ارسال به دیگران پرینت

هوش مصنوعی | هوش مصنوعی در جهان

هوش مصنوعی تقاضای کدام مشاغل را افزایش می‌دهد؟ | چشم‌انداز پررونق

به لطف رونق هوش مصنوعی، فرصت‌های شغلی زیادی برای آیندگان به وجود آمده است. از اکتشاف فضا گرفته تا تشخیص ملانوما (سرطان پوست)، تا تفسیر داده‌های صوتی و تصویری، هوش مصنوعی جای خود را در سراسر صنایع باز کرده است و غیرممکن‌ها را ممکن کرده است.

هوش مصنوعی تقاضای کدام مشاغل را افزایش می‌دهد؟ | چشم‌انداز پررونق

به لطف رونق هوش مصنوعی، فرصت‌های شغلی زیادی برای آیندگان به وجود آمده است. از اکتشاف فضا گرفته تا تشخیص ملانوما (سرطان پوست)، تا تفسیر داده‌های صوتی و تصویری، هوش مصنوعی جای خود را در سراسر صنایع باز کرده است و  غیرممکن‌ها را ممکن کرده است. مهندسان هوش مصنوعی این روزها با بیشترین فرصت‌های شغلی روبه‌رو شده‌‌اند. تقریباً هر کسب‌وکاری به مهندسان هوش مصنوعی نیاز دارد تا روندهای تجاری و بازار را تفسیر کنند، داده‌های خام را دسته‌بندی کنند، ابزارهای هوش مصنوعی بسازند و از رونق هوش مصنوعی به نفع خود بهره ببرند. اگر یک مهندس نرم‌افزار، مهندس بینایی کامپیوتر (با استفاده از هوش مصنوعی و پردازش تصویر به تفسیر تصاویر ویدئویی می‌پردازد) یا توسعه‌دهنده هوش تجاری هستید، باید با ابزارهای هوش مصنوعی و سیستم‌های یادگیری نوین آشنا باشید و مهارت‌های خود را به‌روز کنید، زیرا در این حوزه هر روز یک اتفاق جدید رخ می‌دهد که باید از آن باخبر باشید. همچنین می‌توانید با استفاده از الگوریتم‌های یادگیری ماشین نرم‌افزاری ایجاد کنید تا در این زمینه  استفاده شود. در نتیجه، رشد مداومی در مشاغل هوش مصنوعی وجود دارد- لینکدین، متخصصان و کارهای مربوط به هوش مصنوعی را در میان «شغل‌های در حال افزایش» در سال 2021 قرار داده است. ما در این شماره، ده شغل عالی و پردرآمد هوش مصنوعی را همراه با شما بررسی می‌کنیم.

دنیای پررونق مشاغل هوش مصنوعی

هوش مصنوعی (AI) با سرعت هرچه بیشتر دنیا را متحول خواهد کرد و فرصت‌های هیجان‌انگیزی را در صنایع مختلف به وجود خواهد آورد. از مراقبت‌های بهداشتی و مالی گرفته تا تولید و سرگرمی، هوش مصنوعی نحوه زندگی، کار و تعامل ما با فناوری را تغییر داده و دگرگون می‌کند و این افزایش در پذیرش هوش مصنوعی به یک بازار کار پررونق با تقاضای بالا برای متخصصان ماهر تبدیل شده است. فرصت‌های شغلی که به لطف هوش مصنوعی به فهرست اخیر مشاغل تبدیل شده‌اند شامل:

مهندس هوش مصنوعی: آنها طراحی، توسعه و اجرای سیستم‌ها و الگوریتم‌های هوش مصنوعی را بر عهده دارند. آنها با پژوهشگران داده، مهندسان نرم‌افزار و دیگر متخصصان همکاری می‌کنند تا راه‌حل‌های استفاده از هوش مصنوعی را زنده کنند. مهندسان هوش مصنوعی به طور متوسط 150 هزار دلار در سال حقوق دریافت می‌کنند.

مهندس نرم‌افزار: این مهندسان متخصص ساخت و نگهداری زیرساخت نرم‌افزاری که از سیستم‌های هوش مصنوعی پشتیبانی می‌کند هستند. آنها دارای مهارت‌های برنامه‌نویسی قوی و تخصص در رایانش ابری و سیستم‌های توزیع‌شده هستند. یک مهندس نرم‌افزار هوش مصنوعی به طور متوسط 147 هزار دلار در سال حقوق می‌گیرد.

پژوهشگر داده: جمع‌آوری، تجزیه و تحلیل و تفسیر داده‌ها برای آموزش و بهبود الگو‌های هوش مصنوعی کار پژوهشگران داده است. این افراد درک قوی از آمار، تکنیک‌های یادگیری ماشین و ابزارهای تجسم داده‌ها دارند. یک پژوهشگر داده  به طور متوسط 124 هزار دلار در سال درآمد دارد.  

مهندس بینایی کامپیوتر: الگوریتم‌ها و سیستم‌هایی را توسعه می‌دهد که رایانه‌ها را قادر می‌سازد داده‌های بصری را درک و تفسیر کنند. این مهندسان در پردازش تصویر، گرافیک کامپیوتری و یادگیری عمیق تخصص دارند.

پژوهشگران تحقیقات اطلاعات: در مورد الگوریتم‌ها، نظریه‌ها و کاربردهای هوش مصنوعی تحقیق می‌کنند. آنها به پیشرفت دانش هوش مصنوعی کمک می‌کنند و موانع ممکن را پشت سر می‌گذارند.

برای پیشرفت در بازار کار هوش مصنوعی، به ترکیبی از مهارت‌های سخت (دانش فنی) و مهارت‌های نرم (کیفیت‌های شخصی) نیاز داریم. پس در اینجا به مشاغل ترکیبی نیز اشاره می‌کنیم.

مهارت‌های فنی

تکنیک‌های یادگیری ماشین: درک الگوریتم‌هایی مانند رگرسیون خطی، درخت تصمیم (Decision Tree) و یادگیری عمیق در این تکنیک‌ها بسیار مهم است.

زبان‌های برنامه‌نویسی: تسلط به زبان‌هایی مانند پایتون، R و جاوا برای تجزیه و تحلیل داده‌ها و توسعه الگو ضروری است.

الگو‌های آماری: آگاهی از مفاهیم و روش‌های آماری برای تجزیه و تحلیل و تفسیر داده‌ها بسیار مهم  است و این کار بر عهده پژوهشگر الگو‌های آماری است.

 مجموعه داده‌ها: آشنایی با کار با انواع داده‌ها و تکنیک‌های جدال داده‌ها ارزشمند است و این کار را پژوهشگر مجموعه داده‌ها انجام می‌دهد.

پژوهشگر جبر خطی: جبر خطی شاخه‌ای از ریاضیات است که در بسیاری از الگوریتم‌های هوش مصنوعی و الگو‌های یادگیری ماشین استفاده می‌شود و پژوهشگر جبر خطی از این شاخه در هوش مصنوعی استفاده می‌کند.

مهارت‌های نرم‌افزاری

حل مسئله: توانایی شناسایی و حل مسائل پیچیده با استفاده از رویکردهای هوش مصنوعی بسیار مورد توجه است.

 ارتباطی: برقراری ارتباط موثر مفاهیم فنی با مخاطبان فنی و غیرفنی بسیار مهم است.

کار تیمی و همکاری: پروژه‌های هوش مصنوعی اغلب شامل همکاری با تیم‌های مختلف است که نیاز به مهارت‌های بین‌فردی قدرتمند دارد.

79

بازار کار و انتظارات حقوق و دستمزد

بازار کار هوش مصنوعی رشد سریعی را تجربه می‌کند و مشاغل جدید دائم در حال ظهور هستند. میانگین دستمزد مشاغل هوش مصنوعی به طور کلی بالاتر از سایر مشاغل فناوری است که هر کدام تا پنج برابر هم گفته شده است. طبق گزارش Indeed، میانگین حقوق پایه مهندسان هوش مصنوعی در ایالات‌متحده 142614 دلار است، درحالی‌که دانشمندان داده به طور متوسط 120449 دلار درآمد دارند. این ارقام بسته به تجربه، موقعیت مکانی و نقش شغلی خاص می‌تواند متفاوت باشد. حوزه هوش مصنوعی هنوز در مراحل اولیه خود است و بسیاری از مشاغل جدید و مسیرهای شغلی هنوز تعریف نشده‌اند. همان‌طور که فناوری هوش مصنوعی به تکامل خود ادامه می‌دهد، تقاضا برای متخصصان ماهر پیوسته در حال افزایش پیدا کردن است. اگر به فناوری، حل مشکلات و ایجاد تاثیر واقعی علاقه دارید، فعالیت در هوش مصنوعی می‌تواند برای شما مناسب باشد.

در اینجا به مشاغل فرعی که به نوعی با هوش مصنوعی مرتبط هستند اشاره می‌کنیم.

مدیران محصول: مدیران محصول چشم‌انداز و تعیین نقشه راه را برای محصولات مبتنی بر هوش مصنوعی تعریف می‌کنند. 

طراحان UX :یک طراح UX رابط‌های کاربری و تجربیات را برای سیستم‌های مجهز به هوش مصنوعی طراحی می‌کند.

متخصصان تحقیقات هوش مصنوعی: این تیم‌ها در کار  اکتشاف و توسعه مداوم فناوری‌ها و برنامه‌های کاربردی هوش مصنوعی هستند.

به دنبال شغل در هوش مصنوعی

 پرسشی که اینجا مطرح می‌شود این است که آیا باید در حوزه هوش مصنوعی به دنبال شغلی برای خود باشیم؟

در پاسخ به این پرسش باید بگوییم بله، و دلایل آن را در زیر توضیح خواهیم داد.

مشاغل هوش مصنوعی فراوان هستند و استخدام‌ها در چند سال گذشته 32 درصد رشد داشته است.

متخصصان هوش مصنوعی مانند مهندسان پردازش زبان طبیعی و دانشمندان تحقیقاتی و سایر زمینه‌های مرتبط با داده‌ها، با میانگین دستمزد 100 هزار دلار، دستمزد بالایی دریافت می‌کنند.

به عنوان یک صنعت به‌سرعت در حال توسعه، فرصت‌های رشد در مشاغل هوش مصنوعی بسیار زیاد است.

مشاغل هوش مصنوعی انعطاف‌پذیر هستند- شما می‌توانید یک فریلنسر، مشاور، پژوهشگر، پزشک، مهندس یادگیری ماشین و مهندس بینایی کامپیوتر باشید یا حتی محصولات هوش مصنوعی خود را تولید کنید.

مشاغل هوش مصنوعی نه‌تنها مورد تقاضا هستند، بلکه فرصتی عالی برای ورود به تعدادی از زمینه‌ها و صنایع هستند. می‌توانید زبان‌های برنامه‌نویسی و تکنیک‌های یادگیری ماشینی را که انتخاب می‌کنید در تعدادی از زمینه‌ها به کار ببرید.

کدام شغل‌ها در حوزه هوش مصنوعی تقاضای بیشتری دارند؟

1- مهندس یادگیری ماشین: مهندسان یادگیری ماشین در تقاطع مهندسی نرم‌افزار و علم داده هستند. آنها از ابزارهای کلان‌داده و چهارچوب‌های برنامه‌نویسی برای ایجاد الگو‌های علم داده بهره می‌گیرند که می‌تواند ترابایت داده را مدیریت کند. مهندس یادگیری ماشین برای هر کسی با پیشینه‌ای که ترکیبی از علم داده، تحقیقات کاربردی و مهندسی نرم‌افزار را دارد، بهترین است. مشاغل هوش مصنوعی به دنبال متقاضیانی با مهارت‌های ریاضی قوی، تجربه در یادگیری ماشین، یادگیری عمیق، شبکه‌های عصبی و برنامه‌های کاربردی ابری و مهارت‌های برنامه‌نویسی در جاوا، پایتون و اسکالا هستند. همچنین به مهارت کافی در توسعه ابزارهای IDE مانند Eclipse و IntelliJ کمک می‌کند. احتمالاً به مدرک لیسانس در علوم کامپیوتر یا یک رشته مرتبط برای وارد شدن به این حرفه نیاز خواهید داشت. میانگین حقوق یک مهندس یادگیری ماشین در ایالات‌متحده 131 هزار دلار است. سازمان‌هایی مانند اپل، فیس‌بوک، توئیتر و... به میزان قابل توجهی بالاتر پرداخت می‌کنند- در بازه حقوق متوسط 170 هزار تا 200 هزار دلار. 

2- پژوهشگر داده: پژوهشگران داده داده‌های خام را جمع‌آوری می‌کنند، آنها را تجزیه و تحلیل می‌کنند، و بینش‌هایی را برای طیف وسیعی از اهداف ارائه می‌دهند. آنها ابزارها، فرآیندها و الگوریتم‌های مختلف فناوری را برای استخراج دانش از داده‌ها و شناسایی الگوهای معنادار به کار می‌گیرند. مدارک اولیه مورد انتظار از یک دانشمند داده عبارت‌اند از:

 مدرک کارشناسی

 مدرک پیشرفته آمار، ریاضیات، علوم کامپیوتر و...

 درک داده‌های بدون ساختار و تجزیه و تحلیل آماری

 مهارت استفاده از ابزارهای ابری مانند Amazon S3 و پلت‌فرم Hadoop

 مهارت‌های برنامه‌نویسی با Python، Perl، Scala، SQL و...

 دانش کاری Hive، Hadoop، MapReduce، Pig، Spark و...

3- توسعه‌دهنده هوش تجاری: توسعه‌دهندگان هوش تجاری (BI) داده‌های پیچیده داخلی و خارجی را برای شناسایی روندها پردازش می‌کنند. به عنوان مثال، در یک شرکت خدمات مالی، توسعه‌دهنده می‌تواند شخصی باشد که داده‌های بازار سهام را برای کمک به تصمیم‌گیری‌های سرمایه‌گذاری زیر نظر دارد. در یک شرکت تولید محصول، متخصص کسی است که بر روند فروش برای اطلاع از استراتژی توزیع نظارت می‌کند. با این حال، برخلاف یک تحلیلگر، توسعه‌دهندگان هوش تجاری خودشان گزارش‌ها را ایجاد نمی‌کنند. آنها معمولاً مسئول طراحی، الگوسازی و نگهداری داده‌های پیچیده در پلت‌فرم‌های داده مبتنی بر ابر بسیار قابل دسترس برای کاربران تجاری هستند. توسعه‌دهندگان هوش تجاری به طور متوسط 86500 دلار حقوق دریافت می‌کنند که با تجربه بیشتر به میانگین حقوق 130 هزار دلار می‌رسد.

مدارک مورد انتظار از یک توسعه‌دهنده BI عبارت‌اند از:

 مدرک لیسانس در رشته‌های مهندسی، علوم کامپیوتر یا رشته‌های مرتبط

 تجربه عملی در طراحی انبار داده، داده‌کاوی، SQL و...

 آشنایی با فناوری‌های BI مانند Tableau، Power BI و...

 مهارت‌های فنی و تحلیلی قوی

4- دانشمند محقق: نقش دانشمند محقق یکی از آکادمیک‌ترین مشاغل هوش مصنوعی است. این افراد پرسش‌های نو و خلاقانه مطرح می‌کنند تا هوش مصنوعی به آنها پاسخ دهد. آنها در چندین رشته در هوش مصنوعی از جمله ریاضیات، یادگیری ماشینی، یادگیری عمیق و آمار متخصص هستند. انتظار می‌رود که محققان مانند دانشمندان داده، مدرک دکترا در علوم کامپیوتر داشته باشند. سازمان‌های استخدام‌کننده از دانشمندان پژوهشگر انتظار دارند که دانش و تجربه گسترده‌ای در درک رایانه، الگو‌های گرافیکی، یادگیری تقویتی و پردازش زبان طبیعی داشته باشند. دانش بنچمارک، محاسبات موازی، محاسبات توزیع‌شده، یادگیری ماشین و هوش مصنوعی امتیاز محسوب می‌شود. دانشمندان تحقیقاتی تقاضای زیادی دارند و حقوق متوسط آنها 99800 دلار است، اگرچه میانگین حقوق ممکن است متفاوت باشد.

5- مهندس /معمار کلان‌داده: متخصصان و معماران مهندسی داده‌های بزرگ، اکوسیستم‌هایی را توسعه می‌دهند که فناوری‌های مختلف کسب‌وکار را قادر می‌سازد تا به طور موثر ارتباط برقرار کنند. در مقایسه با دانشمندان داده، این نقش می‌تواند بیشتر احساس شود، زیرا مهندسان و معماران معمولاً وظیفه برنامه‌ریزی، طراحی و توسعه محیط‌های کلان‌داده در سیستم‌های Hadoop و Spark را بر عهده دارند. بیشتر شرکت‌ها افراد حرفه‌ای با مدرک Ph.D در ریاضیات، علوم کامپیوتر یا رشته‌های مرتبط را ترجیح می‌دهند. با این حال، در میدان عمل  از مثلاً یک دانشمند محقق یا مهندس هوش مصنوعی، تجربه اغلب به عنوان جایگزین خوبی برای نداشتن مدارک پیشرفته تلقی می‌شود. از مهندسان کلان‌داده انتظار می‌رود که مهارت‌های برنامه‌نویسی در ++C، جاوا، پایتون یا اسکالا داشته باشند. این افراد همچنین باید در داده‌کاوی، تجسم داده‌ها و انتقال داده‌ها تجربه داشته باشند. مهندسان کلان‌داده با میانگین حقوق 151300 دلار، جزو پردرآمدترین مشاغل در هوش مصنوعی هستند. اگرچه میانگین حقوق شما ممکن است در صنایع مختلف متفاوت باشد. 

 

منبع : تجارت فردا
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه