخش باید با توجه به روحیات افرادی که از ساختمان استفاده می‌کنند، طراحی شود و در انجام آن به مسائل مختلفی مانند سلیقه تک تک افراد، کاربری ساختمان و ... توجه شود. سبک‌های مختلفی برای انجام این کار وجود دارد اما پیدا کردن سبکی که بتوان با استفاده از آن همه افراد را راضی کرد و دکوراسیونی متناسب یا نزدیک با همه سلیقه‌ها طراحی کرد، کار چندان ساده‌ای نیست. البته سبک‌هایی هم وجود دارند که جزئیات آن‌ها به گونه‌ای است که نظر سخت‌پسندترین افراد را هم جلب می‌کند. از جمله این سبک‌ها می‌توان به سبک مدرن و کلاسیک اشاره کرد. در این مطلب قصد مقایسه این دو سبک پرطرفدار و بررسی تفاوت دکوراسیون کلاسیک و مدرن را داریم.

دکوراسیون داخلی به سبک کلاسیک چه ویژگی‌هایی دارد؟

سبک کلاسیک یکی از پرطرفدارترین، شیک‌ترین و البته گران‌ترین سبک‌های طراحی دکوراسیون داخلی است. آیتم‌هایی که در این سبک استفاده می‌شوند، اغلب لاکچری و پرهزینه هستند. از ستون‌ها و گچ‌بری‌های ظریف و هنر دست گرفته تا فرش‌های معمولا دستباف و مبل‌های سلطنتی و منبت‌کاری شده در این سبک طراحی داخلی استفاده می‌شوند. از ویژگی‌های این سبک طراحی می‌توان به استفاده از المان‌های چشمگیر اشاره کرد. پرزرق و برق بودن شرط استفاده از یک المان در سبک کلاسیک است و هر چه این موضوع پررنگتر باشد، جذابیت طراحی نیز بیشتر خواهد شد.

البته در این سبک هماهنگی المان‌ها و قرینه بودن برخی از آن‌ها نیز اهمیت زیادی دارد؛ برای مثال اگر در یک گوشه خانه گلدانی برای طراحی قرار گیرد، شبیه به همان گلدان در گوشه مقابل قرار می‌گیرد تا تناسب و قرینه بودن فضا دچار مشکل نشود. از دیگر ویژگی‌های این سبک طراحی داخلی می‌توان به رنگ آن اشاره کرد. در سبک کلاسیک بیش از هر چیز رنگ‌هایی مثل طلایی، کرم و قهوه‌ای به چشم می‌خورد و رنگ‌های فانتزی کمتر استفاده می‌شوند.

مزایا و معایب دکوراسیون به سبک کلاسیک

دکوراسیون داخلی به سبک کلاسیک، طرفداران و علاقه‌مندان خاص خود را دارد. با توجه به جزئیات نسبتا پرکاری که در این سبک استفاده می‌شود، می‌توان گفت که این سبک بیشتر مناسب ساختمان‌های بزرگ و ویلایی است و در آپارتمان‌ها تنها به شرط مساحت بالا و ویژگی‌هایی مانند یک‌سره بودن فضا، می‌توان از این سبک استفاده کرد. طراحی داخلی به سبک کلاسیک، مزایا و معایب مختلفی دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بیشترین متریال مصرفی در سبک کلاسیک چوب است که حس گرما و انرژی به فضا می‌بخشد.
  • به دلیل طراحی این بخش مانند نزدیک به هم چیده شدن مبلمان که تفاوت دکوراسیون کلاسیک و مدرن نیز است، افراد در این سبک صمیمیت بیشتری پیدا می‌کنند.
  • این سبک هرگز قدیمی نمی‌شود و در همه دوره‌ها قابل استفاده است.
  • این سبک لاکچری است و طرفداران بسیار زیادی دارد.
  • المان‌های به کار رفته در این سبک اغلب، بادوام و مستحکم هستند.
  • از معایب طراحی به این سبک نیز می‌توان به مواردی اشاره کرد؛ برای مثال طراحی داخلی کلاسیک معمولا هزینه بالایی دارد.
  • با توجه به جزئیات فراوانی که در این سبک به کار می‌رود، تغییر سبک کلاسیک زمان‌بر و پرهزینه است.
  • در این سبک نمی‌توان از هر رنگی استفاده کرد و تنها محدود به رنگ‌های خنثی و مواردی مانند نقره‌ای یا طلایی هستید.

ویژگی‌های دکوراسیون داخلی مدرن

از دیگر سبک‌های محبوب و پرطرفدار طراحی داخلی می‌توان به سبک مدرن اشاره کرد. دکوراسیون داخلی مدرن معمولا با دکوراسیون کلاسیک مقایسه می‌شود و علت آن، تفاوت‌های چشمگیر میان این دو سبک و پرطرفدار بودن این دو نسبت به دیگر سبک‌های طراحی داخلی است. برخلاف سبک کلاسیک که در آن لاکچری و گران‌قیمت بودن متریال اهمیت زیادی دارد، این سبک تاکیدی به پرهزینه بودن ندارد. شاید متریالی که در این سبک استفاده می‌شوند هم قیمت بالایی داشته باشند اما لزومی به تهیه چنین متریالی نیست و حتی با موارد ارزان‌قیمت هم می‌توان دکوراسیونی شیک به سبک مدرن طراحی کرد.

تاکید بر سادگی از مهم‌ترین ویژگی‌های دکوراسیون داخلی مدرن است. در این سبک برخلاف سبک کلاسیک که جزئیات و تزئینات زیادی در آن به کار می‌رود، همه چیز ساده است و تزئینات به ندرت استفاده می‌شود. به عنوان تفاوت دکوراسیون کلاسیک و مدرن و یکی از ویژگی‌های دکوراسیون داخلی مدرن می‌توان به رنگ‌های مورد استفاده اشاره کرد که در این سبک اغلب خنثی هستند. استفاده از متریال طبیعی مانند چوب و سنگ، اشکال هندسی مانند تابلوهای دایره‌ای یا پنجره‌های بزرگ مستطیلی و تمرکز بر کارایی المان‌ها به جای زیبایی از دیگر ویژگی‌های سبک مدرن هستند.

مزایا و معایب دکوراسیون به سبک مدرن

سبک مدرن در طراحی داخلی طرفداران زیادی دارد و روزبه‌روز نیز به تعداد آن‌ها افزوده می‌شود. ویژگی‌های این سبک به گونه‌ای است که حتی در ساختمان‌هایی با متراژ پایین هم می‌توانید از آن‌ استفاده کنید و دغدغه‌ای بابت جای دادن تزئیات و جزئیات سبک نداشته باشید. با توجه به اینکه مصرف‌گرایی در این سبک کم می‌شود و المان‌هایی به کار می‌رود که کاربرد بیشتری داشته باشند، هزینه نهایی طراحی داخلی براساس آن نسبتا مناسب خواهد بود. یکدست بودن رنگ‌ها و هارمونی آن‌ها در این سبک موجب می‌شود که فضاهای کوچک، بزرگ‌تر دیده شوند. با توجه به اینکه جزئیات در این سبک چندان زیاد نیست، در صورت نیاز به تغییر دکوراسیون، این کار به سادگی انجام می‌شود.

البته در کنار تمام مزایای گفته شده، این سبک هم معایبی دارد؛ برای مثال یکنواختی در فضای مدرن گاهی باعث می‌شود که افراد از این سبک طراحی خسته شوند. در این سبک محدودیت‌هایی برای اضافه کردن المان‌ها وجود دارد و اگر به تابلو یا مجسمه‌ای علاقه‌مند شوید، ممکن است جای دادن آن در فضا دشوار باشد. استفاده از تزئینات و متریال طبیعی مانند چوب یا پوست حیوانات به عنوان دیوارکوب، این سبک را به یکی از سبک‌های آسیب‌زننده به محیط زیست تبدیل می‌کند.

تفاوت دکوراسیون کلاسیک و مدرن در چیست؟

با وجود اینکه تفاوت دکوراسیون کلاسیک و مدرن بسیار زیاد است اما در بیشتر موارد این دو سبک را با هم مقایسه می‌کنند. دلایل زیادی برای انجام این کار وجود دارد که یکی از آن‌ها محبوبیت بیشتر این دو سبک در مقایسه با سبک‌های دیگر است. از دیگر تفاوت‌های این دو سبک پرطرفدار می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • هزینه‌ها در سبک مدرن و کلاسیک با هم تفاوت دارند. به دلیل استفاده از جزئیات و تزئینات فراوان در سبک کلاسیک، معمولا قیمت نهایی طراحی داخلی به این سبک نسبت به سبک مدرن بیشتر است.
  • در معماری سبک کلاسیک معمولا از کنده‌کاری‌ها و اشکال منحنی استفاده می‌شود اما در سبک مدرن اشکال گوشه‌دار مانند مربع یا مستطیل بیشتر به چشم می‌خورند.
  • رنگ‌بندی، دیگر تفاوت میان دو سبک کلاسیک و مدرن است. در دکوراسیون کلاسیک رنگ‌ها معمولا گرم و لاکچری مانند طلایی یا نقره‌ای هستند اما در طراحی مدرن اغلب رنگ‌های خنثی مانند سفید یا خاکستری استفاده می‌شود.
  • استفاده از جزئیات فراوان در سبک کلاسیک گاهی حس شلوغی در فضا ایجاد می‌کند اما سادگی دکوراسیون مدرن خلاف این موضوع است و فضا را بزرگ‌تر نمایش می‌دهد.
  • در طراحی دکوراسیون به سبک کلاسیک، فضای داخلی ساختمان گرم‌تر و صمیمی‌تر می‌شود، در حالیکه فضای سرد و خنثی مدرن این صمیمیت را کمتر می‌کند.
  • جنس متریال و نوع آن‌ها نیز در هر کدام از سبک‌های کلاسیک و مدرن تفاوت دارند؛ برای مثال در سبک کلاسیک معمولا کفپوش سرامیک یا چوب است و حتما روی یک فرش قرار می‌گیرد اما در سبک مدرن حتی از موزاییک هم استفاده می‌شود.
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه