ارسال به دیگران پرینت

منابع طبیعی | شکایت منابع طبیعی

شکایت منابع طبیعی از شهرداری تهران | به علت ساخت یادمان شهدا در بوستان چیتگر

مسئولان سازمان منابع طبیعی مخالفت خود را با احداث شهر کودک در محدوده پارک جنگلی لویزان به دلیل آسیب‌های محیط‌زیستی احتمالی آن برای این بوستان اعلام کرده‌اند.شهرداری تهران باید برای هرگونه ساخت‌وساز جدیدی در اراضی منابع طبیعی از سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور مجوز بگیرد،.

شکایت منابع طبیعی از شهرداری تهران | به علت ساخت یادمان شهدا در بوستان چیتگر

شکایت منابع طبیعی از شهرداری تهران

مسئولان سازمان منابع طبیعی مخالفت خود را با احداث شهر کودک در محدوده پارک جنگلی لویزان به دلیل آسیب‌های محیط‌زیستی احتمالی آن برای این بوستان اعلام کرده‌اند.شهرداری تهران باید برای هرگونه ساخت‌وساز جدیدی در اراضی منابع طبیعی از سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور مجوز بگیرد،.

 با وجود این که اخیرا علی محمد مختاری، مدیرعامل سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهرداری تهران، ضمن ابراز نگرانی درباره طغیان سوسک پوست‌خوار در پارک جنگلی چیتگر و برخی از دیگر بوستان‌های جنگلی حاشیه پایتخت، گسترش این آفت را عامل خشکیدگی بسیاری از درختان پارک‌های جنگلی تهران دانسته است، مسئولان سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور تاکید دارند که کوتاهی ۳۰ساله خود شهرداری در انجام عملیات احیا و غنی‌سازی و اقدامات بهداشتی – پرورشی در بوستان‌های جنگلی حاشیه پایتخت، باعث طغیان شدید آفات و امراض در این بوستان‌ها شده و خشک شدن هزاران درخت را در این پارک‌ها به همراه داشته است.

نقی شعبانیان، معاون امور جنگل سازمان منابع طبیعی اخیرا در این زمینه گفته است که «ضعف در نگهداشت و تاخیر ۳۰ساله در انجام عملیات مقاوم‌سازی و اقدامات بهداشتی – پرورشی در پارک‌های جنگلی پایتخت باعث دچار شدن درختان این بوستان‌ها به انواع آفات و بیماری‌ها شده است که با توجه به رسیدن این درختان به سن دیرزیستی و البته تشدید کم‌آبی و مشکلات ناشی از آن بخصوص بروز اختلال در روند آبیاری این درختان در فصل گرما در سال‌های اخیر، اکنون شاهد خشکیدگی تعداد کثیری از درختان به‌ویژه درختان سوزنی‌برگ در پارک‌های جنگلی تهران هستیم. این در حالی است که متاسفانه اغلب درختان این بوستان‌ها، از گونه‌های سوزنی‌برگ هستند.»

شلیک گلوله به جانشین یگان حفاظت منابع طبیعی | قاتل دستگیر شد !

در چنین شرایطی، شهرداری تهران بدون توجه به لزوم رفع کوتاهی‌های قبلی در نگهداشت درختان پارک‌های جنگلی حاشیه پایتخت و جایگزینی درختان فرسوده و آفت‌زده با نهال‌های جوان و مقاوم به کم‌آبی، برنامه‌هایی برای ساخت‌وساز محوطه‌های فرهنگی و تفریحی در بوستان‌های جنگلی تهران دارد. یکی از برنامه‌های مدیریت شهری در این زمینه، احداث سازه یادمان شهدا در پارک جنگلی چیتگر است که در ماه‌های اخیر در دست اجرا قرار گرفته و پیشرفت فیزیکی داشته است. برنامه دیگر شهرداری در این حوزه نیز احداث یک شهربازی بزرگ در محدوده بوستان جنگلی لویزان است که اخیرا حامد علامتی، مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از آن با عبارت «شهر کودک» یا «دیزنی لند ایرانی» یاد کرده است.

این در حالی است که مسئولان سازمان منابع طبیعی نه‌تنها مخالفت خود را با احداث شهر کودک در محدوده پارک جنگلی لویزان به دلیل آسیب‌های محیط‌زیستی احتمالی آن برای این بوستان اعلام کرده‌اند، بلکه تاکید داشته‌اند یادمان شهدایی که هم‌اکنون در بوستان چیتگر در دست احداث قرار دارد، در کتابچه اولیه تدوین‌شده برای طرح واگذاری این بوستان به شهرداری تهران تعریف نشده بود و با توجه به این که پارک جنگلی چیتگر جزو اراضی منابع طبیعی محسوب می‌شود که براساس ماده ۳ قانون حفاظت و بهره‌برداری از جنگل‌ها و مراتع به شهرداری پایتخت احاله مدیریت شده است، مدیریت شهری باید پیش از شروع به احداث این سازه‌ها، مجوزهای لازم را از سازمان منابع طبیعی اخذ می‌کرد.

احداث یادمان شهدا در پارک چیتگر بدون مجوز منابع طبیعی، غیرقانونی است

«نقی شعبانیان»، معاون امور جنگل سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور در همین راستا در گفت‌وگو با خبرنگار دیده‌بان ایران توضیح داد: شهرداری تهران اخیرا ساخت مجموعه‌ای تحت عنوان یادمان شهدا را در پارک جنگلی چیتگر در دستور کار خود قرار داده و این در حالی است که احداث این سازه، به هیچ وجه در کتابچه فنی طرح واگذاری مدیریت پارک جنگلی چیتگر به شهرداری پایتخت که به تصویب شورای عالی جنگل رسیده است و ضوابط مدیریت این بوستان در آن مشخص شده، پیش‌بینی نشده است. به همین دلیل، این اقدام شهرداری تهران فاقد مجوز و غیرقانونی محسوب می‌شود و سازمان منابع طبیعی نیز در همین راستا از شهرداری شکایت کرده است.

این مقام مسئول در سازمان منابع طبیعی با بیان این که دادستانی تهران نیز به عنوان مدعی العموم بر غیرقانونی بودن این اقدام شهرداری صحه گذاشته است، عنوان کرد: با توجه به این که مدیریت پارک جنگلی چیتگر براساس قرارداد رسمی و در قالب ماده ۳ قانون بهره‌برداری از جنگل‌ها و مراتع به شهرداری تهران واگذار شده است، از نظر حقوقی، دست سازمان منابع طبیعی از برای اقدام قانونی علیه عمل غیرقانونی شهرداری باز است. البته این مساله به معنای وجود اختلاف نظر در میان مدیران سازمان منابع طبیعی با مسئولان شهرداری تهران نیست، بلکه ما معتقدیم که مدیریت شهری پایتخت به عنوان مجری طرح، نسبت به آنچه در کتابچه فنی طرح احاله مدیریت پارک جنگلی چیتگر ذکر شده است و در قرارداد رسمی مورد توافق طرفین قرار گرفته، تخلف کرده است.

وی افزود: در هر نوع از قراردادهای واگذاری مدیریت اراضی توسط دستگاه‌های دولتی به نهادهای عمومی یا خصوصی، هر مجری طرح یا پیمانکاری ممکن است مرتکب انجام تخلفاتی شود، اما آنچه مهم است، این است که در حال حاضر، سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور به عنوان کارفرمای پارک جنگلی چیتگر، قراردادی رسمی و قانونی در اختیار دارد که براساس آن به مساله ورود پیدا کرده است و می‌توانیم با همکاری دستگاه قضایی، از شهرداری به عنوان پیمانکار متخلف خسارت بگیریم یا حتی در صورت لزوم، قرارداد مربوطه را لغو کنیم.

اعلام مخالفت سازمان منابع طبیعی با احداث شهر کودک به مسئولان شهرداری

شعبانیان در بخش دیگری از صحبت‌های خودگفت: تمام ۱۲ پارک جنگلی حاشیه پایتخت از جمله بوستان‌های چیتگر و لویزان جزو اراضی منابع طبیعی محسوب می‌شوند که البته مدیریت آن‌ها به شهرداری تهران واگذار شده است؛ به نحوی که در سال ۹۸، قراردادهای رسمی احاله مدیریت ۹ پارک از این ۱۲ پارک از جمله بوستان جنگلی چیتگر براساس ماده ۳ قانون حفاظت و بهره‌برداری از جنگل‌ها بین سازمان منابع طبیعی و شهرداری پایتخت منعقد شد، اما هنوز هم سه پارک از این ۱۲ پارک از جمله بوستان جنگلی لویزان فاقد قراردادهای رسمی هستند و مدیریت آن‌ها براساس تفاهم‌نامه‌های قدیمی که در سال‌های قبل و بعد از انقلاب اسلامی بین سازمان منابع طبیعی و شهرداری تهران منعقد شده، در اختیار مدیریت شهری پایتخت قرار دارد.

معاون امور جنگل سازمان منابع طبیعی با اشاره به این سازمان با احداث شهر کودک در پارک جنگلی لویزان، به دیده بان ایران گفت: یکی از پارک‌های جنگلی تهران که همچنان براساس تفاهم‌نامه‌های قدیمی اداره می‌شود و کتابچه فنی طرح برای آن تهیه نشده، بوستان لویزان است که اخیرا شهرداری تهران درخواست داده است که با همکاری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، محلی را تحت عنوان شهر کودک در آن احداث کند که در برخی خبرها از این شهربازی با عنوان «دیزنی لند ایرانی» یاد شده است. سازمان منابع طبیعی قصد ندارد که هیچ‌گونه ممانعتی در توسعه امکانات رفاهی مورد نیاز شهروندان محترم پایتخت ایجاد کند، ولی با توجه به این که در این طرح احتمال وارد شدن آسیب‌های محیط‌زیستی به بوستان جنگلی لویزان وجود دارد، مخالفت خود را با اجرای این پروژه به مسئولان شهرداری تهران اعلام کرده‌ایم.

وی با تاکید بر این که شهرداری تهران باید برای هرگونه ساخت‌وساز جدیدی در اراضی منابع طبیعی از سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور مجوز بگیرد، یادآور شد: شهرداری تهران حتی در بوستان‌های جنگلی که فاقد قراردادهای رسمی احاله مدیریت هستند و براساس تفاهم‌نامه‌های قدیمی اداره می‌شوند، حق ندارد که به صورت خودسرانه اقدام به ساخت بناهای جدید از جمله شهربازی کند. ضمن این که بهترین تفرجگاه برای شهروندان در حاشیه شهرهای بزرگ، بوستان‌های جنگلی محسوب می‌شوند و ما نباید به خاطر احداث یک شهربازی، سرمایه ارزشمند پارک‌های جنگلی حاشیه تهران را که دهه‌ها برای توسعه آن‌ها زحمت کشیده شده است و جزو ریه‌های تنفسی پایتخت به حساب می‌آیند، به مخاطره بیندازیم.

در محل پیشنهادی شهرداری برای احداث شهربازی، قبلا درخت وجود داشته است

شعبانیان با بیان این که محل پیشنهادشده توسط شهرداری تهران برای احداث شهر کودک در حال حاضر فاقد درخت است، عنوان کرد: با وجود این که اکنون هیچ درختی در محل پیشنهادی شهرداری وجود ندارد، اما بررسی‌ها نشان می‌دهد که در دهه‌های گذشته و در قالب جنگل‌کاری‌های مربوط به بوستان جنگلی لویزان، در این محدوده نیز درخت‌کاری انجام شده بود؛ بنابراین ابتدا باید بررسی کنیم که چرا درختانی که قبلا در این محل وجود داشته‌، قطع شده‌اند و بعد می‌توانیم به این فکر کنیم که آیا در این محل یک شهربازی احداث کنیم یا خیر؟ یعنی ابتدا باید معلوم شود که در چه زمانی و به چه دلیلی درختانی که قبلا در این محدوده وجود داشته‌اند، در حال حاضر از بین رفته‌اند.

معاون امور جنگل سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور ادامه داد: حتی اگر در فرآیند ساخت شهر کودک هیچ‌گونه درختی قطع نشود، بازهم تا وقتی قرارداد رسمی احاله مدیریت پارک جنگلی لویزان بین سازمان منابع طبیعی با شهرداری تهران منعقد نشود، نمی‌توان صرفا به تفاهم‌نامه‌های نیم‌بند قدیمی اعتماد کرد و مطئمن بود که پیمانکاران شهربازی بعد از احداث این مجموعه، بیش از ظرفیت تفرجی تعریف‌شده برای بوستان لویزان، گردشگر وارد این مجموعه نمی‌کنند یا در فرآیند احداث این شهربازی هیچ‌گونه آسیبی به محیط‌زیست پارک وارد نمی‌شود. به همین دلیل، سازمان منابع طبیعی تاکید دارد که مجموعه شهر کودک باید در محدوده شهری پایتخت و نه در پارک‌های جنگلی اطراف آن که جزو سرمایه‌های ارزشمند منابع طبیعی تهران محسوب می‌شوند، احداث شود.

وی در پایان تصریح کرد: امیدواریم برای سه پارک جنگلی که هم‌اکنون مدیریت آن‌ها براساس تفاهم‌نامه‌های قدیمی به شهرداری تهران واگذار شده است و همچنان فاقد قرارداد رسمیِ مبتنی بر ماده ۳ قانون حفاظت و بهره‌برداری از جنگل‌ها و مراتع هستند نیز به‌زودی قراردادهای مربوطه با تدوین کتابچه فنی طرح برای هرکدام از این بوستان‌ها و تصویب کتابچه‌ها در شورای عالی جنگل منعقد شود تا در صورت بروز تخلفات و انجام اقدامات فراتر از مجوز رسمی توسط شهرداری تهران، بتوانیم به صورت قانونی و با حمایت دستگاه قضایی وارد عمل شویم و جلوی بروز مشکلات جدید نظیر ساخت‌وسازهای غیرمجاز در این پارک‌های جنگلی را با استفاده از ابزارهای قانونی بگیریم.

منبع : دیده بان
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه