ارسال به دیگران پرینت

عیدی بازنشستگان | زمان پرداخت عیدی بازنشستگان

مبلغ و زمان پرداخت عیدی بازنشستگان معلوم نیست | قانون افزایش سن بازنشستگی اگر سال آینده ابلاغ شود، اجرا خواهد شد

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی:هنوز مبلغی به عنوان عیدی بازنشستگان اعلام نشده است. تلاش می‌کنیم عیدی را زمانی مناسب به دست بازنشستگان برسانیم.اولویتی به جز پرداخت حقوق و عیدی در این دو ماه نداریم.قانون افزایش سن بازنشستگی اگر ابتدای سال آینده ابلاغ شود، اجرا خواهد شد.

مبلغ و زمان پرداخت عیدی بازنشستگان معلوم نیست | قانون افزایش سن بازنشستگی اگر سال آینده ابلاغ شود، اجرا خواهد شد

مبلغ و زمان پرداخت عیدی بازنشستگان معلوم نیست

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی:هنوز مبلغی به عنوان عیدی بازنشستگان اعلام نشده است. تلاش می‌کنیم عیدی را زمانی مناسب به دست بازنشستگان برسانیم.اولویتی به جز پرداخت حقوق و عیدی در این دو ماه نداریم.قانون افزایش سن بازنشستگی اگر ابتدای سال آینده ابلاغ شود، اجرا خواهد شد.

میرهاشم موسوی امروز در نشست خبری اظهار کرد: قبل از انقلاب 20 درصد از جامعه تحت پوشش بیمه‌های اجتماعی بودند که جمعیت آن زمان 34 تا 35 میلیون نفر بود و امروز بالغ بر 74 درصد از جامعه تحت پوشش بیمه‌های اجتماعی هستند و این مسئله دستاورد کمی نیست.

وی با اشاره به اینکه در حوزه بیمه‌های درمانی نیز با دستور شخص رئیس جمهور اقدامات خوبی صورت گرفته گفت: در اوایل امسال بر اساس تاکید دولت هزینه درمان بیمه‌شدگان صددرصد پرداخت می‌شود.

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی در خصوص رقم و زمان پرداخت عیدی به بازنشستگان این سازمان گفت: با توجه به اینکه رقم عیدی تا الان مشخص نشده نمی‌توانیم زمانی برای پرداخت آن در این جلسه اعلام کنیم اما بنای ما این است که هر چه سریع‌تر این رقم و زمان آن مشخص شود و این مسئله در اولویت ما قرار دارد.

وی ادامه داد: به محض اینکه رقم عیدی مشخص شود این مبلغ به حساب بازنشستگان واریز خواهد شد چرا که پرداخت حقوق و عیدی از اولویت‌های سازمان تامین اجتماعی محسوب می‌شود.

موسوی با اشاره به توسعه مراکز درمانی و بیمارستانی پس از انقلاب اظهار کرد: در پیش از انقلاب  تنها بیست مرکز درمانی تخصصی و فوق تخصصی در کشور بود که این تعداد در حال حاضر به 404 مرکز تخصصی و فوق تخصصی و همچنین بیمارستان‌های پیشرفته از جمله بیمارستان میلاد و ... رسیده است و در این مراکز به مراجعه کنندگان خدمترسانی می‌شود.

عیدی بازنشستگان این قشر ۴ میلیون تومان است | خبر خوب برای بازنشستگان به مناسبت عیدانه میلاد امام حسن عسگری (ع)

مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی افزود: در این سازمان موضوعات اجتماعی و اقتصادی انجام می‌شود. ضمن اینکه در حوزه خدمات درمانی اقدامات خوبی توسط سازمان تامین اجتماعی صورت می‌پذیرد. علاوه بر اینکه سازمان تامین اجتماعی علاوه بر ارائه خدمات در مراکز با 57 مرکز درمانی طرف قرارداد است و خدمات درمانی را به بیمه شدگان ارائه می‌کند.

وی با اشاره به آمار بیمه‌شدگان سازمان تامین اجتماعی تصریح کرد: 46 میلیون نفر بیمه شده تامین اجتماعی هستند که از این تعداد 16 میلیون نفر بیمه شده اصلی، 23 میلیون نفر بیمه شده تبعی و حدود 7 الی 8 میلیون نفر بازنشسته تامین اجتماعی هستند. همچنین بالغ بر یک میلیون و 300 هزار نفر کارگاه کوچک و بزرگ متوسط تحت پوشش سازمان تامین اجتماعی قرار دارند.

موسوی با اشاره به افزایش تعداد مراکز طرف قرارداد سازمان تامین اجتماعی افزود: تا پیش از دولت سیزدهم این سازمان با 52 هزار مرکز طرف قرارداد بود و در حال حاضر این تعداد به 57 مرکز درمانی رسیده است.

مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی در ادامه با اشاره به تسهیلات مد نظر این سازمان در ارتباط با کارفرماها و کارگاه‌ها تصریح کرد: در سال جاری 26 هزار کارگاه از فرصت بیمه استفاده کردند و حدود 10 هزار میلیارد تومان از بدهی خود را به صورت تقسیط شده به سازمان تامین اجتماعی پرداخت خواهند کرد.

وی با اشاره به خدمات درمانی سازمان تامین اجتماعی ادامه داد: این سازمان در دو بخش مستقیم و به صورت راهبردی خدمات درمانی را به بیمه شدگان ارائه می‌کند که در مراکز ملکی این سازمان بیمه‌شدگان به صورت کامل تحت بیمه قرار می‌گیرند و هیچ هزینه‌ای را پرداخت نمی‌کنند.

موسوی با اشاره به اینکه صندوق‌ها مسئله مهم حکمرانی هستند افزود: در آغاز دولت مردمی سیزدهم با این رویکرد و تمرکز روی چالش‌ها و مشکلات سازمان تامین اجتماعی برنامه‌ریزی شد، چالش‌هایی که در فضای عمومی مطرح است و بعضا صحیح است اما ناگفته نماند که برخی‌ها تمایل دارند که بحران‌سازی را عنوان کنند. البته همانطور که گفته شد ما چالش‌ها را می‌پذیریم اما بحران‌سازی را به هیچ عنوان و مهم این است که در گذر تاریخی ما چگونه با مشکلات مواجه شویم.

مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی با اشاره به برخی از چالش‌ها و مشکلات صندوق‌های بیمه‌ای از جمله سازمان تامین اجتماعی افزود: ناترازی شدید صندوق‌ها و کسری شدید یکی از چالش‌های این سازمان است که ما در صندوق با آن مواجه بودیم و حتی برای پرداخت حقوق به بیمه‌شدگان با مشکلات عدیده‌ای روبرو بودیم و برای جبران این مسئله در مدیریت گذشته در بازه زمانی 92 تا 1400 استقراض بی‌رویه‌ای را توسط سازمان تامین اجتماعی از بانک رفاه شاهد بودیم که بنده از آن به عنوان بیماری یاد می‌کنم.

وی با اشاره به بدهی 106 هزار میلیارد تومانی تامین اجتماعی به بانک رفاه افزود: در دوره گذشته مجبور بودند برای پرداخت حقوق این میزان را از بانک رفاه قرض کنند و خرسندیم که عنوان کنیم سال گذشته  و علیرغم اینکه سازمان تامین اجتماعی به عنوان یک ابربدهکار بانکی معرفی شده بود توانستیم این میزان بدهی را به بانک رفاه پرداخت کنیم.

موسوی افزود: افزایش هزینه‌های تحمیل شده بدون پیش‌بینی بار مالی یکی دیگر از چالش‌های سازمان تامین اجتماعی محسوب می‌شد که این مسئله در قالب بدهی‌های دولت خود را نشان می‌داد.

مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی افزود: بازنشستگی پیش از موعد منجر به ایجاد بار مالی سنگین به صندوق تامین اجتماعی شده بود البته تغییرات و اصلاحات با توجه به تغییرات پارامتریکی جمعیتی باید مورد توجه قرار بگیرد اما در این فرآیند به نکات مهمی باید توجه شود.

وی ادامه داد: پیش از انقلاب سن امید به زندگی حدود 55 سال بود و هم‌اکنون این رقم به حدود 75 سال رسیده است که اخیرا با اجماع حاکمیت به موضوع اصلاحات پارامتریکی به صندوق‌ها وارد شده‌اند که امیدواریم این مسئله اثرگذار باشد.

موسوی با اشاره به مشکلات سازمان تامین اجتماعی در ابتدای دولت سیزدهم اظهار کرد: در آن زمان و با توجه به تغییرات مدیریتی که در این سازمان انجام گرفت ما با کسری روبرو بودیم اما امروز به لطف خدا این مشکلات برطرف شده و اتفاقات خوبی در قالب توسعه پوشش بیمه‌ای انجام شده است و طی دو سال گذشته بالغ بر 2.3 میلیون نفر به عنوان بیمه شده جدید تحت پوشش سازمان تامین اجتماعی قرار گرفتند که درآمد حاصل از این محل 73 هزار میلیارد تومان بوده است.

مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی ادامه داد: یکی دیگر از موفقیت‌های این سازمان این است که از 10 ماهه گذشته از سال 1402 بدون اینکه استقراضی از بانک داشته باشیم تمامی حقوق و مستمری‌ها به صورت کامل پرداخت شده است. البته ما فقط 10 هزار میلیارد تومان در قالب کمک درمانی از بانک مرکزی در قالب خط اعتباری دریافت کرده‌ایم.

وی با اشاره به پوشش 2.3 میلیون نفر به عنوان بیمه شده جدید سازمان تامین اجتماعی تصریح کرد: این میزان معادل 7 سال بیمه شده دولت گذشته است و نشان می‌دهد که اتفاق خوبی در توسعه پوشش بیمه‌ای رقم خورده است.

موسوی با اشاره مجدد به تسویه کامل 106 هزار میلیارد تومان بدهی سازمان تامین اجتماعی جامانده از دولت قبل به بانک رفاه گفت: اگر ما این بدهی را تسویه نمی‌کردیم باید سالانه 25 هزار میلیارد تومان سود پرداخت می‌کردیم و این میزان به کسری‌های ما نیز افزوده می‌شد.

مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی با اشاره به اینکه در حال حاضر این سازمان به نظام بانکی بدهکار نیست گفت: قطعا وضع سال آینده ما پایدارتر خواهد بود و سال بهتری را خواهیم داشت. همچنین باید به این موضوع اشاره شود که تسویه بدهی‌ها انجام شده و در حال حاضر ما به عنوان ابرطلبکار با رقم 93 هزار میلیارد تومان هستیم.

وی با اشاره به مساعدت دولت در واگذاری بنگاه‌های مناسب به سازمان تامین اجتماعی گفت: دولت در قالب پرداخت بدهی‌های خود اقدامات خوبی را با سازمان تامین اجتماعی انجام داده است که این تعامل در سنوات گذشته بی‌سابقه بوده است به طوریکه اخیرا یکی از شرکت‌های کشتیرانی را نیز به سازمان تامین اجتماعی در قالب پرداخت بدهی‌های خود واگذار کرده است.

موسوی ادامه داد: در بخش کنترل مصارف نیز اتفاقات خوبی در سازمان تامین اجتماعی رقم خورده است و امسال 8 هزار میلیارد تومان در این حوزه صرفه‌جویی داشته‌ایم.

مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی به پرداخت بیمه بیکاری اشاره کرد و گفت: امروز بالغ بر 170 هزار نفر بیمه بیکاری پرداخت می‌کنیم و به طور متوسط سالانه 15 هزار میلیارد تومان بیمه بیکاری پرداخت می‌شود.

وی ادامه داد: یکی دیگر از موضوعات مهم پس از حقوق و مستمری خدمات درمانی به بیمه شدگان است که رویکرد ما توسعه‌ای بوده است و در آغاز دولت 33 واحد تکمیل شده که از این تعداد 20 پروژه مربوط به دولت قبل و 13 پروژه مربوط به دولت فعلی است.

موسوی در خصوص بهره‌برداری بیمارستان 550 تختخوابی فیاض‌بخش گفت: انشاءالله تا پایان سال این بیمارستان به بهره‌برداری خواهد رسید و همچنین حدود 20 پروژه نیز تا پایان سال به بهره‌برداری خواهد رسید. علاوه بر اینکه سال گذشته بیمارستان هدایت در تهران به بهره‌برداری رسید.

وی با اشاره به افزایش بودجه پروژه‌های تامین اجتماعی گفت: در سال 99، 609 میلیارد تومان و در سال 1401 این میزان به دو هزار و 350 هزار میلیارد تومان و در سال 1402 تاکنون 2 هزار و 300 میلیارد تومان هزینه شده که انشاءالله تا پایان سال این میزان به 3 هزار میلیارد تومان خواهد رسید.

وی صیانت از بیمه‌شدگان 65 سال به بالا را یکی دیگر از برنامه‌های سازمان تامین اجتماعی عنوان کرد و افزود: برای این افراد نیز فرانشیز رایگان شده و می‌توانند با مراجعه به مراکز درمانی از خدمات درمانی بهره ببرند.

مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی افزود: توسط ویژه به درمان‌های تخصصی ناباروری زوج‌ها، توسعه مراکز برای بیماران دیابتی و فشار خون از دیگر برنامه‌های سازمان تامین اجتماعی بوده که تاکنون به نتایج خوبی رسیده‌ایم. علاوه بر اینکه در حوزه اوتیسم و خدمات درمانی و گفتاردرمانی و کاردرمانی نیز برای نخستین بار در این دوره اتفاقات خوبی رقم خورده است.

موسوی همچنین در خصوص عضویت بیمه‌ای هنرمندان و اهالی رسانه در سازمان تامین اجتماعی گفت: تاکنون 30 هزار نفر از هنرمندان تحت پوشش این سازمان قرار گرفته‌اند.

وی گفت: 9 هزار نفر از پرسنل در تامین اجتماعی از قانون ایثارگران استفاده و هم اکنون تبدیل وضعیت شده‌اند.

مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی در خصوص مصوبه مجلس در خصوص افزایش سن بازنشستگی گفت: این مصوبه به تایید شورای نگهبان رسیده و در ادامه باید آیین‌نامه آن توسط وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی تهیه و به ما ابلاغ شود و هر زمانی که این اتفاق بیفتد آن را اجرا خواهیم کرد.

وی درباره طرح کرامت رضوی و اعزام بازنشستگان به مشهد گفت: حدود 65 هزار نفر در قالب این طرح در سال جاری به مشهد مشرف شده‌اند.

موسوی در خصوص پوشش بیمه‌ای افراد شاغل در پلت‌فرم‌ها تصریح کرد: نزدیک به یک سال است که درباره پلتفرم‌ها موضع خود را اعلام کرده‌ایم. این شاغلین باید بیمه اجتماعی شوند چرا که رابطه مزدی دارند که به شکل مجازی رخ می‌دهد. اکثر افراد شغل اصلی‌شان است و از موهبت بیمه برخوردار نیستند. ما توافق کردیم که فضای بیمه را برای شاغلان این عرصه فراهم کنیم. این دسته جزو بیمه‌های اختیاری گنجانده شده و در بستر قانون چه اختیاری چه اجباری ما مکلفیم اصل 29 قانون اساسی را اجرا کنیم و به بیمه کردن افراد بپردازیم.

مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی گفت: توصیه اول توافق است چرا که 3 تا 4 میلیون نفر در این سکوها فعال هستند و با خانواده‌هایشان جامعه حدودا 13 میلیون نفری می‌شوند و باید حق را ادا کنیم و اعلام می‌کنم که مطلع باشند ما به زودی سراغ آنها خواهیم رفت و افرادی که درگیر این شغل هستند باید تحت پوشش بیمه قرار بگیرند.

وی درباره همسان سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی گفت: احکامی در برنامه هفتم و قانون بودجه پیش بینی شده فهوای حکم هم میزان مستمری به میزان حداقل دستمزد همان سال باید نود درصد سال پرداختی را احراز کند، اگر ابلاغ شود ما مکلفین انچه در قانون پیش بینی شده اجرا کنیم البته این قانون فراز و فرودهایی دارد. به اقتضای قانون و فرمولی که در سنوات گذشته بود سه مرتبه همسان سازی اتفاق افتاده است و سازمان به تعهدات عمل کرد، اواخر سال 1401مناسب سازی مطالبه شد. ما با توجه به شرایط مالی 25 درصد را از سال 1402 اعمال کردیم، البته این اعمال با هماهنگی کانون بازنشستگان و کانون عالی انجام گرفت.

مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی در خصوص نارضایتی بازنشستگان از بیمه های تکمیلی  تصریح کرد: یکی از مطالبات و نارضایتی ها تعهدات بیمه ای بود، به همین جهت در سال 1401 نسبت به 1400 حدود 80 درصد تعهدات بیمه تکمیلی افزایش یافته است.

وی افزود: پرداخت حق بیمه توسط سازمان تامین اجتماعی از 95 هزارتومان به 205 هزار تومان رسید. همچنین سقف تعهدات هم 50 درصد افزایش یافته است و برخی تعهدات جدید در بخش دارو اضافه و افزوده شده است.

موسوی گفت: موضوع بیمه تکمیلی بازنشستگان توسط کانون بازنشستگان پیگیری شده است و با توجه به مناقصه ای که برگزار شد، آتیه سازان حافظ در نهایت انتخاب شد.

مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی درباره واگذار سهام پرسپولیس به  تامین اجتماعی گفت: در رسانه ها این شایعات مطرح شده اما به شکل رسمی به بنده هنوز ابلاغ نشده است.

منبع : تسنیم
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه