ارسال به دیگران پرینت

کارمندان دولت | افزایش حقوق کارمندان دولت

میزان افزایش حقوق‌ کارمندان و معلمان اعلام شد | منظور از فوق‌العاده خاص برای کارمندان دولت چیست؟

فوق‌العاده شامل همه می‌شود البته بحث هیات علمی‌ها و قضات جدا است، اما این موضوع مربوط به کارمندان دولت، معلمان و کارمندان آموزش و پرورش، پرستاران و غیره است. فوق‌العاده خاص شامل همه کارمندان دولت می‌شود البته آن‌هایی که تاکنون فوق‌العاده را دریافت نکرده‌اند.

میزان افزایش حقوق‌ کارمندان و معلمان اعلام شد | منظور از فوق‌العاده خاص برای کارمندان دولت چیست؟

منظور از فوق‌العاده خاص برای کارمندان دولت چیست؟

فوق‌العاده شامل همه می‌شود البته بحث هیات علمی‌ها و قضات جدا است، اما این موضوع مربوط به کارمندان دولت، معلمان و کارمندان آموزش و پرورش، پرستاران و غیره است. فوق‌العاده خاص شامل همه  کارمندان دولت می‌شود البته آن‌هایی که تاکنون فوق‌العاده را دریافت نکرده‌اند.

رسیدگی به جزئیات لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ از روز (یکشنبه اول بهمن ماه) در دستورکار نمایندگان قرار گرفته و بسیاری از مفاد لایحه به تصویب رسیده و برخی از مفاد برای بررسی بیشتر به کمیسیون تلفیق ارجاع شده است.
یکی از مفاد لایحه که به کمیسیون تلفیق ارجاع شد مربوط به اختصاص فوق‌العاده خاص به مشاغل است که این کمسیون در جلسه اخیر خود این موضوع را بررسی و با اکثریت آرا به تصویب رساند.
رحیم زارع سخنگوی کمسیون تلفیق در تشریح این جلسه و توضیح مصوبه اعضای کمسیون تلفیق دربهر اختصاص فوق‌العاده خاص به مشاغل، گفت: اعضای کمیسیون مواد ارجاعی از جلسه علنی را بررسی کردند.

به گفته وی، اعضای کمیسیون در این جلسه به موضوع افزایش حقوق گروه‌های شغلی در بودجه سال آینده پرداختند که براساس مصوبه اعضا و براساس توافق با رئیس سازمان برنامه و بودجه، مقرر شد فوق العاده خاص به همه گروه‌های شغلی که تاکنون فوق العاده خاص دریافت نکردند، پرداخت شود.

خبر مهم برای حقوق کارمندان در سال آینده | حقوق زیر ۱۰ میلیون نخواهیم داشت

زارع بیان کرد: بر این اساس معلمان، کارمندان وزارت ورزش و جوانان، همچنین کارمندان وزارت رفاه و سایر گروه های شغلی که تاکنون فوق العاده خاص دریافت نکرده‌اند، مشمول این مصوبه خواهند بود.

حاجی بابایی: فوق‌العاده خاص به همه گروه‌های شغلی پرداخت می‌شود

حمیدرضا حاجی بابائی رئیس کمیسیون تلفیق بودجه سال ۱۴۰۳ نیز با اشاره به مصوبه این کمیسیون درباره پرداخت فوق‌العاده خاص، گفت: براساس لایحه دولت افزایش حقوق تمامی کارکنان برای سال آینده به صورت میانگین ۱۸ درصد پیش‌بینی شده بود که کمیسیون تلفیق این عدد را به ۲۰ درصد رساند، البته معافیت مالیاتی به صورت پلکانی اعمال و این عدد در سال آینده ۱۲ میلیون در نظر گرفته شد، همچنین کف حقوق نیز ۱۰ میلیون تومان پیش‌بینی شد.

وی درباره مصوبه فوق‌العاده خاص ادامه داد: براساس مصوبه کمیسیون فوق‌العاده خاص به همه پرداخت می‌شود؛ البته تلاش خواهد شد، عدالت در این موضوع رعایت شود.

وی نحوه پرداخت فوق‌العاده خاص را با ذکر مثالی توضیح داد و گفت: حقوق فردی که در سال ۱۴۰۲ حدود ۷ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان است، پس از رشد ۲۰ درصدی و دریافت فوق العاده خاص، بیش از ۴۰ درصد افزایش می‌یابد و این روند ادامه می‌یابد؛ هرچند فوق‌العاده خاص به حقوق بیش از ۲۰ میلیون تومان نیز افزوده می‌شود اما درصد آن کمتر است. بنابراین فوق‌العاده شامل همه می‌شود البته بحث هیات علمی‌ها و قضات جدا است، اما این موضوع مربوط به کارکنان دولت، معلمان و کارمندان آموزش و پرورش، پرستاران و ... است، ما منابع موردنیاز این اقدام را نیز پیش‌بینیکرده‌ایم.

 منظور از فوق‌العاده خاص برای کارمندان دولت چیست؟

وی در همین راستا ادامه داد:  فوق‌العاده خاص شامل همه حقوق‌بگیران کشور می‌شود البته آن‌هایی که تاکنون فوق‌العاده را دریافت نکرده‌اند.

نماینده همدان با توجه به مصوبه کمیسیون تلفیق برای افزایش حقوق کارکنان در سال آینده و همچنین افزایش ۳ هزار امتیازی فوق‌العاده خاص ، گفت: بر این اساس حقوق‌های تا ۲۰ میلیون تومان ۳۰ تا ۴۰ درصد افزایش پیدا خواهند کرد. همچنین حقوق‌های بیش از ۲۰ میلیون تومان حدود ۳۰ درصد افزایش پیدا خواهد کرد.

منادی: افزایش فوق العاده خاص، شامل معلمان نیز می‌شود

بنابراین گزارش، علیرضا منادی سفیدان رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس هم با اشاره به تصویب افزایش فوق العاده برای کارکنان دستگاه‌های مختلف تا ۳ هزار امتیاز در کمیسیون تلفیق بودجه،گفت: بر اساس توافق کمیسیون تلفیق و دولت فوق العاده خاص به همه گروه‌‎های شغلی که تاکنون این فوق العاده خاص را دریافت نکردند، پرداخت خواهد شد.

رئیس کمیسیون آموزش مجلس با بیان اینکه افزایش فوق العاده خاص، شامل معلمان نیز می‌شود ، ادامه داد: اواخر دی ماه در نامه ای به وزیر آموزش و پرورش خواستار ترمیم حقوق پرسنل آموزش و پرورش شده بودیم که با این مصوبه کمیسیون تلفیق تا حد زیادی این خواسته تأمین می‌‎شود.

منادی بیان کرد: با این مصوبه حقوق دستگاه‌های مشمول، حدود ۳۰ الی ۴۰ درصد افزایش می‌‎یابد که کمک بسیار خوبی به ویژه به افرادی که حقوق پایین تر دریافت می‌کند، می‌شود.

 «فوق العاده ویژه» و «فوق العاده خاص» چیست؟

به صورت کلی، نظام پرداخت کارمندان دستگاه‌های اجرائی براساس امتیاز حاصل از ارزشیابی عوامل شغل و شاغل و سایر ویژگی‌های مرتبط است و این امتیاز در ضریب ریالی ضرب می‌گردد و مبنای تعیین حقوق و مزایای کارمندان قرار می‌گیرد. فوق‌العاده‌های مختلف ابزارهایی برای افزایش امتیاز مذکور و در نتیجه، افزایش حقوق و مزایای کارمندان دستگاه‌های اجرایی است.

در بند ۱۰ ماده ۶۸ قانون مدیریت خدمات کشوری درباره «فوق العاده ویژه» آمده است: «فوق‌العاده ویژه در موارد خاص با توجه به عواملی از قبیل بازار کار داخلی و بین‌المللی، ریسک‌پذیری، تأثیر اقتصادی فعالیتها در درآمد ملی، انجام فعالیت و وظایف تخصصی و ستادی و تحقیقاتی و حساسیت‌ کار با پیشنهاد سازمان و تصویب هیئت وزیران امتیاز ویژه‌ای برای حداکثر (۲۵ درصد) از مشاغل،‌ در برخی از دستگاههای اجرائی تا (۵۰ درصد) سقف امتیاز حقوق ثابت و فوق‌العاده‌های مستمر مذکور در این فصل در نظر گرفته خواهد شد».

اما در قانون مدیریت خدمات کشوری هیچ اثری از «فوق العاده خاص» نیست و عملا با تصویب قانون «فوق العاده خاص کارمندان سازمانهای پزشکی قانونی و انتقال خون ایران» در اردیبهشت ماه ۹۰، این مفهوم به ادبیات قانونگذاری در کشور اضافه شده است.

منبع : تسنیم
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه